G
Fairlane
Jag har varianten från Kjell och den har inte två knappar. Det står att man ska sätta fingret på PE-test, men det gör ingen skillnad. Dioderna tänds så fort man petar in den i ett uttag. Jag har inte testat Julas variant, så den kan jag inte uttala mig om.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Jag har varianten från Kjell och den har inte två knappar. Det står att man ska sätta fingret på PE-test, men det gör ingen skillnad.
Jodå, du ska alltid hålla på PE-test för att se eventuella fel. Om du inte håller där kan du missa vissa fel.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 2 till
  • Laddar…
Annars kan du ju slå av JFB´n och kolla om uttagen slutar funka !
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Fairlane
Müssli skrev:
Jodå, du ska alltid hålla på PE-test för att se eventuella fel. Om du inte håller där kan du missa vissa fel.
OK,

Jag märker ingen skillnad, men det kanske beror på att det är korrekt kopplat då? :)
 
Fairlane skrev:
OK,

Jag märker ingen skillnad, men det kanske beror på att det är korrekt kopplat då? :)
Precis, så länge allt är rätt ser du ingen skillnad om du håller där eller inte.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
G
nisse123 skrev:
Annars kan du ju slå av JFB´n och kolla om uttagen slutar funka !
Det var ju väldigt enkelt och väldigt smart. Borde ha tänkt på det. Men visst borde jag få en bättre genomgång med en mätare? Eller är det bara overkill?

En av anledningarna att jag är lite orolig är att när en av de stora 3-fas-huvudsäkringarna innan jfb hade gått så fungerade inte testknappen på jfb, trots att halva huset fortfarande hade ström.
 
Det berodde på att den fas som JFB tar sin "provström" från hade gått. JFB använder bara en fas när man gör testen
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
G
elmont skrev:
Det berodde på att den fas som JFB tar sin "provström" från hade gått. JFB använder bara en fas när man gör testen
Aha! Nu känns allt mycket tryggare. Jag antar att den bryter vid behov ändå?
 
Fairlane
Jag personligen skulle valt att köpa en uttagprovare och testa, hellre än att anta att den förmodligen fungerar som den ska. Kostnaden är liten och en uttagprovare kan man ha glädje av vid fler tillfällen.
 
Köp då typen Kjell har den är vettigare än den andra. En kopia av en BeHa som är en professionell provare.
 
Detta låter ju som en bra pryl för väggkontakter. Finns det något liknande för att testa taklamputtag?
 
H Husnerden skrev:
Detta låter ju som en bra pryl för väggkontakter. Finns det något liknande för att testa taklamputtag?
Man kan ju bygga en egen adapter, schuko hona, kabelstump till lampstickpropp
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.