Hej,
Vi bygger hus i lättbetong och jag undrar hur det fungerar med tätskikt i badrummen. Väggarna är ju inte helt släta så antar att man behöver spackla eller putsa dem jämna innan montage av tätskikt kan påbörjas. Tar tacksamt emot tips på hur man kan gå tillväga!
 
Skulle säga att du är rätt spot on rätt i dina tankar.

Väggarna behöver vara "släta" men de får även inte diffa för mycket, tror felmarginalen är max 2mm på 2m. Dock lite osäker på det!

När väggarna väl är släta och raka så primar man och lägger på tätskiktsduk :)
 
Vi gjorde väggen rak med drabbande och putsade med gipsputs. Sedan spacklade med finspackel för våtrum. Blev rakt och fint. Nödvändigt för att få ett snyggt resultat när du sedan kaklar.
Lycka till (y)
 
R RoffeN skrev:
Vi gjorde väggen rak med dragskenor och putsade med gipsputs. Sedan spacklade med finspackel för våtrum. Blev rakt och fint. Nödvändigt för att få ett snyggt resultat när du sedan kaklar.
Lycka till (y)
Det ska vara dragskenor. De fästes så väggen blev helt rak.
 
A
Skruva upp gipsskivor (eller limma) går snabbare än att putsa betong vägg!

Om du inte inte jobbar som murare. (jag bor i stenhus och har slängt på en och annan slev puts under 30 år.) Så rekommenderar jag gips i badrum. Går snabbare och mindre jobb!

Men som sagt vad inte proffs på vare sig badrum eller puts!
 
Har man varit noga när man limmade blocken så är väggen rak.
Jag är mer frågande till hur hållbart spackling blir, vad säger försäkringsbolagen om det?
Lättbetong kan ju spricka, speciellt om det är ett långt parti.
Vi har iaf massa mindre sprickor i våra väggar, tänker att hade man bara spacklat där hade det inte hållt.
Måste hela badrummet ha tätskikt? Kan man inte dela in det i zoner?
 
Man kan när man putsar lägga i glasfibernät, om man vill undvika sprickor, inte heller dumt att göra lokalt runt dörr och fönsteröppningar eller där man går från olika stommaterial i väggen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
Man kan när man putsar lägga i glasfibernät, om man vill undvika sprickor, inte heller dumt att göra lokalt runt dörr och fönsteröppningar eller där man går från olika stommaterial i väggen.
Absolut, men det gör man inte när man spacklar, därför jag undrade.
 
Går utmärkt att sätta nätet i spackel om man vill det, går åt lite mer spackel bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.