Gäller det estetiken eller kostnaden? Bor själv i ett och tycker det känns robust med murade innerväggar på nederplan
 
Vi har ett fastighetsbolag i Hässleholm som bygger många tegelhus/ lägenheter. Håller med att tegelhus är snyggare än vanliga. Samt att det finns så många olika sorters tegel
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Vi har ett fastighetsbolag i Hässleholm som bygger många tegelhus/ lägenheter. Håller med att tegelhus är snyggare än vanliga. Samt att det finns så många olika sorters tegel
Vad kul, kan själv inte påminna mig att jag sett ngt nybygge i tegel. Är som sagt väldigt bra med murade innerväggar som inte kan bli fuktskadade,
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Men bortser jag från det bolaget så ser jag ingen heller några nybyggen i tegel. Och jag undrar faktiskt vad det kostar att bygga tegelhus. Borde vara väldigt dyrt om det inte är en firma som kör med 3D skrivare teknik som förmodligen kommer bli vanligare och vanligare. Just nu vet jag inte om vi änns har något bolag i Sverige som skriver ut hus med hjälp av en 3d skrivarrobot?
 
Vill minnas att det var en merkostnad på 2-300tkr bara för att få fasaden teglad om man skulle bygga ett nytt hus.

Tegel är dyrt och arbete är dyrt, därför väljer man oftare de billigare och större lättbetongblocken.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill minnas att det var en merkostnad på 2-300tkr bara för att få fasaden teglad om man skulle bygga ett nytt hus.

Tegel är dyrt och arbete är dyrt, därför väljer man oftare de billigare och större lättbetongblocken.
Förmodar att det priset är på en normalvilla på runt 100-200m2?
 
Nått sånt ja, kommer inte riktigt ihåg, diskuterade det lite löst med byggaren.

Skulle jag bygga nytt idag skulle jag nog vilja köra lättbetong med en skalmur i tegel samt riktiga valv ovanför fönsterna.
 
Pris och smak bara.
Tegel är ju utmärkt men många kör putsad fasad istället. Skulle gärna ha en fasad i murad natursten, isolerad tjock kärna och bärande väggar och inneväggar i betong. Det känns som det håller någon livstid mellan det behöver underhållas
 
Undrar vad mitt hus skulle kosta att bygga idag? Det har dubbla tegelväggar med luftspalt mellan. Puts utvändigt.

Väggarna är ca 40 cm tjocka. Huset uppfördes 1905 av det lokala "bruket", traktens stora arbetsplats som genom åren tillverkat vapen, verktyg, redskap med mera, även tegel.

Det är nästan synd att huset är putsat, jag gillar tegelfasader.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Såklart för-och nackdelar med alla konstruktioner. Försöker att fokusera på mina underhållsfria tegelväggar och innerväggar av betong och tänka mindre på min oisolerade betongplatta och uråldriga central..
 
Tegel kostar kanske 150 000 till 200 000 mer än träfasad, men vad kostar det att måla träfasad under säg 50 år?
Jag ser inga nackdelar med tegel.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Det har byggts många flerfamiljshus (brf:er) med tegelfasad de senaste åren iaf i Malmö. Så tegel verkar vara populärt bland arkitekterna igen. Vet dock inte riktigt om de räknas som tegelhus, stommen är väl i betong men fasaden är tegel.
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
Vanligt i Göteborg också. Tegel och mönstrad betong är populärt för att minska på underhåll, speciellt på lite högre hus
 
richardtenggren
Även i lilla Gävle har de byggt minst ett tegelhus. Ett lägenhetshus med skön arkitektur, där man kombinerat tegel, puts och sedumtak.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Det har byggts många flerfamiljshus (brf:er) med tegelfasad de senaste åren iaf i Malmö. Så tegel verkar vara populärt bland arkitekterna igen. Vet dock inte riktigt om de räknas som tegelhus, stommen är väl i betong men fasaden är tegel.
Tegel har alltid varit populärt bland arkitekter. I alla fall sedan nationalromantiken. Under 20 år var det otänkbart pga kostnad och det är fortfarande näranog lyx för en arkitekt att få igenom tegel. Byggherrarna gillar fortfarande tunnputs eftersom det är billigt och lätt att hantera. Skivmaterial är givetvis också populärt bland byggherrar och entrepenörer. Dessutom håller dessa material ungefär så länge som det måste ur deras synvinkel.

Långsamt har tegel blivit möjligt igen. Gissar att polska murare har något med saken att göra. Även till viss del att brfpriser gör att det kan vara värt att lägga lite mer på fasaden.

Väggarna har antingen betongstomme (bärande ytterväggar och lghskiljande väggar) eller stålstomme (pelare) med utfackningdväggar i trä. Sedan ligger halv stens tegelfasad utanpå. Bärande tegelväggar finns inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.