Hej hade behövt lite hjälp med tankeverksamheten här. Vi har köpt en hylla till vår dotters rum & när vi monterat ihop den märkte jag att det inte var en ”klassisk” där man drar två skruvar igenom hyllan för att fästa den på väggen.


Den här hyllan har två hål på baksidan av sig där man först ska dra in två skruvar i väggen & sedan kroka på hyllan på dessa & så låser dom sig.

Hur får jag det här rakt utan behöva få massa skruvhål i väggen pga att jag inte mätt rätt. Gärna så simpelt som möjligt då jag är en VÄLDIGT glad amatör ...

Tack på förhand !
Mvh Mikael
 
124571_1.jpg
 
  • Gilla
Mikaeland
  • Laddar…
Är det sk hängbleck/nyckelhålsbeslag ?
https://www.specialbeslag.se/kategori/kopplingsbeslag/hangbleck-nyckelhalsbeslag/

Mät centrum till centrum och överför det måtte tex på en smal list så kan du enkel väga in den och markera vart skruvarna ska sitta..

Sedan bara skruva in skruven så det blir tight när du hakar på hyllan.
Välj en skruv med platt skalle och inte en vanlig försänkt så sitter det mycket bättre.
Vilken dimension beror på hur stor skalle du får plats med i blecket ocj om det är trävägg eller betong så du måste plugga först.
 
Ja precis det är liknande, bifogar en bild. Tack för hjälpen !
 
  • Närbild av en möbeldetalj med en metallbeslag och två skruvar i en vit hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Antar att den är uppe nu?
 
  • Gilla
Mikaeland och 1 till
  • Laddar…
Yes den är nu uppe på väggen & med endast två hål, vilken succé ! :crysmile:
 
M Mikaeland skrev:
Yes den är nu uppe på väggen & med endast två hål, vilken succé ! :crysmile:
Snyggt (y)
 
  • Gilla
Mikaeland
  • Laddar…
Så hur måttade du in det hela? vad fäste du i gips, tegel, betong? :)
 
Satte upp den första skruven sedan försökte jag använda dom få hjärnceller jag har med lite hjälp utav en penna & vattenpass.

vi har OSB i väggarna så det är bara in med skruvarna, väldigt skönt!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.