Hejsan, har en lägenhet som matas med en fas och till min gamla spis är matning 3x4mm2, säkrat 20 Ampere.
Alltså svart fas, Blå nolla och Gul grön Jord.
Nu till problemet, jag har köpt en spis som är trefas (antar jag eftersom kabeln på spisen är med färgerna Brun,svart,grå och gulgrön. Går det på något sätt att koppla så det funkar med min enfas eller måste jag köpa en ny spis som är enfas eller en med trefas + nolla?
 
Nästan alla spisar i dag är 230V, så de går att koppla om till enfas. Om du skriver ut modellnummer kan du säkert få ett bättre svar.
 
Även att den inte har någon nolla? Skulle de räcka o bygla fasen och ansluta jord bara?
 
Magnus E K
Fast brun, svart, grå och gul/grön, dvs ingen blå, låter som det kan vara en 400 V spis som inte använder nollan (såna säljs fortfarande). I så fall går det inte, du måste byta till en annan modell.
 
Precis det jag tänkte med, skickar modellnummer imorgon om det kan vara till hjälp.
 
Ja modellnummer kan hjälpa,
Någon stans på spisen finns en typskylt, på den brukar det stå vilken spänning elementen i spisen vill ha.

Sedan så brukar det bak på spisen på/vid den lucka där anslutningskabeln sitter, sitta en skylt med inkopplingsalternativ.


https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
400 volts värmelement va?
 
  • Typskylt på en apparat med tekniska specifikationer, inklusive 400V och effektbeteckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är en ren 400V spis
 
Och den är drygt 9 år gammal. Du gav inte för för mycket för den hoppas jag.
 
Nää den kostade inte en krona haha, får leta efter någon begagnad spis runt kalmar trakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.