mexitegel mexitegel skrev:
Byggarna lyckades placera huset flera meter fel och bygglovshandläggaren krävde flytt eller rivning. Vi tog därför in en husflyttare som vi känner väl och med goda vitsord från tidigare husflyttningar.

Exakt hur det gick till vet vi inte riktigt men hela fasaden har spruckit på ena långsidan :(.

Varesig byggare eller husflyttaren visade sig ha försäkringar som täcker detta så vi får försöka fixa detta bäst vi kan själva. Frågan är bara hur? Behöver man stämpa under tiden?

[bild]
Nybygge till våren 1April rekommenderas och då bör prefab gräddas hårdare!
 
Lite OT men varför har ni skrivit R Ö V på taket med godis ? Eller behöver jag äntligen glasögon(längtat efter att se intellektuell ut). )
 
  • Haha
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Du kanske kan få en ok skarv på väggen med spritsad fog, kräver nog dock en stadig hand och alla tillgängliga resurser. Förstärk på insidan med elfirmans manualer.
Det gäller att ta rätt typ av spritsad fog. Jag har sett alltför många som använt vanlig limpistol, det håller aldrig ihop väggen och du kan glömma försäkring. Krystyr är bästa fogtypen men se till att den är fackmannamässigt tillblandad!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Problemet är att vi betalat allt arbete svart :oops:
Finns det svart mexitegel?

/ Fredrik
 
Vilket är byggföretaget? Vad står det i kontraktet att de skulle bygga? Hur mycket har du lagt ut hittills på detta? Håll inne med betalningen om du kan, för det där ser inte bra ut!
 
Du får väl skälla på dem lite och hota med "att detta skall ni allt få äta upp";)

Mike
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Inte hade ni behövt flytta huset från dess tomt. Vänta istället till nästa vecka, då kommer ju tomten till er.
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 12 till
  • Laddar…
Jag skulle skyndsamt se till att stämpa upp taket. Det ser ju ut som att hammarbandet lossnat med väggen och takstolar saknas ju uppenbarligen helt! Minsta lilla fukt i taket så kommer det böja ner sig likt ett vasstrå som används som landningsplats av en stolt sädesärlehanne i det tidiga gryningsljuset en varm sommardag i juli....
Jag rekommenderar braständstickor som stämpar. Sen kan jag även rekommendera glasspinnar för att förstärka väggdelarna. Ett par pinnar placerade på insidan, med kraftiga genomgående skruv och mutter borde fungera.

Lycka till med reparationerna!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Inte hade ni behövt flytta huset från dess tomt. Vänta istället till nästa vecka, då kommer ju tomten till er.
Vi fick brev från tomten om att han numera får 3D-kartor från kommunen med alla skorstenar inmappade med GPS-koordinater och att man riskerade att inte få några klappar om koordinaterna inte stämde med bygglovet
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 3 till
  • Laddar…
Det där materialvalet är en känd riskkonstruktion som lockar till sig hungrigt ohyra. Finns spår av bitmärken? Är nog bäst att dit anticimex skadedjursbekämpare för utreda.
 
  • Gilla
  • Haha
Frelli2 och 2 till
  • Laddar…
Ser ut att vara Mor Anna som levererat de prefabricerade vägg- och takelementen. Jag skulle ta kontakt med dem. Jag blir både ledsen och upprörd när jag ser detta. Samtidigt har vi samma konstruktion hemma, behöver jag vara orolig?:worried:
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Äsch, struntprat! Inte ens de mest högkvalitativa prefabelement tål en så hårdhänt hantering som det uppenbarligen handlar om här! Det är helt och hållet husflyttarfirmans fel!
 
Cheesen
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Solklart fall av dolt fel. Driv frågan mot den som sålde tomten. Eller dennes barn.
Alltså om någon har sålt tomten eller dennes barn så är det ju polisen man måste gå till... Traffiking är ett allvarligt brott.
 
  • Gilla
  • Haha
pvmannen och 8 till
  • Laddar…
Har en likadan konstruktion hemma och har fått en ansökan om rivningslov medelst tugg, försöker förtvivlat förklara att detta ligger på byggnadsnämdens bord men hon förhalar tydligen. Handläggningstiden är alldeles för lång hävdas det av de sökande.
 
  • Gilla
pvmannen och 3 till
  • Laddar…
Hos oss delades det inte ut något bygglov. Jag har överklagat, men har fortfarande inte fått beslut från högre instans.

Dessutom så har byggfirman gått vidare med andra projekt, så det blir nog ingenting förrän tidigast nästa år.
 
  • Gilla
Otterman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.