Cheesen Cheesen skrev:
Du surrar väl oavbrutet och i en kombi så skramlar det såpass mycket att det överröstar surret...
Har själv längtat efter en camry i mer än 10 års tid... Det är nämligen så länge sedan jag sålde min 1988a... Mer problemfritt bilägande får man leta efter... Förstår inte varför Toyota inte importerat denna utmärkta bil på så många år.
Menar du att det surrar?

Att kombibilar idag skulle låta mer än en sedan är gamla myter som stämde på 240-740 tiden.
När de mätte upp S80 mot V70 för ett gäng år sedan så var V70 tystare.

Men måste ändå erkänna att jag vart imponerad av nya Camry. Så pass att jag övervägde ett vansinnes lån för att köpa en ny på stående fot.
Dock föll det lite på att den finns med dragkrok i USA men tydligen inte i startskedet med det i EU....
Väldigt dämpad kupé men kunde ana mig till däcksljud på en nivå med 5-10år gamla typ BMW/VW, lite det som Volvo så fint dämpar bort i alla större bilar. Men jag gissar att det kan förklaras av amerikanska däck i dimension 18"...
 
Ljud och komfort är självklart bilens konstruktion men hjulen har mycket stor betydelse.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det känns som V90 har mer benutrymme i baksätet eftersom stolarna är tunnare och att den har större golvarea i bagaget. Men det är lite svårt att avgöra på dom bilderna. Höjden är dock mindre på V90 så det är inte så stor praktisk skillnad.
Själv är jag ganska missnöjd över utrymmena runt föraren i en så pass ny bil. Den kändes trång!
De kunde ha utnyttjat utrymmena klart bättre. Förklaringen får man när man ser jämförelsen med V70 på sidan innan. Precis min erfarenhet.
 
A AndersS skrev:
Ljud och komfort är självklart bilens konstruktion men hjulen har mycket stor betydelse.
Jo lite så är det. En bra konstruktion, tex gummiisolerad brygga/hjälpram med påkostade hjulupphängningar sväljer större hjul utan att det låter så mycket.
Men det omvända råder ju också. Speciellt billigare/sämre däck i större dimensioner ökar ljudet i en befintlig konstruktion.

Mins speciellt svärmors gamla nissan qashqai med 16" original hjul med Bridgestone, ett år gamla.
Ett byte till 17" Michelin gjorde sanslöst mycket för däckljudet trots större dimension. Har nog aldrig blivit så förvånad.
 
Tittat på doldisen Opel Insignia? Otroligt prisvärd och verkar välbyggd.
Valde mellan den och superb pga bra baksäte, Insignia vann på fantastiska sportstolar och betydligt bättre pris.
 
Min erfarenhet, eller åsikt snarare kanske, efter att ha arbetat många år som servicetekniker/mekaniker är att alla bilar har fel. Att försöka hitta "bilen utan fel" skapar fler grå hår än att välja bilen som tilltalar/man trivs med och sen får man ta problem när dom dyker upp. Givetvis finns det ett par verkliga citroner som man kanske ska undvika men det är ganska enkelt att få fram med lite snabb koll på nätet. Någon kan ha haft märke "X", modell "X" i flera år utan minsta problem, medans någon annan kan ha haft en exakt likadan bil och inte haft annat än problem. Det kan t.o.m tillskrivas viss färgning i omdömen, någon som är väldigt nöjd med sin bil kan lätt se genom fingrarna och glömma bort någon reparation eller liknande, medans någon som är missnöjd kommer ihåg minsta lilla fel och det "bara är en skitbil".

Så mitt råd: Välj bilen du känner dig mest nöjd/tilltalad av/verkligen har det du vill ha.
 
  • Gilla
northstar och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo lite så är det.
.
Mycket så är det, det finns få upphängningar som sväljer spårig väg även om man har det som argument för att man valt stora breda och lågprofil. Men behöver inte vara fel om man vill att det så utifrån utseende, men sedan får man acceptera konsekvensen av det och inte skylla på bilen. Har tävlat med bilar och man valde bara dessa hjul utifrån väghållning på hyperslät asfalt, idag är jag allergisk, både utifrån komfort och slitage. När många pratar om väghållning så kan man med de moderna bilar på vanlig väg inte "köra skiten" ur de mindre standarddimensionera såvida du inte väljer riktiga lågbudgetdäck.
Hjulvalet på svenska vägar är enbart utseende.
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Ber om ursäkt om jag var burdus i inlägget tidigare men många ger rådet att du "måste" ha 20-21" hjul med 30 profil, utan förklara det negativa.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ber om ursäkt om jag var burdus i inlägget tidigare men många ger rådet att du "måste" ha 20-21" hjul med 30 profil, utan förklara det negativa.
Jag kan väl hålla med i den punkten, den typen av hjul/däck-dimensioner hör väl egentligen bara hemma på prestandabilar/sportbilar om det ska vara någon egentlig skillnad/fördel, eller kanske det enda som passar p.g.a bromsar eller dylikt, och komforten är en klart sekundär prioritet. Springer i jobbet på alldeles för många "vanliga" bilar som nog hade upplevts trevliga med lite annorlunda däck. Likväl kvaliteten på däcken som spelar roll. Blir nästan en ond cirkel för de större/fläskigare däcken/dimensionerna blir dyrare, så försöker man spara nån slant på gummit, då sitter man ev. med däck som både är onödigt stora/låg profil samt av halvtaskig kvalitet. Det är varken bra ur komfort/ljud eller säkerhet.

På en "vanlig" bil har det ju lite/ingen direkt funktion, mer än det estetiska och det kan väl vara nog så viktigt för en del, det är inget fel i att bry sig om det. Jag dömer ingen då jag själv kör liknande uppsättning med 20" 30-profil, men det är ju medvetet och visst tusan låter och känns det lite mer etc (till mitt försvar så passar inte ens mindre än 20")
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Motorer är 23%
Högst skadefrekvens totalt i undersökningen hade Land Rover/Range Rover, följt av Porsche, Mini, Seat och BMW

Något som man bör fundera på är också hur dyra felen är att laga.
Kamkedjeraset på en av mina bästa vänners 320 bensin 2012 11k mil gick på 80kkr.

Minst skadedrabbade märkena (totalt sett):
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab

Mest skadedrabbade märkena:
1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot

Mycket tysk teknik på värsting listan.
Och det är erfarenheten även på mitt jobb (inom fordonsindustrin)
Jag skulle tro att den genomsnittliga BMWn körs betydligt hårdare än motsvarande Toyota, vilket kan bidra till att många premiummärken har mer maskinskador än "pensionsnärskörda" japaner.
 
  • Gilla
Justyn och 2 till
  • Laddar…
Alla som kör tyska premium-bilar är inte idioter, men alla idioter kör tyska premium-bilar.
 
  • Gilla
northstar och 1 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Jag kan väl hålla med i den punkten, den typen av hjul/däck-dimensioner hör väl egentligen bara hemma på prestandabilar/sportbilar om det ska vara någon egentlig skillnad/fördel, eller kanske det enda som passar p.g.a bromsar eller dylikt, och komforten är en klart sekundär prioritet. Springer i jobbet på alldeles för många "vanliga" bilar som nog hade upplevts trevliga med lite annorlunda däck. Likväl kvaliteten på däcken som spelar roll. Blir nästan en ond cirkel för de större/fläskigare däcken/dimensionerna blir dyrare, så försöker man spara nån slant på gummit, då sitter man ev. med däck som både är onödigt stora/låg profil samt av halvtaskig kvalitet. Det är varken bra ur komfort/ljud eller säkerhet.

På en "vanlig" bil har det ju lite/ingen direkt funktion, mer än det estetiska och det kan väl vara nog så viktigt för en del, det är inget fel i att bry sig om det. Jag dömer ingen då jag själv kör liknande uppsättning med 20" 30-profil, men det är ju medvetet och visst tusan låter och känns det lite mer etc (till mitt försvar så passar inte ens mindre än 20")
Tunn profil hör inte hemma på en prestandabil heller. Du får bättre grepp med vanlig profil, speciellt på dåliga vägar. Det är bara att kolla på rallybilarna så hittar du en lagom kompromiss.
Stora fälgar är bara skryt och lite en utdöende trend. Jag ser det som värdesänkande
 
C Conqvist skrev:
Jag skulle tro att den genomsnittliga BMWn körs betydligt hårdare än motsvarande Toyota, vilket kan bidra till att många premiummärken har mer maskinskador än "pensionsnärskörda" japaner.
Nä, det beror på att BMW på senare år har massor av problem inom maskinskada. Det finns hur många typfel som helst, både på motorer och drivlinan. Kamkedjan på 2 liters diesel är den mest kända, sen är det bla igensattaspridare, trasig backväxel, medbringare på x driven mm mm. Spridarna tex drabbar mest lungt körda bilar.

Toyota har inga typfel alls i samma dignitet på motorer/drivlinan.

Åker själv BMW, och skulle aldrig komma på tanken att köpa en Toyota, så det jag skriver är inte vinklat av mitt bilval, utan fakta.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nä, det beror på att BMW på senare år har massor av problem inom maskinskada. Det finns hur många typfel som helst, både på motorer och drivlinan. Kamkedjan på 2 liters diesel är den mest kända, sen är det bla igensattaspridare, trasig backväxel, medbringare på x driven mm mm. Spridarna tex drabbar mest lungt körda bilar.

Toyota har inga typfel alls i samma dignitet på motorer/drivlinan.

Åker själv BMW, och skulle aldrig komma på tanken att köpa en Toyota, så det jag skriver är inte vinklat av mitt bilval, utan fakta.
Luftbälgar som ger upp i förtid är också ett vanligt fel, men lätt fixat. Kamkedjan drabbade väl främst bilar runt -10/11. Min förra 120d-10 skramlade rätt bra när den såldes vid 7000 mil. Min 520d-12 har snart gått 20000 mil och går som ny.
 
Isakare Isakare skrev:
Nä, det beror på att BMW på senare år har massor av problem inom maskinskada. Det finns hur många typfel som helst, både på motorer och drivlinan. Kamkedjan på 2 liters diesel är den mest kända, sen är det bla igensattaspridare, trasig backväxel, medbringare på x driven mm mm. Spridarna tex drabbar mest lungt körda bilar.

Toyota har inga typfel alls i samma dignitet på motorer/drivlinan.

Åker själv BMW, och skulle aldrig komma på tanken att köpa en Toyota, så det jag skriver är inte vinklat av mitt bilval, utan fakta.
Toyota har iofs samma drivlinor sedan typ 2004, inte så mycket som kan gå fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.