Alfredo Alfredo skrev:
Har man gjort fel får man vända mätinstrumentet upp och ner för att det ska bli rätt. :D

Skämt åsido, så länge en stickpropp kan vändas åt två håll finns det inget "rätt" eller "fel" här. Vissa (många/alla?) uttag numera är dock märkta med fas respektive nolla. Oklart varför. Kanske ser standarder/regler annorlunda ut i vissa länder. Har egentligen ingen aning.
Längre upp kom ett bra svar:
H hempularen skrev:
Det är ett "fel" som man ignorerar när testaren visar det. Man får felet eller inte, beroende på hur man vänder testaren i uttaget.

Fast jag misstänker (vet inte) att jordelsbrytartesten i sådana apparater bara fungera om man vänt den rätt, så att den visar att fas o nolla ligger rätt.

Edit: detta var ett svar på inlägg #46
Det är alltså eventuellt så att jordfelsbrytartestaren inte fungerar om man sätter proppen "fel"

/ Fredrik
 
T Tornhill 2 skrev:
Det är alltså eventuellt så att jordfelsbrytartestaren inte fungerar om man sätter proppen "fel"
Aha, ni menar att "felet" ska tolkas i stil med "vänd på mig, annars fungerar jag inte fullt ut som du vill då jag är en rätt simpel konstruktion". Så kan det förstås vara!
 
Hemmakatten
T tinajade skrev:
Våtrummen, kök och tak var inte omgjorda. Kanske vi ska vara tacksamma för. Att byta tak hade vi budgeterat för samt även nytt kök och så småningom nytt badrum Det är belysning, elkontakter, målade väggar, nya golv och trappsteg som är nytt.
Tina skriver att säljaren sagt att huset var "nyrenoverat". I det kopierade inlägget får vi reda på att renoveringen bestod i att måla väggar, belysning ( av något slag), nya golv och trappsteg och nya elkontakter.

För mig är detta ingen renovering utan snarare en uppfräschning. Att sätta dit nya elkontakter kan dock lura folk att tro att även elen är ny, vilket den uppenbarligen inte var.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Vi har mycket hög elsäkerhet i Sverige, sprid inte osanningar.
Jämfört med vadå?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Varje gång jag använder min uttagsprovare funderar jag på varför de ens har gjort den med funktionen att meddela om fas och nolla är felvänd. Varför har man inte bara en lampa för att visa att fas och nolla är inkopplade till varsit hål i uttaget utan att ange om de bytt plats? :thinking:
Om fas och nolla är förväxlade så lyser det såklart baklänges.
Och det vore ju inte så lysande.

/ Fredrik
 
  • Haha
Atom och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tina skriver att säljaren sagt att huset var "nyrenoverat". I det kopierade inlägget får vi reda på att renoveringen bestod i att måla väggar, belysning ( av något slag), nya golv och trappsteg och nya elkontakter.

För mig är detta ingen renovering utan snarare en uppfräschning. Att sätta dit nya elkontakter kan dock lura folk att tro att även elen är ny, vilket den uppenbarligen inte var.
fast jag uppfattar det som att TS skrev att förra ägaren hade dragit ny el, tex med lampsladd etc. Jag vet inte om utfästelsen vid försäljningen var att elen var ny, med iaf delar av elanläggningen var renoverad, dock undermålig och farlig.
 
B byggarätt skrev:
Jämfört med vadå?
Andra länder.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det hjälper ju inte TS nu, men en sådan där uttagsprovare har jag tagit med på visningar och gjort lite stickprov. Man behöver ju inte testa jordfelsbrytaren i det läget.
Utan att vara alltför duktig på vare sig el eller övriga byggfrågor så märker jag ofta när jag kollar hus att jag kollar på andra saker än många andra. Jag struntar nästan helt i tapeter etc utan fokuserar på el, vatten, badrum, tak etc. Det bästa huset att köpa för mig är ett där man fixat el, vvs, tak, dränering etc och struntat i ytskikt. Då blir man ensam i budgivningen. Huset med allt ovan ogjort men med fint kök, fina färger etc gör folk galna...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det hjälper ju inte TS nu, men en sådan där uttagsprovare har jag tagit med på visningar och gjort lite stickprov. Man behöver ju inte testa jordfelsbrytaren i det läget.
Utan att vara alltför duktig på vare sig el eller övriga byggfrågor så märker jag ofta när jag kollar hus att jag kollar på andra saker än många andra. Jag struntar nästan helt i tapeter etc utan fokuserar på el, vatten, badrum, tak etc. Det bästa huset att köpa för mig är ett där man fixat el, vvs, tak, dränering etc och struntat i ytskikt. Då blir man ensam i budgivningen. Huset med allt ovan ogjort men med fint kök, fina färger etc gör folk galna...
Klokt.
 
Q jope84 skrev:
Hur skall en lekman veta vad det skall va för kablar i en vägg? Är väl lite väl djup undersökning att göra huset spänningslöst under visning och bryta isär brytare.
När jag köper för ett sju eller åttasiffrigt belopp tar jag risken att pilla loss plastkåpan utan att bryta huvudsäkringen.
Nej alla vet inte hur allting ska vara utfört. Kan vara bra att ta med sig en kunnig kompis i så fall.
Hur upptäcker du andra fel på huset, alltså inte bara elen, om du inte vet hur det ska vara utfört?
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Aha, ni menar att "felet" ska tolkas i stil med "vänd på mig, annars fungerar jag inte fullt ut som du vill då jag är en rätt simpel konstruktion". Så kan det förstås vara!
Det låter logiskt. Dock hade det vart ännu mer logiskt om det stod något som får en att förstå att den ska vändas för kontroll av jordfelsbrytare och inte som nu när man tror att fas och nolla sitter fel om man inte har koll på el
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
När jag köper för ett sju eller åttasiffrigt belopp tar jag risken att pilla loss plastkåpan utan att bryta huvudsäkringen.
Nej alla vet inte hur allting ska vara utfört. Kan vara bra att ta med sig en kunnig kompis i så fall.
Hur upptäcker du andra fel på huset, alltså inte bara elen, om du inte vet hur det ska vara utfört?
det är väl det man har besiktningsman till!!?Besiktningsmännen går mer in på annat i huset än el då de oftast har byggbakgrund, inte elbakgrund.

har som sagt pratat med åtskilliga människor och ingen har kollar el vid husköp, men alla har använt vanlig besiktningsman. När jag har läst på om detta så verkar det inte tillhöra vanligheterna att kolla elen vid husköp, även om det verkar bli vanligare. Så därför tycker jag att många av era kommentarer här i tråden är onödiga och bara för att klanka ner på folk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det hjälper ju inte TS nu, men en sådan där uttagsprovare har jag tagit med på visningar och gjort lite stickprov. Man behöver ju inte testa jordfelsbrytaren i det läget.
Utan att vara alltför duktig på vare sig el eller övriga byggfrågor så märker jag ofta när jag kollar hus att jag kollar på andra saker än många andra. Jag struntar nästan helt i tapeter etc utan fokuserar på el, vatten, badrum, tak etc. Det bästa huset att köpa för mig är ett där man fixat el, vvs, tak, dränering etc och struntat i ytskikt. Då blir man ensam i budgivningen. Huset med allt ovan ogjort men med fint kök, fina färger etc gör folk galna...
Precis det lyckades jag få syrran att förstå när hon köpte lägenhet. Hon var tveksam först till sin lägenhet då den hade hemska ytskikt (inget omgjort sedan 70-talet mer än att måla väggarna i sovrummet ljusrosa med en knallrosa fondvägg...) och badrummet ser inte alltför kul ut, dock inga skador och stamrenovering var redan inplanerad att börja inom två år från köpet och nu har de börjat i området så hon väntar bara på sin tur. Elen är också gammal, men en kontroll visade att det inte är något fel på den mer än att man definitivt inte kan lita på färgerna. Så jag övertalade henne om att det skulle vara ett bra köp och efter lite räknande så insåg hon att hon skulle lägga lika mycket på nya ytskikt i den lägenheten som i någon av de nyrenoverade hon först tittade på då hon ville ha sin egen prägel på lägenheten. De lägenheterna som hon först ville köpa stack iväg i pris med många budgivare, men hennes lägenhet som är en likadan lägenhet som de hon kollade på var hon ensam budgivare på och hon fick det för kanske 3-400 000 kr billigare än de renoverade.

Mamma insåg att jag och mannen har bra koll på vad man bör titta på och hur man ska tolka säljarnas besiktningsprotokoll så nu när hon går i husköpartankar får vi följa med på varenda husvisning och ge vår syn på det. Hon tittar på läge, planlösning och en del ytskikt, men kan inget om riskkonstruktioner, ålder på byggnadsdelar, fuktskador eller liknande så den delen får vi och hennes sambo stå för när hon väl hittar ett hus som uppfyller hennes krav.
 
  • Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
T tinajade skrev:
det är väl det man har besiktningsman till!!?Besiktningsmännen går mer in på annat i huset än el då de oftast har byggbakgrund, inte elbakgrund.

har som sagt pratat med åtskilliga människor och ingen har kollar el vid husköp, men alla har använt vanlig besiktningsman. När jag har läst på om detta så verkar det inte tillhöra vanligheterna att kolla elen vid husköp, även om det verkar bli vanligare. Så därför tycker jag att många av era kommentarer här i tråden är onödiga och bara för att klanka ner på folk.
El ingår överhuvudtaget inte i det besiktningsmannen undersöker. Måste beställas separat och det är nog väldigt ovanligt

Jag ser det som en två (eller tre) stegstaket.

1 visning, är jag alls intresserad av huset
2. Omgivning, där letar jag brister med huset. Ingen grundlig undersökning alls, men spelar efter handymen - lösningar som ser tokiga ut
3 besiktning om intresset finns efter 1 och 2
Tyvärr är det massor som inte ingår och flera friskrivningar i avtalen så litar inte blint på detta.

Om säljaren stressar på och inte vill ha omvisning eller besiktning så är jag inte intresserad utan fattar misstankar. Som reglerna är idag går det iofs att buda och senare backa ur ett vinnande bud. Tror säljaren har mest att förlora på ny budgivning för att jag inte får pilla loss en kåpa till en strömbrytare.
 
T tinajade skrev:
det är väl det man har besiktningsman till!!?Besiktningsmännen går mer in på annat i huset än el då de oftast har byggbakgrund, inte elbakgrund.

har som sagt pratat med åtskilliga människor och ingen har kollar el vid husköp, men alla har använt vanlig besiktningsman. När jag har läst på om detta så verkar det inte tillhöra vanligheterna att kolla elen vid husköp, även om det verkar bli vanligare. Så därför tycker jag att många av era kommentarer här i tråden är onödiga och bara för att klanka ner på folk.
Nej, de flesta besiktningsmän besiktar inte elen och det brukar även stå i deras rapport som de lämnar. Där kan det även vara andra saker som tas upp som inte omfattas av besiktingen som tex vind. Då behöver man som köpare själv på något vis undersöka detta genom att antingen göra det själv eller ta in någon annan.
Men det är det som är problemet. Många frågar de närmaste i bekantskapskretsen om vad man ska tänka på och är det då personer som inte har fått problem vid husköp och som kanske inte är så händiga/intresserade själva så får man bara en liten del av informationen. Sen tänker man inte på/förstår inte/bryr sig inte om att ta reda på mer genom att söka på forum eller fråga yrkespersoner om vad man bör titta efter. Sen om det blir problem får många upp hoppet om att få saker åtgärdade av säljaren när de får höra talas om dolt fel och tycker att det är dolt för att de själva inte upptäckte det.

Tyvärr kan man se här på forumet att det är relativt vanligt att det kommer upp trådar där en person anser att det är dolt fel och vill ha hjälp med hur de ska gå vidare och då får veta att det inte är ett dolt fel eller att det visserligen är ett dolt fel men ett så pass litet fel att de inte har någon direkt chans att få ersättning. Det spelar ingen roll om du vet om din undersökningsplikt eller inte för du är oavsett skyldig att själv se till att uppfylla den på ett eller annat sätt. Att då komma och säga att "men de jag har pratat med har aldrig gjort det" hjälper dig inte, du har undersökningsplikten oavsett vad andra säger att de har gjort vid husköp. Att då påtala det är inte för att klanka ner på dig utan för att tala om att oavsett vad du tycker så har du inte uppfyllt din undersökningsplikt. Svarar du då med "men de jag har pratat med har aldrig gjort det" så får man uppfattningen att du faktiskt inte har förstått det som andra i tråden har försökt förklara och då kommer du att få flera i princip likadana svar igen för att försöka förklara för dig så att du faktiskt förstår.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.