B Vansbäck skrev:
Fungerar det med denna splitter (behöver bara 2 utgångar, med tanke på dämpning) [länk]
samt detta (multi)mediauttag [länk]
Är då signalen uppdelad och klar för TV resp. FM?
Den splittern blir bra.
Har du bara ett uttag per gren så ska bägge uttagen vara slututtag, den du valt har alldeles för hög dämpning.
Sedan är det ett rent R/TV-uttag du ska ha, det du valt är om man har bredband via kabel-tv-nätet.

Du ska ha typ detta uttag,
https://www.kjell.com/se/produkter/...nuttag-slututtag-med-lock-och-ram-1-db-p30456
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den splittern blir bra.
Har du bara ett uttag per gren så ska bägge uttagen vara slututtag, den du valt har alldeles för hög dämpning.
Sedan är det ett rent R/TV-uttag du ska ha, det du valt är om man har bredband via kabel-tv-nätet.

Du ska ha typ detta uttag,
[länk]
Jag hade dessa liggande, med slutmotstånd 75ohm och lock, som passar i befintlig monterad dubbelram. Men det väger väl inte upp dämpningen :rolleyes:
 
Det beror på om du har aktiv förstärkare eller inte samt hur mycket den förstärker.
Du kan alltid prova, i menyn för TVn/boxen går det att se styrka & kvalité.
 
  • Gilla
Bopågård
  • Laddar…
Valfritt litet skåp från ikea som du monterar utan bakstycke kan funka. Kan behöva skruva nåt extra vinkeljärn på insidan för att stabilisera. Med en bra såg kan du också kapa ner skåpet på bredden.
Oavsett så finns risk att skåpet ändå blir bulkigt. Enklaste och mest estetiska lösningen kanske är att bara dra ut gardinstång och gardiner lite längre ut på båda sidorna av fönstret så försvinner prylarna bakom gardinen. Ger dock inte så mycket fysiskt skydd mot vilda småbarn.
Har du TV-bänk på samma vägg? I så fall kanske det kan vara en idé med en längre platsbyggd tv-bänk som sträcker sig ända fram till fönstret sen när du renoverar som döljer även dessa prylar.
 
J sjobergsson skrev:
jag skulle rekommendera [länk] om du kör på unifi accesspunkter, dock så får du komplettera med en switch då och då tänker jag antingen en [länk] eller om man inte vill behöver en smart switch så fungerar [länk]
Jag gick med ditt tips till Kjell & Co, som har Ubiquiti/UniFi-prylarna, de rekommenderade dock
https://www.kjell.com/se/produkter/...biquiti-edgerouter-x-tradbunden-router-p61432 och ingen switch jag bara behövde tre uttag anslutna.
samt en ap https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300
Ap´n skulle strömförsörjas via UTP-kabeln
Det verkade på mig som en lösning på mina utrymmesproblem med god funktion.
Har jag träffat en bra försäljare eller en som är ute och cyklar?
 
B Vansbäck skrev:
Jag gick med ditt tips till Kjell & Co, som har Ubiquiti/UniFi-prylarna, de rekommenderade dock
[länk] och ingen switch jag bara behövde tre uttag anslutna.
samt en ap [länk]
Ap´n skulle strömförsörjas via UTP-kabeln
Det verkade på mig som en lösning på mina utrymmesproblem med god funktion.
Har jag träffat en bra försäljare eller en som är ute och cyklar?
Mackdelen med den är att man inte kan konfigurera den via unifi gränsnittet som man konfigurerar accesspunkten via annars fungerar den bra.
 
  • Gilla
Bopågård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.