K klimt skrev:
I en annna tråd blev vi tipsade om att det finns enkla och billiga instrument som gör att man själv kan kolla en del angående el, kan vara bra att veta om någon löser detta före köp

[länk]
Denna mäter bla "fasledare och neutralledare förväxlade".
Hur går det till i ett vägguttag? Finns det praxis att tex alltid sätta fasen till vänster?

/ Hälsningar, Fredrik
 
S
T tinajade skrev:
Varför kan man inte häva dolt fel efter det är åtgärdat?Elektrikerna som åtgärda felen har även skrivit upp vad som var fel.
För att du ska ge säljaren en chans att åtgärda felen, jag hade aldrig godkänt att du tar in en firma som åtgärdar fel för 80 000, så mycket fel kan det omöjligt ha varit.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det är ett "fel" som man ignorerar när testaren visar det. Man får felet eller inte, beroende på hur man vänder testaren i uttaget.

Fast jag misstänker (vet inte) att jordelsbrytartesten i sådana apparater bara fungera om man vänt den rätt, så att den visar att fas o nolla ligger rätt.

Edit: detta var ett svar på inlägg #46
 
S
T tinajade skrev:
ja, iom att de feldragna ledningarna var otillåtna så var vi tvugna att dra om allt och då såklart gör man ju jordat, vore väldigt osmart att inte göra det.
vilket är en avsevärd standardförhöjning. Du har renoverat elen i ditt hus, det är bara att betala.
Du såg ju att det var ojordat när du besikta huset så då kunde du ha räknat med att byta elen omgående.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
S
T tinajade skrev:
har redan läst om elfelen här på forumet och förstår att det är lönlöst att hävda dolt fel, men vi ville ändå dubbelkolla då elen inte är gammal utan nydragen.

Fanns det med någon text om att elen är nybytt? Isåfall är jag på din sida, då ska du kräva ersättning för då har säljaren lurat dig.

i alla andra fall så anser jag att det till 100% är din kostnad att bära.
 
Q
S SueCia skrev:
vilket är en avsevärd standardförhöjning. Du har renoverat elen i ditt hus, det är bara att betala.
Du såg ju att det var ojordat när du besikta huset så då kunde du ha räknat med att byta elen omgående.
Det blir ingen merkostnad på arbetet att dra en jord också, dock skjuter de iväg på material då man behöver nya uttag.
 
Q jope84 skrev:
Hur skall en lekman veta vad det skall va för kablar i en vägg? Är väl lite väl djup undersökning att göra huset spänningslöst under visning och bryta isär brytare.
Nej, den nivån begär man inte av en lekman. Men OM det finns indikationer på att elanläggningen kan ha brister, så kan du som köpare inte räkna med att elen är OK. Därmed är det inte ett "fel" ur jordabalkens synpunkt. Fel är sådana egenskaper som du objektivt sätt inte skall behöva räkna med. Visserligen kan du ha rätt att räkna med att elen är OK om huset är nyrenoverat (nu framgår det inte om något sagts om renovering av el vid köpet), men iom att du genom din undersökning på "duktig lekmannanivå" ser att det finns vissa problem eller frågetecken, då kan du alltså inte räkna med att elen är OK.

Vägguttag som inte fungerar är en sådan indikation. Och troligen fanns det mer saker man borde sett, utan att behöva vara elektriker. Men skulle det handla om ett enstaka eluttag, så är det inte rimligt att man upptäcker det vid en normal undersökning. Men var gränsen går för hur stor andel av uttagen man bör testa kan man nog bara få svar på om saken hamnar i domstol.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T
S SueCia skrev:
vilket är en avsevärd standardförhöjning. Du har renoverat elen i ditt hus, det är bara att betala.
Du såg ju att det var ojordat när du besikta huset så då kunde du ha räknat med att byta elen omgående.
Såg absolut inte att huset var ojordat vid köp, hur skulle jag kunnat göra det?Är ingen elektriker eller kunnig inom el.
 
När man köper hus bör man ju ta med någon som är elkunnig, behöver ju inte vara en elektriker, och kolla lite i elcentralen samt i några dosor och bakom några brytare. Man ser snabbt om det är amatörer som har varit framme, och då får man ju ett val om man ska pruta eller gå vidare.

/S
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
T
S steve5432 skrev:
När man köper hus bör man ju ta med någon som är elkunnig, behöver ju inte vara en elektriker, och kolla lite i elcentralen samt i några dosor och bakom några brytare. Man ser snabbt om det är amatörer som har varit framme, och då får man ju ett val om man ska pruta eller gå vidare.

/S
Är nog inte så poppis att börja rot i eluttagen på en visning, dock hade man ev kunnat göra det vid en besiktning om man misstänkt att elen var fel. Men hur många som köper hus gör det? Alla de jag känner som köpa hus, och det är många genom åren, har inte ens haft tanke på att elen kan vara fel eller ens kollat det vid köp.
 
S steve5432 skrev:
När man köper hus bör man ju ta med någon som är elkunnig, behöver ju inte vara en elektriker, och kolla lite i elcentralen samt i några dosor och bakom några brytare. Man ser snabbt om det är amatörer som har varit framme, och då får man ju ett val om man ska pruta eller gå vidare.

/S
Det är ju som sagt knappast en nivå man gör på en allmän visning. Men någon form av egen lite djupare undersökning MÅSTE man göra vid ett köp. Alltifrån att man själv känner sig kunnig nog, till att anlita proffs inom alla områden.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
T tinajade skrev:
Men hur många som köper hus gör det? Alla de jag känner som köpa hus, och det är många genom åren, har inte ens haft tanke på att elen kan vara fel eller ens kollat det vid köp.
När man köper hus har man undersökningsplikt - Den inkluderar elen. Däremot ingår elbesiktning väldigt sällan i normala överlåtelsebesiktningar, så har man inte kompetensen själv så får man anlita någon som har det.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Denna mäter bla "fasledare och neutralledare förväxlade".
Har man gjort fel får man vända mätinstrumentet upp och ner för att det ska bli rätt. :D

Skämt åsido, så länge en stickpropp kan vändas åt två håll finns det inget "rätt" eller "fel" här. Vissa (många/alla?) uttag numera är dock märkta med fas respektive nolla. Oklart varför. Kanske ser standarder/regler annorlunda ut i vissa länder. Har egentligen ingen aning.
 
T tinajade skrev:
Är nog inte så poppis att börja rot i eluttagen på en visning, dock hade man ev kunnat göra det vid en besiktning om man misstänkt att elen var fel. Men hur många som köper hus gör det? Alla de jag känner som köpa hus, och det är många genom åren, har inte ens haft tanke på att elen kan vara fel eller ens kollat det vid köp.
Hur många som faktiskt fullföljer sin undersökningsplikt vid bostadsköp har egentligen inget med saken att göra. Ska man köpa bostad så bör man för sin egen skull ta reda på vad som gäller med undersökningsplikt, kostnader, avtal mm som dyker upp vid ett bostadsköp. Gör man inte detta så få man lite skylla sig själv och du lär knappast vara framgångsrik i domstol med argument som "Nej, vi gjorde inte XXX men det har ingen annan vi känner heller gjort när de köpte sin bostad.".

På visning brukar inte jag börja skruva loss eluttag, lampknappar eller doslock utan det blir först vid den fördjupande undersökningen. Däremot brukar jag titta efter sneda uttag, konstigt dragna kablar, konstigt placerade uttag/lampknappar, lösa uttag, om uttagen ser ut att vara jorade eller inte och liknande för att bilda mig en uppfattning om elen i fråga. Samma sak gör jag med kök och badrum där jag brukar titta längst in i diskbänksskåpet, känna runt golvbrunnar och liknande. Hur ska man annars få en känsla för skicket på det man köper?

Kan tillägga att jag varken är elektriker, snickare eller VVSare utan endast läser på om det jag ska göra och vill få en egen uppfattning över vad som är brottom att åtgärda och inte. Har sett många besiktningsprotokoll där det står att taket är gammalt och måste åtgärdas så då räknar många med den kostnaden inom bara 1-2 år från köp. Men när man börjar studera taket nogrannre så visar det sig att det inte är något fel på det men besiktningsmannen skriver med det för att skydda sig själv då taket börjar bli gammalt
 
Redigerat:
  • Gilla
MalinDz och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vissa (många/alla?) uttag numera är dock märkta med fas respektive nolla. Oklart varför. Kanske ser standarder/regler annorlunda ut i vissa länder. Har egentligen ingen aning.
Ja, det har jag många gånger undrat över när jag har bytt uttag. Det är ju inte så att det spelar någon roll om man råkar byta plats på fas och nolla i ett uttag, så länge de inte byter plats med jorden, eftersom vi inte har likström i husen. Kan det finnas något annat land som kör likström av någon konstig anledning? Jag har dock svårt att tro det. Eller är det bara för att hjälpa privatpersoner med att byta uttag så att man bara ska behöva googla vilken färg som är vad? Inte för att man kan lita på färgen, men det är den enda logiska förklaringen jag har kommit fram till och den standarden kanske inte har utgått från att man inte kan lite på färgen :thinking:

Varje gång jag använder min uttagsprovare funderar jag på varför de ens har gjort den med funktionen att meddela om fas och nolla är felvänd. Varför har man inte bara en lampa för att visa att fas och nolla är inkopplade till varsit hål i uttaget utan att ange om de bytt plats? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.