Bor i en tvåplanshus på ca 140kv från 1978 med bytta fönster och luftvärmepump som värmekälla. Är självdrag i huset nu som ej fungerar nå vidare. Renoverade köket för ett tag sedan och monterade in en ny köksfläkt vilket skapade problem med att matos åker ner i frånluftsventilerna båda badrummen uppe och nere.
Hade en ventilationsfirma hemma som kollade på det och gav följande förslag:

Sätta in en Kanalfläkt (KVK Silent 160 EC) på vinden och koppla in badrum och tvättstuga på entréplan samt från badrum på övervåning. Ljuddämpare monteras på kanal till respektive utsug.
För att kunna styra hastigheten på fläkten så monteras en 5-stegstrafo
Monterar 4st friskluftsventiler 2 uppe och 2 nere.
rengöring av alla kanaler och efter driftsättning justeras luftflöden in och protokoll upprättas


Alla rör går upp på "krypvinden och sedan upp i samma skorsten så det är inget krångel att komma åt nått.

Låter det som en vettig åtgärd? För detta jobb ville dom ha ca 28000:- efter ROT.
 
Låter som något har blivit fel efter montering av den nya fläkten. Fungerade ventilationen bättre med den gamla fläkten?
 
Har ej bott i huset så länge men självdraget har nog varit bristfälligt länge. Hade en uråldrig köksfläkt innan jag renoverade köket och nu en kraftig så förmodligen därför det blir "baksug" nu.
 
Äldre hus byggdes med självdragsprincipen, möjligtvis har de nya täta fönstren påverkat att du får mindre drag i badrummen.
En enkel badrumsfläkt i badrummen kan vara en åtgärd. Kostar från ca 1000 kr/st.

Hur markant är matosinträngningen i badrummen? Låter skumt att fläkten blåser in luft i badrummen.
 
Går din imkanal från köksfläkten ut i en pipa i skorstenen? Och är då din avluft från badrummen kopplade till samma pipa så trycker du ut oset i badrummet. Ordna med egen kanal från köksfläkten. Tycker att din ventgubbes förslag låter bra, inte särskilt kostsam heller.
 
Det är markant att det blåser rätt ner i badrummen. Blåser mer ju högre effekt jag kör på köksfläkten, öppnar jag balkongdörren så slutar det..
 
Om det slutar när du öppnar en ytterdörr så är luftflödet i badrumsventilen inte "blås" från fläkten, det är "sug". Om alla pipor mynnar bredvid varandra uppe på taket så sugs väl utluften in igen genom grannpipans mynning.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
M Mattiashall skrev:
Bor i en tvåplanshus på ca 140kv från 1978 med bytta fönster och luftvärmepump som värmekälla. Är självdrag i huset nu som ej fungerar nå vidare. Renoverade köket för ett tag sedan och monterade in en ny köksfläkt vilket skapade problem med att matos åker ner i frånluftsventilerna båda badrummen uppe och nere.
Hade en ventilationsfirma hemma som kollade på det och gav följande förslag:

Sätta in en Kanalfläkt (KVK Silent 160 EC) på vinden och koppla in badrum och tvättstuga på entréplan samt från badrum på övervåning. Ljuddämpare monteras på kanal till respektive utsug.
För att kunna styra hastigheten på fläkten så monteras en 5-stegstrafo
Monterar 4st friskluftsventiler 2 uppe och 2 nere.
rengöring av alla kanaler och efter driftsättning justeras luftflöden in och protokoll upprättas


Alla rör går upp på "krypvinden och sedan upp i samma skorsten så det är inget krångel att komma åt nått.

Låter det som en vettig åtgärd? För detta jobb ville dom ha ca 28000:- efter ROT.
Jag gjorde exakt så som dom skriver ovan. Jag gjorde arbetet själv. kostade ca 13.000
Jag upplever att klimatet och luften inne är bättre. Kör min nu på vintern på läge 2 och till våren/sommaren kommer jag å upp på läge 3 på min trafo.
OBS Glöm ej att ventkanlen ska isoleras.
 
Det är matos som kommer ? Tänkte att om ditt hus i övrigt har blivit tätt så kanske du suger in friskluft genom avluften i badrummen... Jag hade så innan jag fick satt friskluftsventiler, då sög det även in genom spisen.
 
I InsidersUnited skrev:
Det är matos som kommer ? Tänkte att om ditt hus i övrigt har blivit tätt så kanske du suger in friskluft genom avluften i badrummen... Jag hade så innan jag fick satt friskluftsventiler, då sög det även in genom spisen.
Japp är matos som kommer.. Huset är garanterat för tätt också så det behövs friskluftsventiler men tror inte det enbart är lösningen.
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Jag gjorde exakt så som dom skriver ovan. Jag gjorde arbetet själv. kostade ca 13.000
Jag upplever att klimatet och luften inne är bättre. Kör min nu på vintern på läge 2 och till våren/sommaren kommer jag å upp på läge 3 på min trafo.
OBS Glöm ej att ventkanlen ska isoleras.
Okej, då kanske 28000:- efter rot är en rimlig kostnad för jobbet...
 
Priset är väl inte så mycket att säga om, men själv hade jag velat gå till botten med fenomenet.
Är där så stor skillnad i effekt på fläkten att hela vent.systemet tycks gå baklänges?

Är där ett bra luftflöde (pappers sugs fast med kraft) på frånluften i fläkten vid stängda ytterdörrar så kommer det in tilluft.
 
Det som Guson skrev. Där har du ditt svar.
 
Lätt att kolla, upp på skorstenen med en trasa och proppa den pipan som ska gå från badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.