Har renoverat upp ett av våra badrum i vårt hus utan att kakla om.
Taket är ett vitt undertak och som ser bra ut, men tänker det vore på sin plats med en skvätt färg nu när jag ändå är igång och gör snyggt.
Vilket typ av färg ska jag välja? Vanlig takfärg eller något speciell som ska vara i badrum? Där finns en duschkabin utan tak och rummet är bra ventilerat.
Har ingen aning om vilken färg som undertaket är målad i just nu.

Vitt undertak i ett renoverat badrum ovanför vita kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Valfri våtrumsfärg fungerar alla gånger...själv målade jag mitt badrum med byggmax våtrumsvit, verkar vara en bra färg. Kanske en omgång målartvätt alt snabbsandning före....
 
Våtrumsfärg. Kan inte råda om något speciellt fabrikat men det kommer säkert snart. :)
 
S spacemoose skrev:
renoverat upp ett av våra badrum i vårt hus utan att kakla om.
Jag målade med vanlig takfärg i taket ovanför en dusch. Det sitter kvar efter ca 6 månader i alla fall.
 
Claes Sörmland
Jag målade med våtrumsfärg, det blev Nordsjö/Sadolin för de hade en mattare variant, glans 30.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag målade med vanlig takfärg i taket ovanför en dusch. Det sitter kvar efter ca 6 månader i alla fall.
Sitter kvar gör den, men den blir brunaktig av fukt med tiden.
 
OK. Det var intressant information i sammanhanget. Kan man måla över den missfärgade färgen med våtrumsfärg eller något?
 
Ska vara antimögelmedel i våtrumsfärgen oxå, drf man inte ska använda annan färg i våtrum.
 
Med tanke på hur pass litet ett normalt badrumstak är känns det dumt att snåla och inte använda våtrumsfärg.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tvärt om. Vem orkar köpa en extra färgburk för att måla nån kvadratmeter duschtak. (i mitt fall är det en extradusch i källaren. Hade det varit ett riktigt badrum hade jag nog målat med våtrumsfärg)
 
O Olf Oggler skrev:
Vem orkar köpa en extra färgburk för att måla nån kvadratmeter duschtak.
Kanske den som vill utför jobbet fackmannamässigt? ;)

O Olf Oggler skrev:
i mitt fall är det en extradusch i källaren. Hade det varit ett riktigt badrum hade jag nog målat med våtrumsfärg
Ja det klart att man kan gena om man är medveten om att man genar och att det kan medföra ett suboptimalt resultat. Inget fel med det. Dock antyder du ju själv att våtrumsfärg är det "korrekta".
 
Har målat en del badrumstak med tak i vanlig färg men man måste ha minst glans20. Möglar gör det om ventilationen är bristfällig, inte för att man tagit fel färg.
Att man ska ha minst glans 20 beror ju på ytan. Den är avtorkningsbar till skillnad mot vanlig budget takfärg som är matt och inte tål nån våldsam avtorkning utan att se konstig ut.
 
Våtrumsprodukter i våtutrymmen. Så enkelt e de.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Stort tack för alla svar. Då blir det en klick våtrumsfärg under julhelgerna. (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.