I Icreate skrev:
Tack för tipsen! Jag återkommer om jag hittar någon lösning.
Var bor du någonstans? Jag har en megger som jag skulle kunna låna ut om du kan hämta den själv.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I Icreate skrev:
Så en trasig värmekabel löser ut Jordfelsbrytaren oavsett om den är ansluten till jord?
Mycket troligt ja. Det finns tyvärr en utbredd missuppfattning att "något" måste vara anslutet till skyddsjord för att en jordfelsbrytare ska göra nytta. Så är det inte. Man kan tvärtom säga att en jordfelsbrytare gör störst nytta i samband med ej skyddsjordade "apparater".

Du skriver "Det jag tycker är konstigt är att jordfelsbrytaren löser ut även om jag kopplar bort jordkabeln." Jag hoppas att detta inte betyder att du enbart kopplar bort skyddsjord till kabeln men fortsätter att ha den spänningssatt. Det är i så fall en enligt min uppfattning kvalificerat dålig idé.
 
V vectrex skrev:
Var bor du någonstans? Jag har en megger som jag skulle kunna låna ut om du kan hämta den själv.
Schysst! Tyvärr bor jag i Umeå, så det blir nog lite långt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hoppas att detta inte betyder att du enbart kopplar bort skyddsjord till kabeln men fortsätter att ha den spänningssatt. Det är i så fall en enligt min uppfattning kvalificerat dålig idé.
Endast under själva testningen. Annars vore det såklart helknäppt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.