Vår ugns fläkt stannar inte utan går kontinuerligt även timmar efter att den är nedkyld. Bryter strömmen via säkringen är det enda som funkar att stanna den med.
Ugnen verkar i övrigt fungera. Värmer, grill funkar etc.

Gissar att det är någon temperatursstyrning som är trasig, någon som vet om det är termostat som ska bytas eller något annat. Hur byter man i så fall den?

Electrolux ugn QCE732X,
PNC 944182006
Typ 91ACJ05KC,
Årtal 2002/2003
 
A
en sån här skall du ha
ÖVERHETTNINGSSKYDD FÖR FLÄKT , 89 9661 92 67-61/1
 
electroluxaren skrev:
en sån här skall du ha
ÖVERHETTNINGSSKYDD FÖR FLÄKT , 89 9661 92 67-61/1
Lysande, låter ju rätt, är det lätt att byta?
 
  • Gilla
uman
  • Laddar…

Bästa svaret

A
javisst ett riktigt smörjobb!!!

dra fram ugnen öppna främre halvan av toppen

du ser termostaten sitta i kabelhärvan med ett buntband

två blå och två vita kablar är bara att följa och byta
 
  • Gilla
Sparks
  • Laddar…
Beställer och provar!
 
A
den har jag aldrig bytt!
men byt båda vet ja!
 
Verkar vara rätt del, ser bränd ut!
 
  • Skadad elektrisk komponent med brännskador och lösa kablar i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt smörjobb, men lyckades ändå koppla loss en vit koppling för mycket och nu osäker på var jag ska koppla in den. Antingen i fläkten(?) eller i displayen (?)..
 
  • En öppen apparat med elektriska ledningar och en vit koppling som är löstagbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kopplingar och kablar inuti ett apparatskåp, en oansluten vit kopplingsklämma i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilderna har jag den kopplad till displayen och något annat sitter kopplat till fläkten. Någon som har sprängskiss eller bara vet ;)
Ska överhettningsskyddet ha två kopplingar till fläkten?
 
Dimensionen på kablarna in till fläkten nu är olika stora, gissar att det är fel då?
 
Fick tag i en trevlig kille på electrolux service som snabbt sa att överhettningsskyddet högst troligt inte ska ha två kopplingar direkt till fläkten dvs som jag kopplat i bilden, och allt verkar nu funka! Så olika tjocka kablar in i fläkten verkar ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.