Hej,

Har en hydropress på 60 liter som nu har varit i bruk i drygt 12 månader.
Den senaste veckan har jag upptäkt att den tappar trycket snabbt när man öppnar en kran.

T.ex. vid full öppning av kran (11 liter/min).
Faller från 4,5 bar till 2,5 bar, pumpen går igång och trycker upp till 4,5 bar och slår av. Trycket faller fort ner till 2,5 bar osv. Tappr trycket på ett par sekunder och fyller igen på en sekund.

Vad kan tänkas vara fel och hur kan jag åtgärda/felsöka problemet?

EDIT:

la upp ett filmklip, dålig skärpa men ni ser hur snabt trycket faller/stiger.
http://www.slipsbaren.se/hydropress.AVI
 
Du behöver fylla på luft. Stäng av pumpen, öppna en kran och vänta tills det slutar rinna.
Nu ska trycket vara 90% av pumpens starttryck. Fyll på kuft om det behövs.
Stäng sedan kranen och slå på pumpen.

/Hasse
 
Kapar tråden lite ;) Blir det fel om man stänger av vattnet dels på inkommande direkt innan hydropressen samt efter så att man inte tömmer ur hela vvb och därefter öppnar ventil för att släppa ut tryck ifrån pressen, givetvis med avstängd pump och sedan fyller på luft, i fallet ovan till ca 2,25 bar för att sedan öppna inkommande + lufta ur vattnet via vattenfilter och sist öppna ventill efter vattenfilter + slå på pump?

Har nämnligen gjort så enligt ovan årligen.


En annan fråga, har liknande inställningar och storlek på hydropress som TS, hur mycket vatten kan eller ska man få ut innan pumpen startar igen?

Sist men inte minst, funderar på att byta hydress ev. nästa år, om man får plats med en 120l så torde väl det vara ett bättre alt, speciellt om man har 2 hus som delar på samma system?
 
Det verkar vara ett föredömligt sätt du jobbar på Alpha, kan absolut inte vara fel.

Har du start-stopptryck 2.5-4.5 bar får du maximalt ut V x 0,36, så med 60 L hydropress ca: 21 L man når inte fullt ut detta genom att man ska ha förtrycket lite lägre än starttrycket (ca: 0.2 bar).

Det är enkelt att räkna ut vilken volym man max får ut vid olika fall:
Vut = Vkärl x (1 - (1+Pstart) / (1+Pstopp)).
 
Många (alla) hydropresser har ett vattenständsställ som också har en bilventil för luftpåfyllning. Allra enklast är att trycka i lite luft den vägen med en oljefri kompressor.
 
Du blandar nog samman hydroforer (ofta med ställ) och hydropresser (mig veterligen aldrig med ställ), de senare med invändig gummiblåsa.
 
Krilleman
GK100 skrev:
Du blandar nog samman hydroforer (ofta med ställ) och hydropresser (mig veterligen aldrig med ställ), de senare med invändig gummiblåsa.
Japp!
Hydropress = Slutet kärl efter pumpen, oftast lackat rött eller grönt (ej att förväxla med exp-kärl på värmesystemet)
Hydrofor = galvaniserad stor burk med ställ (för kontroll av vatten-nivå)
 
Suveränt, nu har man lärt sig något nytt... Igen...

Det var i princip inget tryck alls. Hittade inte kompressorn så jag fick handpumpa :)

Får hålla ett öga på trycket så att det inte är fel på hydropressen.

Tack för hjälpen!
 
Fröberg - bra att det löste sig :)

GK100 ok, dina beräkningar stämmer in bra, fick ut ca 24l med ett starttryck på 1.9 och stopp 3.8 bar, fyllde med ca 1.7bar.En skum grej inträffade dock när jag kikade efter jag var klar för att se att pumpen jobbar mellan värdena, då blev starttrycket helt plötsligt ca 3.2 bar till 3.8 ca utan att pilla på tryckströmbrytaren, vred lite försiktigt på vreden både på övre och nedre vred + knackade lite försiktigt på höljet samt T-rör..rätt som det var så var tryckena rätt igen..

Har ingen beskrivning på vilken av rattarna man ställer in vad på så jag undviker att ratta på dem, kanske man bör byta ut tryckströmrytaren ifall det är skräp eller skit i anslutning, läste nått om att pumpen ej får startas mer än max 20ggr/timme, eftersom jag har inkommande vatten i en närliggande stuga så är det svårt att övervaka inställningarna så den inte går till å från hela tiden.Ska ner till källarn en sväng och passa på att ta en bild på brytarn.
 
F Fröberg skrev:
Hej,

Har en hydropress på 60 liter som nu har varit i bruk i drygt 12 månader.
Den senaste veckan har jag upptäkt att den tappar trycket snabbt när man öppnar en kran.

T.ex. vid full öppning av kran (11 liter/min).
Faller från 4,5 bar till 2,5 bar, pumpen går igång och trycker upp till 4,5 bar och slår av. Trycket faller fort ner till 2,5 bar osv. Tappr trycket på ett par sekunder och fyller igen på en sekund.

Vad kan tänkas vara fel och hur kan jag åtgärda/felsöka problemet?

EDIT:

la upp ett filmklip, dålig skärpa men ni ser hur snabt trycket faller/stiger.
[länk]
Kapar en hyffsat gammal tråd
Jag vet hur hydropresser fungerar men lyckas inte klura ut vad som är knas med mitt system.

Tryckvakten fungerar som den ska och fyller hydropressen till 4 bar. Men så fort man öppnar en kran sjunker trycket direkt och pumpen startar igen. Verkar precis som att hydropressen inte är där eller saknar tryck. Har kollat trycket i HP och det är korrekt.
Fattar inte vad felet är???

Det är en 60 L hydropress. Den sitter ute i ett pumphus ca 30 m från huset, har det betydelse? Jag bytte den gamla hydropressen edtersom gummiblåsan var sönder i den gamla. Men som sagt så beter sig den nya likadant trots att den är hel!

Please help!
 
Har du kollat trycket med och utan vatten?
 
Du kan försöka med att stänga av hydropressen (dra ur stickproppen)
Öppna en kran och när det slutat komma vatten ur den stäng den och fyll på luft i tanken
Upprepa det ett par gånger.
 
Det är ingen pumpautomat med stickpropp utan hydropressen är fristående. Däremot drog jag ut sladden till pumpen så klart. Ja, systemet var tomt när jag kollade trycket.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du kollat trycket med och utan vatten?
Det har jag och det visar samma, ska det vara så?
 
Nej, trycket stiger när man pumpar in vatten. Tycket i blåsan är samma som vattentrycket när det finns vatten. Så av någon anledning verkar det inte komma in vatten i kärlet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.