Vad händer om man målar vid för hög luftfuktighet? De säger väl att gränsen är 80%.
 
risk för muggel då det tar långt tid att torka
 
allexx allexx skrev:
risk för muggel då det tar långt tid att torka
Kan man göra något åt det isåfall? Skrapa bort/hyvla bort? Tvätta med anto-mögel medel?
 
Annars är det en fördel att ha högre luftfuktighet temporärt när man målar vanlig latexfärg på väggar och tak. Gärna sänka rumstempen till 15° samtidigt. Öppettiden ökat markant och man slipper stressa vid stora sammanhängande ytor.
Bestående hög luftfuktighet riskerar dock, precis som övriga skriver, att bädda för tidigare mögelangrepp.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Annars är det en fördel att ha högre luftfuktighet temporärt när man målar vanlig latexfärg på väggar och tak. Gärna sänka rumstempen till 15° samtidigt. Öppettiden ökat markant och man slipper stressa vid stora sammanhängande ytor.
Bestående hög luftfuktighet riskerar dock, precis som övriga skriver, att bädda för tidigare mögelangrepp.
Vad kan man göra i efterhand? Skrapandet färgen?
 
Förstår inte riktigt vad du menar...?
Har du målat? Vad hände sen? Ute/inne?
Problemen är väl torktiderna och ev mögelskador...
 
F Freddy_kruger skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar...?
Har du målat? Vad hände sen? Ute/inne?
Problemen är väl torktiderna och ev mögelskador...
Har målat, inget har ju hänt än (vad som går att se), så jag tänker scenariot: om det var för fuktigt och det växer mögel i framtiden, finns det något jag kan göra idag för att förhindra det?
Kan jag tex skrapa bort färg och behandla på något sätt och vänta till nästa värmebölja med att måla?
 
S sawdustmaker skrev:
Har målat, inget har ju hänt än (vad som går att se), så jag tänker scenariot: om det var för fuktigt och det växer mögel i framtiden, finns det något jag kan göra idag för att förhindra det?
Kan jag tex skrapa bort färg och behandla på något sätt och vänta till nästa värmebölja med att måla?
Har färgen torkat och sitter kvar på väggen, så är det väl ingen större fara. Vid för hög luftfuktighet, brukar den rinna av och inte torka på flera dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.