Jag har marmorbänkar i fönster. Dessa fick jag kapa in skälv för optimal pass. De missar jag gjorde ligger i pannrum å förråd. Granitbänkarna i ljus granit som levererades till köket var en bänk några mm tjockare och byttes då jag skulle leva med detta kök i flera decennium.
I ett rum sågade jag skivor av kullerstenar och kläddes på skorstenen. Där är det verkligen naturmaterial. Man kan tro att skorstenen är gjord av kullersten och fogarna är och blir därefter.
Många timmar går det åt till att få till det lilla extra. Om du har en kund som kräver det lilla extra och vill betala dyrt för detta och kommer och får se ett hafsjobb kan man lugnt räkna med att fakturan bestrids.
Jag hade en som skulle hjälpa mig med badrummet som jag kastade ut efter fyra timmar då han var oduglig. Skall jag få hjälp med något skall de inte göra ett sämre jobb än mig.
 
  • Gilla
se38006 och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Verkligen flera varningsklockor här!
Påståendet om att det är en exklusiv, kräsen och kunnig kund.
Ja. Ett gediget företag tar normal på faktura och synar man leveransen kan de gå med vändande lev. Alt bestridande faktura.

something smell in Copenhagen
 
Om det är slutkund och arkitekt som valt material så är det ju lämpligt att skicka tillbaka frågan dit när den valda leverantören inte tycks kunna leverera förväntad kvalité.

Det här borde ju handla om en datorstyrd vattenjetskuren produkt. Då är jag mer förvånad att variationen är så stor. Det är definitivt inte svårt att få till god precision även med natursten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det här borde ju handla om en datorstyrd vattenjetskuren produkt. Då är jag mer förvånad att variationen är så stor. Det är definitivt inte svårt att få till god precision även med natursten.
Kan grundmaterialet vara sprucket och skört så att flisor lossnar under skärningen? Då är det väl stor risk att plattorna spricker även vid normal användning som golvklinker?
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Om det är slutkund och arkitekt som valt material så är det ju lämpligt att skicka tillbaka frågan dit när den valda leverantören inte tycks kunna leverera förväntad kvalité.

Det här borde ju handla om en datorstyrd vattenjetskuren produkt. Då är jag mer förvånad att variationen är så stor. Det är definitivt inte svårt att få till god precision även med natursten.
Som det ser ut just nu så kommer kund och arkitekt ta över dialogen efter julledigheten. Vi har gjort vårt på något vis.
Men jag är mycket förvånad över mottagandet från butiken. Manga lustiga mailkonversationer med ena ursäkt efter ursäkt till varför plattan faktiskt är ok, trots sin skada. "Naturliga drag i stenen" flisa på 4 mm borta. Mjaa, man lever och får se många olika saker, vi kan väl vara överens om det i alla fall.
 
  • Gilla
rogasa och 3 till
  • Laddar…
BRA, då har du ryggen fri.

Butiken försöker förstås släta över för att inte förlora pengar, men det är inget du ska bekymra dig om.
 
Jag grävde lite djupare i papper som kommit oss tillhanda efter våra klagomål skickades. Här kan ni läsa de slags avvikelser som är ok. Bilden visar ju också något som är så långt ifrån Klass 1 plattor man bara kan komma i min mening. Kanske är taktiken att i butik att bara visa de plattor som är bäst. När problematiken framstår från vissa medvetna kunder, då kastar man fram detta underlag att man minsann måste kunna förvänta sig liknande.

Nedan ett klipp från mailet:

“The product is not faulty, nor poor quality.

It’s impossible to cut marble to produce perfect lines, this is the nature of the product and it’s manufacturing process. Water jet cutting is the only way, which results in an extremely expensive product.

Och därav ingen reklamation.


Produktinformation om vit marmorkakel som beskriver dess egenskaper, ursprung och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marmorkakel med orange missfärgningar efter installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
”Sourced från China.” (!)
“Demintional Tolerance: 1 mm across tile mosaic sheet.” Hmm, svårt att se på bilderna :thinking: Har ni mätt ev diff?

Fick ni den här informationen innan beställningen?
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
”Sourced från China.” (!)
“Demintional Tolerance: 1 mm across tile mosaic sheet.” Hmm, svårt att se på bilderna :thinking: Har ni mätt ev diff?

Fick ni den här informationen innan beställningen?
Ingen info vid beställning. Den kom efter vårt första klagomål.
 
  • Arg
Maria T
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Får man gissa att det handlar om dessa plattor?:
[länk]

"Med Bianco Carrara marmor får du det bästa av Italien." Yeeeehh right! :crysmile:
Bra gissning, men tyvärr fel. Den här butiken är "snäppet" dyrare för likadana plattor. Vi valde ju exklusiviteten och Klass 1 plattan. Då skulle man välja från dem. :seenoevil:
 
J -JST- skrev:
Bra gissning, men tyvärr fel. Den här butiken är "snäppet" dyrare för likadana plattor. Vi valde ju exklusiviteten och Klass 1 plattan. Då skulle man välja från dem. :seenoevil:
Men det är samma fabrikat, Bricmate?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
J -JST- skrev:
Bra gissning, men tyvärr fel. Den här butiken är "snäppet" dyrare för likadana plattor. Vi valde ju exklusiviteten och Klass 1 plattan. Då skulle man välja från dem. :seenoevil:
Men vem sa att de var exklusiva? Alla säljare påstår väl själva att de har fantastiska produkter, men var det någon annan med insikt som hänvisade till dem?

Och vidare, säljaren kanske inte vet något om kakel och kanske inte ens gillar det eller bryr sig. Risken finns att det bara är en återförsäljare. Då blir det krångel och bortförklaringar.

Men bra att du har backat, låter konstigt att du ska välja vad någon annan vill ha hemma i sitt badrum...
 
Alti Alti skrev:
Kan grundmaterialet vara sprucket och skört så att flisor lossnar under skärningen? Då är det väl stor risk att plattorna spricker även vid normal användning som golvklinker?
När plattorna väl är lagda (jämnt!) är risken liten att skada dem. De är ömtåliga för kantstötning när de är lösa (när det finns "öppna" kanter), när de är lagda och det är fogat finns inga såna (om det är rätt gjort).

/T
 
Natursten är just natursten, med vissa avvikelser i både form och färg.
Detta är som ngn skrev ovan ett mönster på mosaikstenarna som normalt görs i keramisk sten, nu går det med modernare teknik att få till en i marmor, även om avvikelser kan förekomma
Men.....vad jag kan se av bilderna så är det alla dessa kantstötta stenar som är dom stora felen = inte acceptabelt!
Men att stenarna sitter lite olika/snett på arken är fullt normalt, vare sig det är dyra eller billigare sten.
Har satt mängder med mosaik, både i marmor och vanlig keramik, att det skiljer lite mellan stenarna är just charmen med natursten.
Har satt badrum med både stora och små marmorsten, men har aldrig varit med om att alla stenar är perfekta.
Vad gäller fogbredderna på mosaiken, så går det att justera när man satt stenen i fixet, som mjukar upp nätet, inget konstigt för en yrkesman, viktigt är även att man sätter plattorna i vitt fix!
Efter fogning syns inte dessa små avvikelser på mosaiken.
Tror säkert att totalt sätt detta är en dålig batch, men i mina ögon är det mest alla kantstötta plattor som stör!
Om man vill ha allt 100% perfekt, då ska man inte välja natursten!
 
  • Gilla
tompa_62
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.