Hej! Jag är ny här och kastar mig direkt in i frågandet! :)

Jag står i begrepp att köpa ett gammalt torp för att rusta till åretruntstandard. Det som finns är vatten (egen brunn), "avlopp för diskvatten" och en separett.
  • Jag vill ha dusch och tvättmaskin - kan det kopplas till ovan nämnda avlopp?
  • Vad rekommenderar ni gällande toalett... behålla separetten, lägga ned tank eller avlopp (jag är ensamboende)?
  • Vad ska jag räkna med för kostnad om jag vill bygga en liten tillbyggnad för ett badrum, med avlopp, vatten etc?
Jag är helt novis på husägarfronten, så ni får ha lite överseende med korkighetsgraden på mina frågor ;)
 
Hur mycket har du tänkt att använda torpet? Sommarstuga eller permanentbostad?


Nuvarande avlopp består antagligen av en stenkista och om marken orkar svälja tillräkligt med vatten går det nog att leda dit dusch och tvättmaskinsvattnet. Frågar du kommunen så tycker de nog att du ska göra om avloppsanläggningen... Jag tror inte det är tillåtet att göra så här, men i praktiken kan det fungera.
 
Oh, jag var lite otydlig... jag vill bo i huset året om! :D

Vad anser du om toalett-frågan!? avlopp, tank eller separett!?
 
Houdinie skrev:
Vad anser du om toalett-frågan!? avlopp, tank eller separett!?
Det är ju lite frågan om hur mycket jobb man kan tänka sig att göra för att förbättra torpet och hur mycket jobb man kan tänka sig för drift och skötsel. Sen beror det även på vad kommunen säger om avloppet. Alla avloppstyper är inte godkända överallt.

Hade det varit mitt torp hade jag försökt få till en trekammarbrunn som tog hand om allt avloppsvattnet. Separetten skulle jag bytt ut mot en vanlig toalettstol.
Det här är antagligen dyraste lösningen men också den mest praktiska i långa loppet. Kostnad? Vet inte riktigt men skulle tippa på 30-50 kkr om man gör det mesta själv.

Är det sommarvatten eller åretruntvatten?
 
Om du väljer en lösning med infiltrationsbädd, så glöm inte att den skall bytas ut regelbundet efter ett antal år. Kostar en del det också.......
 
kristofer.eklund skrev:
Att lägga om infiltrationsbädd låter som något man borde ta med i kalkylen - vad är intervallet på detta??
Det beror nog mycket på hur mycket man använder avloppet men jag har för mig att för ett "vanligt" hushåll så rör det sig om 20-30 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.