Har själv alltid gillat designen och framförallt inredning på Volvo mer än de lite för blingiga tyskarna sista 15 åren. Men efter ett antal tester i nya V90 är jag inte helt övertygad över drivlinan och framvagn etc.
Den känn seg i responsen och inte alls lika "right" som tyskarna.

Dessutom är mittkonsollen onödigt bred och tar upp onödigt mycket bredd i anspråk. Känns inte som att jag sitter i en stor bil. Hade en 20 år gammal Mercury grand marquise för några år sedan och den var mycket rymligare för de fram.

Flera jag känner med V90 har dessutom problem med vibrationer som Volvo aldrig lyckats lösa.
Vet själv inte vad jag skulle köpa idag.

På kompis inrådan var vi och testade nya Camryn förra veckan och blev fasen mer sugen på den än Volvon och BMW:n vi nyss kört. Och barnvagnen gick ner löjligt lätt trots sedan. Men frugan kräver kombi, oklart varför...
VW produkter håller jag mig långt borta ifrån, alla i släkten har haft massor av problem med allt från Audi till Seat.
En manuell Skoda är den enda relativt felfria än så länge.
 
Redigerat:
Känner till en som tog ut en Mondeo som tjänstebil, och var mycket nöjda i egenskap som familjebil, tyst, bekväm och rymlig.

En kompis tog ut en Volvo för 1,5 år sen, bilen har åkt jojo in o ut på verkstan, och har haft fel som ingen viste att de fanns. Som när bilen tex bara stannade, och fick åka bärgningsbil till verkstaden. Efter några dagar hade man hittat felet, generatorn hade tappat minnet !!!!
Bilen var nyligen inne för ett större åtgärdspaket, man fixade hälften, resten kallades för "egenskap utan åtgärd.
Kompisen "Prislappen vad premium, inte bilen"
 
Varför inte ta med Honda CR-V i funderingarna.
En utmärkt bil utan direkta problem.
Vi är nu inne på vår andra, en årsmodell 2013 diesel med automatlåda.
Vi köpte den i mars förra året, då vi bytte in vår första, en årsmodell 2013 bensinare med manuell låda. Den köpte vi år 2008.
Båda har gått klockrent utan fel, och med bara den årliga standardservicen.
 
CR-V är lite liten och VÄLDIGT bullrig jämfört med nämnda bilar här. Men annars en utmärkt bil, liksom Rav4 som är bättre än CR-V på nästan allt
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Försök se till att du får quattro/xDrive/AWD, det kommer du aldrig ångra.
Trams.

Beror helt på var du bor och hur du brukar bilen. Jag har kört BMW 520d i snart 5 år (BMW även innan det) och jag har aldrig haft några som helst problem att ta mig fram eller råkat ut för en okontrollerad sladd. Bakhjulsdrift med bra däck slår dock framhjulsdrift alla gånger, men det krävs att du känner din bil.

Min åsikt är att 4-hjulsdrift till privatförare är ett rent marknadsföringsknep för att framhäva premium-märken, och inget annat. De få tillfällen du eventuellt har nytta av fyrhjulsdrift (i mitt fall aldrig) får du betala för resten av året i både inköpspris & förbrukning.

För yrkesförare och folk bosatta i områden där det sällan plogas är en annan sak. Men gemene familieförare kommer sällan ha nytta av det. Fyrhjulsdrift gör dig inte till en bättre förare och det finns studier som visar att fler olyckor sker med fyrhjulsdrivna bilar eftersom förarna överskattar bilens förmågor. Sug på den!
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Tycker mest det ökar förbrukningen i onödan. Men jag bor i södra Sverige
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
CR-V är lite liten och VÄLDIGT bullrig jämfört med nämnda bilar här. Men annars en utmärkt bil, liksom Rav4 som är bättre än CR-V på nästan allt
Japp, håller med. CR-V är en bullerlåda. Automatlådan känns också som väldigt omodern om man jämför med i princip allt annat som nämnts som VAGs DSG eller Volvos 8-växlade automat.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Trams.

Beror helt på var du bor och hur du brukar bilen. Jag har kört BMW 520d i snart 5 år (BMW även innan det) och jag har aldrig haft några som helst problem att ta mig fram eller råkat ut för en okontrollerad sladd. Bakhjulsdrift med bra däck slår dock framhjulsdrift alla gånger, men det krävs att du känner din bil.

Min åsikt är att 4-hjulsdrift till privatförare är ett rent marknadsföringsknep för att framhäva premium-märken, och inget annat. De få tillfällen du eventuellt har nytta av fyrhjulsdrift (i mitt fall aldrig) får du betala för resten av året i både inköpspris & förbrukning.

För yrkesförare och folk bosatta i områden där det sällan plogas är en annan sak. Men gemene familieförare kommer sällan ha nytta av det. Fyrhjulsdrift gör dig inte till en bättre förare och det finns studier som visar att fler olyckor sker med fyrhjulsdrivna bilar eftersom förarna överskattar bilens förmågor. Sug på den!
Ja, det kan vara lite lömskt, ibland går det att köra fortare, mycket fortare med en 4wd än med bak eller framhjulsdrivet, tex när det är jävligt halt. Problemet är väl mest att folk inte kan köra. Och sen när det släpper så går alla 4 samtidigt och det gör det från betydligt högre fart. Jag skulle trots det föredra 4wd på en familjebil även om det blir både tristare och ofta gravt understyrt.
 
Den här tråden kommer bli en evighets tråd.
Alla tycker att deras bil är bästa köp:crysmile:
Självklart ska du köpa en A6, för det har jag:rolleyes:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Köp den bil du vill ha, inte vad vi andra tycker. Själv byter jag ganska sällan utan det blir när det kommer en ny modell av det märke jag kör, de senaste provkörde jag inte ens före leverans gjordes av vår bil och den nuvarande fanns inte hos bilhandlarna så man kunde se den annat än på bild. Det jag för första gången valde till var fyrhjulsdriften utifrån begynnande ålder och där vi kör på småvägar kan vara lite besvärligt vintertid, inte ofta men ibland, då kan det vara skönt att komma fram och hjärtat sparas lite. Är för övrigt en Volvo V90 CC.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
D datpsu skrev:
Den här tråden kommer bli en evighets tråd.
Alla tycker att deras bil är bästa köp:crysmile:
Självklart ska du köpa en A6, för det har jag:rolleyes:
Verkligen, alla? Tycker generellt att det är majoriteten som inte säger så....
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Trams.

Beror helt på var du bor och hur du brukar bilen. Jag har kört BMW 520d i snart 5 år (BMW även innan det) och jag har aldrig haft några som helst problem att ta mig fram eller råkat ut för en okontrollerad sladd. Bakhjulsdrift med bra däck slår dock framhjulsdrift alla gånger, men det krävs att du känner din bil.

Min åsikt är att 4-hjulsdrift till privatförare är ett rent marknadsföringsknep för att framhäva premium-märken, och inget annat. De få tillfällen du eventuellt har nytta av fyrhjulsdrift (i mitt fall aldrig) får du betala för resten av året i både inköpspris & förbrukning.

För yrkesförare och folk bosatta i områden där det sällan plogas är en annan sak. Men gemene familieförare kommer sällan ha nytta av det. Fyrhjulsdrift gör dig inte till en bättre förare och det finns studier som visar att fler olyckor sker med fyrhjulsdrivna bilar eftersom förarna överskattar bilens förmågor. Sug på den!
Det enda som skulle vara tramsigt här är möjligen ditt inlägg.

Det finns inget vettigt argument att inte skaffa 4wd idag, så länge det inte är en ekonomisk fråga.

Det går att hitta studier som bevisar det mesta. Vita bilar är t.ex. mindre sällan inblandade i olyckor än andra färger. Så vi kanske ska råda TS att den nya bilen ska vara vit eftersom statistiken säger att det är säkrast? Du verkar bara vara bitter för att du inte hade råd med xDrive.

Folk renoverar kök och badrum för betydligt större summor än vad 4-hjulsdrift kostar, helt utan nytto- eller riskanalys.

Om syftet med bilen är att åka och köpa mjölk i närmsta affär så spelar valet ingen roll, men kör man det minsta lilla i vinterväglag eller med släp emellanåt är 4-hjulsdrift outstanding. Det finns inga vettiga argument mot det. Den som en gång haft 4-hjulsdrift vill aldrig vilja byta ner sig, det talar också sitt tydliga språk.

4-hjulsdrift drar idag marginellt mer bränsle och det är egentligen helt ointressant eftersom bränslekostnaderna är marginella i jämförelse till det totala bilägandet. Fäller det avgörandet så har man inte råd med en premiumbil från början.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Jag personligen hade valt A6. Bra byggda bilar, finns mycket utrustning som luftfjädring m.m och olika motoralternativ. Sen ser dom bra ut också.

Dieselsexan med automat och luftfjädring så har du en riktig motorvägskryssare.
 
  • Gilla
Fre_rik_88
  • Laddar…
F
R rusta skrev:
Jag personligen hade valt A6. Bra byggda bilar, finns mycket utrustning som luftfjädring m.m och olika motoralternativ. Sen ser dom bra ut också.

Dieselsexan med automat och luftfjädring så har du en riktig motorvägskryssare.
Det skulle jag med göra... om det skulle vara möjligt att få den med nåt annat än VAG-motorer.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.