Hej alla glada!

Funderar på att "riva" upp vårat fiskbensmönstrade ekgolv i v-rummet och lägga ett och samma golv i hela huset. Nu till frågan. Kan man kränga iväg ett sånt gammalt golv till någon? Borde ju vara lite eftertraktat tycker man. Golvet är från -49 och är i bra skick. Ca 20kvm. Och vad kan det i så fall vara värt?
 
Själv får jag nästan hjärtflimmer när jag hör vad du ska göra. Ett fiskbensmönstrat golv är dels väldigt dyrt att få lagt (ca 1000 kr/kvm), dessutom är det ju väldigt fint att se på. Om du nu inte gillar det så föreslår jag att du lägger ett nytt golv ovan detta. Om några år har du kanske sansat dej och vill ha tillbaka fiskbensparketten.

OM du nu ändå vill ta bort golvet så kan det vara limmat eller spikat. Det är inte busenkelt att få bort golvet.

Dessutom får man anse alla kapade bitar som förstörda. Det krävs ju enorm tur om en köpare kan använda dessa bitar.

Vid fint skick på materialet kan du kanske få en hundring/kvadrat. Om stavarna är osedvanligt långa kan du kanske få lite mer betalt.

En ny stavparkett av ek kostar gissningsvis mellan 300 och 500 kr/kvm i materialkostnad - beroende på kvalitet och storlek på stavarna.

Vad jag betalade för NY parkett är ointressant, för jag fick ett såkallat "kompispris".  :)

Får man fråga vad du ska lägga istället för detta? Mahogny, Merbau eller Teak?

Mitt förslag är att du låter en golvslipare slipa golvet och olja det.
 
Funderar på att lägga ett valnötsgolv istället. Jag kan också tycka att det är snyggt men jag vill gärna ha huset "enhetligt". Problemet med att lägga ett nytt golv över det är att det bygger för mycket på höjden, samt att det då inte blir flytande läggning med angränsande rum. Som huset ser ut idag så ligger det i princip olika golv i varenda rum. Inte särskilt snyggt!
 
Ja, du äger ju huset och har rätt att göra som du vill...

:'(

Flytande golv med 3 mm slipmån är ju inte riktigt samma sak som 8 mm slipmmån på stavparkett....
 
Smaken är ju som bekant............
 
Vi har en annan filosofi när det gäller golv.

Vi lägger gärna lite olika golv för att understryka var de mentala gränserna går i huset. Jag tycker det ser lite kontorslandskapslikt ifall man har ett och samma golv i hela huset.

Jag upplever att man får en annan känsla för rummen ifall det finns gränser i form av olika golv samt olika väggfärg.
 
"LÄGG NERKOFOTEN OCH BACKA SAKTA IFRÅN FISKBENSPARKETTEN!"

"RÖR INTE GOLVET!"

plexi ;)
 
Limmat? Spikat? 1949? Nä - det är säkerligen ett äkta parkettgolv. Massor av pyttesmåbitar ... ;D. Vattenskada i mitt föräldrahem från 1939 - kors så kul det var när jag som barn lekte med det upplockade parkettgolvet (men parkettläggaren blev förb.).
 
Att få det slipat och oljat av proffs kan kosta ca 150kr/m. Du får ett trägolv av kvalitet som man drömmer om = som inte är träfaner med spånskiveunderlag ;)
Fundera lite till...
gaia
 
yonna skrev:
Limmat? Spikat? 1949? Nä - det är säkerligen ett äkta parkettgolv. Massor av pyttesmåbitar ...  ;D. ...
Ehm, oavsett NÄR golvet lades så spikades eller limmades det. Det är de enda två sätten man lägger stavparkett. De små bitarna måste sitta fast på något vis - annars lär det inte ligga kvar många sekunder - för att inte tala om omöjligheten att lägga det utan att fästa bit för bit i undergolvet.

Vill ni veta mer HUR ett stavparkettgolv lades förr när man inte hade sänksåg, överhandsfärs och lamellkex - köp följande bok:
Golvläggning - Trä- och laminatgolv från Liber. ISBN 91-47-01190-4 (http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9147011904&pt=search_result). Dåförtiden lade man två rader listband och sedan jobbar sej från ett hörn och går i sidled.

Nuförtiden har man lite annolunda anfallsvinkel och lägger första plogen mitt i golvet och går utåt för att sedan avsluta med listband och hela frisen.

Hur man lägger nuförtiden kan du se på min websajt www.fasting65.se/ klicka på dagboken, 2004, augusti - eller klicka här:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2004_augusti.html
 
Näru, jag röstar också för att du skärper till dig en smula. Fiskben tjafsar man inte med.

Ska det vara enhetligt är det enda rätt att lägga fiskben i hela huset.... 8)
 
OK Fastings - jag trodde faktiskt att det las flytande! Men var ju så liten så liten när golvläggaren jagade mej ... ;D
 
Det var värst vad denna fråga blev populär :surprised:!

Som sagt smaken är som baken, och jag tycker INTE fiskbensmönstrat parkett är särskilt snyggt. Kanske är snyggt hos Agda 90+? Skämt o sido, dom rum vi hittills har gjort vid går i temat stramt. Så även fasaden osv. Så därför tycker JAG inte att golvet passar in.
 
Måste bara säga att jag håller med dig Gutte. Men jag förstår de andras synpunkter, det är ett fint golv i rätt miljö, ett riktigt hantverk som inte går av för hackor. Men jag skulle inte vilja ha det själv. Skulle inte passa in...

Stå på dig och gör det som känns rätt.

/Common
 
pleximaster skrev:
"LÄGG NERKOFOTEN OCH BACKA SAKTA IFRÅN FISKBENSPARKETTEN!"

"RÖR INTE GOLVET!"

plexi ;)
;D ;D ;D Håller med... ::) 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.