Hej!

Har precis sålt mitt hus på landet till förmån för ett mindre hus inne i stan.
Huset är nästan original från 1960 med en ägare. Det vi ska göra är att bygga om köket, ta bort plastmattan och lägga massivt trägolv överallt förutom i vardagsrum där vi ska slipa och lacka originalgolvet. Vi ska ta bort all vävtapet och måla vitt.

I köket tänkte vi även ta bort en vägg och skåp till det utrymme som tidigare var tvättstuga. Det jag undrar över är om den väggen är bärande?
Bifogar ritning.

Arkitektritning av ett hus med en markerad vägg som ifrågasätts om den är bärande, med ett rött kryss på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av ett hus visande takstruktur och potentiell bärande vägg med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant!

Gällande bilden så är det lite svårt att läsa ut gällande bärande väggar. Men jag antar att takstolarna går parallellt med väggen du vill riva/flytta? För så som jag ser det så är det båda väggarna om hallen som är bärande :)
 
J Jarlsgård skrev:
Intressant!

Gällande bilden så är det lite svårt att läsa ut gällande bärande väggar. Men jag antar att takstolarna går parallellt med väggen du vill riva/flytta? För så som jag ser det så är det båda väggarna om hallen som är bärande :)
Takstolarna går som du skrev längs väggarna från kapprummet/ingång till vardagsrummet.
Tror inte heller dom är bärande och jag hoppas att säljaren hittar fler ritningar. Så jag slipper chansa. Finns det nått praktisk sätt att se om en vägg är bärande annars?
 
Enklaste är att kolla på takstolarna. En bärande vägg löper inte åt samma håll som takstolarna (i regel, finns säkert vissa utantag). Man kan se det på väggen konstruktion/tjocklek.. Men även det kan variera. I vårt hus är de bärande väggarna konstruerade på samma vis som de ickebärande så man kan inte se skillnad om man ens öppnar dem
 
J Jarlsgård skrev:
Enklaste är att kolla på takstolarna. En bärande vägg löper inte åt samma håll som takstolarna (i regel, finns säkert vissa utantag). Man kan se det på väggen konstruktion/tjocklek.. Men även det kan variera. I vårt hus är de bärande väggarna konstruerade på samma vis som de ickebärande så man kan inte se skillnad om man ens öppnar dem
Ja, har försökt kolla på det men blir inte klok på det riktigt. Skickar med lite bättre bilder.
Ritningar av ett vindbjälklag med alternativa stödbjälkar, bärighet och märkningar för olika konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av en byggnads planlösning och fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Sista bilden var givande! Nej, den väggen är inte bärande (y)
 
  • Gilla
Mhw
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Sista bilden var givande! Nej, den väggen är inte bärande (y)
TACK!
Då kan jag börja projektera lite mer :D(y)
 
Igår blev det lite inköp. Klinker till ingången i hallen.
Mönstrat klinkergolv med svart, vitt och grått mönster, utställt ovanpå förpackningar i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ringde runt och hittade tillslut ett golv till bra pris som ska beställa när jag får tillgång till huset då det krävs avlastning med kranbil.
Massivt vitt furugolv från norrlandsträ.
Putsat massivt furugolv med slät yta och synliga träådror från Norrlands Trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdatering? har du fått tillgång till huset än och påbörjat renoveringen?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Uppdatering? har du fått tillgång till huset än och påbörjat renoveringen?
Japp!
Vi började med att FWslip fixade golvet i vardagsrummet.
Nylackat ekparkettgolv med synliga kvistmärken och ljust trä, hörn av rummet syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum med nytt blankt ekparkettgolv och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad ekparkett i fiskbensmönster i ett solbelyst vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd ekparkett i fiskbensmönster i ett tomt rum med synlig element och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag gjort klart två sovrum.


Blir heltäckningsmatta och Carlsson vit i alla sovrum.

Sista sovrummet är under renovering.

Sen blir det golvläggning i hallen med klinkers första metern.

Blev dock inte furugolvet då det inte passade ihop med originalgolvet i vardagsrummet. Blev en ekparkett istället. FWslip lackade det gamla golvet i samma nyans som det nya jag ska lägga i resten av huset.

Har blivit lite försenad med allt då 3/4 inkl. Undertecknad i familjen fick dunderinfluensa och kunde varken renovera eller flytta ut ur gamla huset på en vecka...

Efter hallen ska badrummet uppdateras lite med nytt handfat och skåp.
SEN kan jag börja med köket och riva väggen.
Alla vitvaror (förutom kylen som Elgiganten strular med) är hemma.
 
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
Är det dörrfoder i teak?
 
M Manfreds skrev:
Är det dörrfoder i teak?
Det kan det nog vara.
Vi ska spara och renovera så mycket det går, så dörrar och lister mm ska vara kvar.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Är det bredspacklat eller renoveringstapet du använt i sovrummet som underlag till tapeten?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Är det bredspacklat eller renoveringstapet du använt i sovrummet som underlag till tapeten?
Det är spärrmålat sen bredspacklat och målat en gång.
 
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
M Mhw skrev:
Det kan det nog vara.
Vi ska spara och renovera så mycket det går, så dörrar och lister mm ska vara kvar.
Det gör ni rätt i!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.