Materialkostnaden för för gavelbytet på huset blev 12455kr dyrare än offererat. Hantverkaren försvarar den merkostnaden genom en reservation i offerten som säger att då han inte kunde komma upp och mäta gavlarna vid besöket, fick han göra en visuell uppskattning och att den offererade materialkostnaden kan komma att bli högre. Det blev den med råge tycker jag och jag har bestridit fakturan med hänvisning till det. Han har även fakturerat mig för körersättning och hyra av spikpistol om totalt 5455kr. Detta var inte med i offerten och jag vill inte betala detta. Vilka rättigheter har jag?
 
wildeside
Vad står det i offert/avtal?
 
Du har massa rättigheter men kanske skyldigheter också. Frågan är vad som står i offerten, finns det fasta beräkningar eller uppskattningar, pris per meter eller fast pris, totalsumma etc. Några reservationer uppradat, är offerten skriftlig eller muntlig, är den kommenterad?
 
Bilersättning är normalt, däremot tycker jag att spikpistol tillhör en snickares standardutrustning. Materialet hade hen ju redan flaggat för att det kunde bli avvikelse på så där tror jag inte du har nåt att hämta. Viss betydelse har det hur stor materialkostnaden är totalt, dvs hur många procents fördyring på materialet blev det?
 
S
Jag bytte gavel på ett 1,5 plansvilla inkl vindskivor. Jag betalade 4500 kronor för allt material.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Konsumenttjänstlagen gäller för priset du ska betala.

Allt handlar om vad som står i offerten. Har offert lämnats på ett visst pris för ett visst arbete och du har accepterat så har ni avtalat för det priset för det arbete som offereras. Snickaren kan då inte begära mer än det som står i offerten om inget ytterligare arbete har utförts.

Om snickaren nu har skrivit i offerten att materialkostnaden är en uppskattning så kan det vara ett uppskattat pris för materialet. I så fall får det inte överskridas med mer än 15% enligt konsumenttjänstlagen. Är det formulerat på ett annat sätt i offerten så att det inte är ett uppskattat pris så gäller inte den regeln. Då ska du betala vad som är skäligt för materialet, t ex baserat på offerten för den mindre mängden material uppräknat för den större åtgången.

Så nyckeln för att förstå dina rättigheter är vad det exakt står i offerten.
 
Har du fastpris så ska resorna vara inräknade i det, även spikpistolen. Inte ditt problem hur snickaren väljer att spika. Vad gäller materialet, så beror det på vad som står i offerten...
 
Första frågan blir ju vilken typ av avtal du har. Är det ett fastprisavtal så skall allt ingå i priset, utom då detta med friskrivningen för materialptgången.

Eller så har du ett avtal om löpande räkning med en prisuppskattning. I så fall får inte uppskattningen överskridas med mer 15%. Materialet hade ju hantverkaren friskrivit sig för, där gäller nog inte 15% gränsen. Men överskridandet måste vara skäligt. Om han har tittat på gaveln från marken så kan det ju inte ha gått åt ex. dubbelt så mycket.

Spikpistol får man nog tycka hör till standardverktyg för en snickare. Bilersättning är normalt, men borde framgå av offerten. Är det fastpris så skall allt sådant ingå i det fasta priset.
 
T
Här ska du helt klart överklaga, som tidigare nämner så ska verktyg och bilen ingå i priset, sedan och safta på fakturan för att han inte uppskattat hur mycket material han behöver, trotts att han gjort platsbesök och mätt fasaden på längden och förmodligen även på höjden.

Ta ärendet till domstol, du har din hemförsäkring som hjälp vid tvist, du har din självrisk plus 20% av advokatkostnad, medans hantverkaren har ett basbelopp för att lösa sin försäkring på 44000 kr , rätten kommer med all sannolikhet jämka priset på det han försöker få extra. men med tanke på hans självrisk så kommer han själv jämka på priset, en rättegång ligger just nu 1-2 år bort om du bestrider fakturan, så långa är köerna till rätten .
 
Första utgångspunkt är givetvis inte att ta det till domstol. Som andra varit inne på så jämför du med offerten, sedan tar du upp det med hantverkaren. Kommer ni inte överens kan du själv räkna på vad du anser skäligt utifrån offerten och betala den summan för att sedan bestrida resterande.
 
Min fråga skulle vara om du i offert eller underlag till denna har någon slags beräkning på hur stor fasaden skulle vara. Säg att han räknat utt 100 kvadrat och offererat 100 000:-

Är det sen i verkligheten 125 kvadrat är det ju faktiskt rimligt med 125 000. MEN är det 100 kvadrat även i verkligheten och skillnaden i pris beror på att han höftat fel så får han ju stå för det. I ditt fall, skulle ytan vara 12455/(ursprunglig materialkostnad) % större än det man trott från början så är det rimligt.

I övrigt, angående bil och spikpistol så beror det förstås även det på vad som står i offert och kontrakt. Så för att kunna ge mer svar än vad man tycker BORDE vara si eller så behöver du nog svara på hur kontrakt ser ut.
 
  • Gilla
VW1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.