TeroM TeroM skrev:
Biorummet är det rummet hos oss, hyfsat ljudisolerad och inga fönster. Perfekt att sätta sig i sköna fåtöljerna, se på film om verklighetsflykt behövs eller bara lyssna på musik, läsa en (analog)bok eller bara tänka. Frun kör sina yogapass i detta rum och stundom svarar inte hunden på tilltal då hon gått och lagt sig i en av biofåtöljerna, ensam utom hörhåll. Ett rum för hela familjen.
Precis så tänker jag mig också vårt biorum ska användas!
 
Eget utrymme och bara sköta sitt är helt underbart.
Jag håller till i trädgården garaget eller ateljén tystnad är inte så viktigt .men fritt från människor och mobiler. Sambo i mancaver med sina monster högtalare eller i sovrum med lurar.
Sonen lägger sig med pysis i hundbädden eller vid datorn.mamma som flytta in för ett tag sen håller till i sitt rum eller tvättstugan eller med korsord.

Alla behöver nog sitt eget utrymme eller sin egen grej att fixa med speciellt när man är flera i familjen
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har garaget där jag oftast bygger datorer eller annat som behöver fixas.
Sen har jag ett annat rum med projektor, tv-spel, speldator och VR sensorer uppriggat där all möjlig underhållning sker.

Ja jag leker mest då man är förvuxet barn som har bra lön men ett jobb man inte behöver ta hem och mycket ledig :)
 
G
M MagHam skrev:
Hmm Kontorslandskap är en förbannelse inrättad av, och anpassad till, extroverta, kontaktsökande personer. Säljare och de som gör monotona "smör&bröd" jobb presterar kanske bra i den miljön.
Än värre är kontorslandskap där man inte ens får ha fasta platser, utan allt ska plockas undan varje dag, och sedan när man kommer får man ta en ledig plats (om det finns någon).
 
  • Ledsen
Destrier och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Än värre är kontorslandskap där man inte ens får ha fasta platser, utan allt ska plockas undan varje dag, och sedan när man kommer får man ta en ledig plats (om det finns någon).
Förstår inte att chefer tycker det är en bra idé. De brukar ju vilja veta var personalen håller hus:oops:
Det kanske är för att få folk med flextid att komma tidigare för att få en bra plats?
 
Det är bra för kreativiteten. Har ni inte förstått det?
 
...Det kanske är för att få folk med flextid att komma tidigare för att få en bra plats?
En dygd som antagligen skapades på 17-1800 talet när det gällde att få fart på drängen. Konstigt att det lever kvar som ett ideal att vara morgonpigg.
Förresten så kommer framtida generationer att skratta (eller gråta) åt oss att vi som kan jobba distans ändå åker till en given plats 5 dagar i veckan.
Men det är en annan tråd.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Förstår inte att chefer tycker det är en bra idé. De brukar ju vilja veta var personalen håller hus:oops:
Det kanske är för att få folk med flextid att komma tidigare för att få en bra plats?
Det är bara för att få in fler platser på mindre yta. Men kontorslayout skulle vi kunna ta i en separat tråd
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Grattis, du har just upptäck begreppet ”man cave”.
Vad är en "woman cave" då ;) pysselrum? syrum? kök? garaget? huset?
hehe.. bara kollar.. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Skulle jag/vi bygga nytt, så skulle vi helt klart ha varsitt rum.. för kreativt tänkande hehe. Ett stort sovrum delat på två till varsitt datarum (som går att återställa till stort sovrum om man vill). Plus en delad verkstad ute i garaget (kan dela min del med bilen.. men maken behöver lite mer plats för sina hyvlar, sågar, fräsar osv osv)

Här idag.. har vi alldeles för mycket utrymme.. har förutom vårt huse.. kanske 600 kvadrat till - men vi slåss fortfarande om utrymmena hahaha :) Fast ingen av oss kan klaga eg.. jag snodde garaget för att göra gym.. MEN även om jag nu snodde garaget, så har maken både en verkstad på och maskinrum (tre gånger så stort som utrymmet jag snodde).

I övrigt är det delbart..
Vi bor på gård med sammanbyggda garage/stall/loge :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hemma har vi -skulle inte kalla det "konflikt"- men olika åsikter om vem som har en "mancave.

Min fru har en egen hörna med bord och dator som bara hon använder. Där sätter hon sig både när hon vill dra sig undan med hörlurar och även när hon sköter sitt författande. För mig är det en "mancave".
Hon anser att verkstaden/förrådet är min "mancave". Sant är att det är jag som skaffat verktygen och förvarar en stor del av min utrustning där. En knippe flugspön och ett gäng stämjärn från Anton Berg som exempel... Och det är jag som fixar och donar där, hänger upp en cykel i krokarna i taket för att justera växlarna eller borrar hål i något.
Men. Jag drar mig inte undan dit för att vara för mig själv eller för att göra "min grej". Jag gillar att laga och fixa och slipa men skulle hellre göra det i köket om det var möjligt *. Jag till och med gör det mesta ute under carporten och skulle gärna ha det som förr att barnen sprang runt mig och gjorde sin grej. Men det gör inte verkstaden till en "mancave". Jag är inte den som behöver dra mig undan, binder helst flugor med familjen runt mig och tycker det är toppen att laga cykeldäck med någon dotter, både för att det är bra för min själ och för att de behöver lära sig.

I så fall är min "mancave "wherever i lay my hat". Och då helst vid en liten ström...

* Vilket jag ofta gör. Inte slipa eller såga men fixa elprylar och limma grejer gör jag ofta vid köksbordet.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad är en "woman cave" då ;) pysselrum? syrum? kök? garaget? huset?
hehe.. bara kollar.. :)
Här hemma är hennes plats i köket.
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
G
Maxwells demon TotalControl skrev:
Här hemma är hennes plats i köket.
Om vi fortsätter i samma stil: Hur gör man om en diskmaskin till en snöslunga? Man ger henne en skyffel.
:rolleyes::p
 
Fario Fario skrev:
Hemma har vi -skulle inte kalla det "konflikt"- men olika åsikter om vem som har en "mancave.

Min fru har en egen hörna med bord och dator som bara hon använder. Där sätter hon sig både när hon vill dra sig undan med hörlurar och även när hon sköter sitt författande. För mig är det en "mancave".
Hon anser att verkstaden/förrådet är min "mancave". Sant är att det är jag som skaffat verktygen och förvarar en stor del av min utrustning där. En knippe flugspön och ett gäng stämjärn från Anton Berg som exempel... Och det är jag som fixar och donar där, hänger upp en cykel i krokarna i taket för att justera växlarna eller borrar hål i något.
Men. Jag drar mig inte undan dit för att vara för mig själv eller för att göra "min grej". Jag gillar att laga och fixa och slipa men skulle hellre göra det i köket om det var möjligt *. Jag till och med gör det mesta ute under carporten och skulle gärna ha det som förr att barnen sprang runt mig och gjorde sin grej. Men det gör inte verkstaden till en "mancave". Jag är inte den som behöver dra mig undan, binder helst flugor med familjen runt mig och tycker det är toppen att laga cykeldäck med någon dotter, både för att det är bra för min själ och för att de behöver lära sig.

I så fall är min "mancave "wherever i lay my hat". Och då helst vid en liten ström...

* Vilket jag ofta gör. Inte slipa eller såga men fixa elprylar och limma grejer gör jag ofta vid köksbordet.
Fin beskrivning av att det inte är så stereotypt som en del påstår. Jag är likadan, behöver väldigt sällan isolera mig. Med det sagt så vill man ju ha sina prylar någonstans, men likt dottern tar jag gärna ut leksakerna i vardagsrummet :D
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Om vi fortsätter i samma stil: Hur gör man om en diskmaskin till en snöslunga? Man ger henne en skyffel.
:rolleyes::p
Haha jag var seriös. Hon älskar att laga mat och baka och greja.
En förjävla dyr hobby måste jag säga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.