Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Javisst, ironi är obehagligt snudd på hemskt!
Har inte uppfattat någon som ironisk i tråden.
Börjar väll helt enkelt bara tröttna på att snart varannan tråd här på forumet handlar om. ”See you in court” ..... Hota så de väljer att betala......
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vilket moraliserande!

TS startade denna tråd i juridikforumet för att, som jag uppfattar det, han känner sig vilseledd av ett "fuskjobb" som säljaren gjort för att försköna objektet innan försäljning. TS önskar råd om vad han kan göra.

Jag tycker vi släpper spekulationer kring om TS har slarvat vid besiktningen och får skylla sig själv eller om säljaren är en ful fisk som lurar stackars TS. Jag gör i alla fall det och försöker besvara TS fråga.

@harry73 skriver:


Jag invänder delvis mot detta och menar att det mycket väl kan löna sig även om man exempelvis bara har krav på 10 tkr då kostnaden för att framföra kravet är mycket låg.

Sant! Jag tror dock att "tyngden" av ett traditionellt brev kan motivera portokostnaden.
Så om säljaren förskönade ett rum genom att måla om väggarna och han sket att spackla i hål mm och bars tryckte in färg i hålen som nu sedan spricker upp mm så skall han hota rättsligt?
 
Blir förvånad över de samstämmiga svaren i tråden att det inte är ett dolt fel. Jag delar inte den uppfattningen utan hade definitivt riktat ett krav mot säljaren.
Det viktiga här är att färgen INTE hade släppt på visningen utan efter ert tillträde.
Men felet är ju inte att kaklet är målat utan att det är målat på ett felaktigt sätt alt. med fel färg.
Om man på visningen ser ett fint nymålat badrum tordes man aom köpare kunna förvänta sig att det ska hålla för noral användning och i en tidsperiod mätt i år, inte veckor eller månader.
 
Finns det någon färg som man kan måla på klinker/kakel som man förvänta sig hålla mot slitage?
I min värld är det inte praxis eller branschstandard att måla kakel/klinker så därför bör man förvänta sig att det blir fult med tiden, alltså inte dolt fel...
 
estwing estwing skrev:
Så om säljaren förskönade ett rum genom att måla om väggarna och han sket att spackla i hål mm och bars tryckte in färg i hålen som nu sedan spricker upp mm så skall han hota rättsligt?
Jag har aldrig sagt att man "ska" göra något. Jag har gett TS råd om hur han till mycket låg kostnad möjligen kan få viss kompensation då han som jag uppfattar det känner sig lurad.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig sagt att man "ska" göra något. Jag har gett TS råd om hur han till mycket låg kostnad möjligen kan få viss kompensation då han som jag uppfattar det känner sig lurad.
varför skall han känt sig lurad?
Säljaren kanske ville ha ett annat utseende på sitt klinkergolv?
Han målade det.
Och?

sen hur dumdristigt att göra det lr ej är en sak men dolt fel är det inte.
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
L Luha skrev:
Gästtoalett på första bilden.

Badrum på andra (värst), det här rummet är i princip oanvändbart. Här kunde jag faktiskt inte ens ana att golvet målats, lurades väl av det nya kaklet.

Befarade som du skrev, att det sannolikt inte är ett dolt fel, så nu får man väl pynta 200 papp för att få ordning på det här
Ser inget fel med det. Båda två var ganska synliga får jag lov att säga och jag antar att besiktningsmannen/kvinnan inte hade något att säga för det är ju inte "fel". Det är bara ett val tidigare ägare gjort, att måla. Troligen är ju allt okej "under", men att fd ägare tröttnat på färgen och ville modernisera lite.

Jag själv har målat kakel, fast i kök (i väntan på "riktig" renovering). Blev jättebra och höll i flera år utan några färgbortfall/skador.

Fd ägaren kanske däremot har använt fel sorts färg, eller gjort det hela på fel sätt? eftersom det lossnat såpass..

Gästtoan skulle jag fyllt i och låtit det vara, ser jättefint ut.. förutom vid färgsläppet .. och det verkar vara centrerat kring där du "står/sitter" mest.

Tråkigt att du känner dig lite lurad, jag själv hade hade kollat direkt när fogen var "för lik plattan".. vilket det blir när man målar över alltihop. Vanligen är ju fogen i en brytande färg.. och annan hm konsistens..

Badrummet i källaren ja.. det ser ju lite tråkigt ut. Men det ser ut som en klassisk källare också (hjälper inte dig, vet). Skulle tro att det är lite fuktigt både under och över där (det jag menade med en klassisk källare).. och ja.. jag skulle nästan tro att färgen har blivit för tät för sitt eget bästa (men lite samma sak där, det är där man rör sig mest som det släppt.. iaf på bilden).

Där är ju frågan lite vad ni vill ha för sorts badrum, bara helt och rent.. eller italiensk spa? Är det inget tätskikt därinne så är det ju "bara" knacka loss plattorna och lägga något ni tycker är snyggt.

Vill ni bara förvandla det snabbt så det funkar.. skrubba rent..och rugga upp färg o platta lite / slipa.. och måla om igen. Problemet återkommer troligen (det gör det med alla målade ytor så småningom), men då har ni ett trevligt golv i x år till.

Ser iaf inte ut att vara några skador iaf. Så det är upp till er om ni vill lägga ut pengarna på att renovera allt.. jag skulle själv aldrig gjort det bara för färgsläppet (men jag skulle inte sett det som ett problem, är van att pytsa i lite färg här och var haha), men om jag inte gillade miljön i övrigt (porslin, layout på rum osv) då skulle jag ta renoveringen direkt!

Oavsett, lycka till! Hoppas du får till det så ni blir nöjda.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
varför skall han känt sig lurad?
Jag tolkar TS första inlägg som att han känner så. "Jäkligt fult när man gör så här kan tyckas", skriver TS exempelvis.

estwing estwing skrev:
men dolt fel är det inte.
Nej det tror inte jag heller och har aldrig påstått, så jag förstår faktiskt inte varför du citerar mig här.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkar TS första inlägg som att han känner så. "Jäkligt fult när man gör så här kan tyckas", skriver TS exempelvis.

Nej det tror inte jag heller och har aldrig påstått, så jag förstår faktiskt inte varför du citerar mig här.
Varför då kräva kompensation samt vidra rättsliga åtgärder om du nu inte plötsligt tycker det är dolt?
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu avslutar vi denna diskussion om rätt eller fel att kräva säljaren på ersättning. /moderator
 
Fogarna är ganska porösa vilket innebär att vatten gärna kryper ner under klinkersen som i sin tur suger upp fukt. Mitt råd är att du låter badrummet torka i ett år tills det inte finns någon fukt kvar under golvklinkersen. Måla sedan eller måla klinkersen och använd något annat fuktgenomsläppligt till fogarna. Kolla med en expert vilken färg du ska använda. Kanske epoxy som du inte får köpa i stora burkar. Tydligen bara proffs som får köpa stora burkar p.g.av risken för allergi. Till fartyg använder vi ofta epoxy på utsidan av skroven för att spara in på underhållet. Även till durkplåten inne i båten använder vi epoxy.
 
Vad stod det om detta i besiktningsdokumenten? Känns som ett väldigt oroväckande tecken med målade klinkers i badrum i min värld. Jag hade absolut inte köpt något där jag vet att de "fuskat" så. Vem vet hur mycket annat de kan ha fuskat med då? Om jag inte hade för avsikt att göra en totalrenovering, förstås. Tycker definitivt att du ska kontakta mäklare och/eller säljare om du inte känt till att det var målat samt kontakta besktningamannen om hen inte tagit upp detta som varningstecken. Klart att man KAN måla kakel och klinkers, men det är ju absolut en extrem nödlösning och i min uppfattning totalt förkastligt göra på det viset inför en försäljning. Ta in offert på att lägga in motsvarande riktigt golv (med nytt kakel på väggar och fuktspärr om/där det behövs. Säg till motparten att du hittat ett allvarligt dolt fel och visa vad det skulle kosta att rätta till. Om du vill erbjuder du dem ett överkomliga alternativ som du kan acceptera utan rättslig process. (Jag tycker inte att man kan kräva av en köpare att se att det är målat, men har de informerat om det är ditt case betydligt sämre förstås. Men min erfarenhet kommer bara från att ha köpt, renoverar och sålt många lägenheter och ett fåtal hus, så juridiken känner jag inte till särskilt väl - det skulle docl absolut aldrig någonsin falla mig in att måla ett klinker golv i en lägenhet jag skulle sälja.)
 
Staffans2000
C Carl_Sthlm skrev:
Vad stod det om detta i besiktningsdokumenten? Känns som ett väldigt oroväckande tecken med målade klinkers i badrum i min värld. Jag hade absolut inte köpt något där jag vet att de "fuskat" så. Vem vet hur mycket annat de kan ha fuskat med då? Om jag inte hade för avsikt att göra en totalrenovering, förstås. Tycker definitivt att du ska kontakta mäklare och/eller säljare om du inte känt till att det var målat samt kontakta besktningamannen om hen inte tagit upp detta som varningstecken. Klart att man KAN måla kakel och klinkers, men det är ju absolut en extrem nödlösning och i min uppfattning totalt förkastligt göra på det viset inför en försäljning. Ta in offert på att lägga in motsvarande riktigt golv (med nytt kakel på väggar och fuktspärr om/där det behövs. Säg till motparten att du hittat ett allvarligt dolt fel och visa vad det skulle kosta att rätta till. Om du vill erbjuder du dem ett överkomliga alternativ som du kan acceptera utan rättslig process. (Jag tycker inte att man kan kräva av en köpare att se att det är målat, men har de informerat om det är ditt case betydligt sämre förstås. Men min erfarenhet kommer bara från att ha köpt, renoverar och sålt många lägenheter och ett fåtal hus, så juridiken känner jag inte till särskilt väl - det skulle docl absolut aldrig någonsin falla mig in att måla ett klinker golv i en lägenhet jag skulle sälja.)
Om ett klinkergolv är målat, syns det direkt. Ser det dessutom nymålat ut, skall köparens varningsklockor ringa för fullt, på samma vis som om fönster och dörrar står på vid gavel vid visningen. De flesta säljare försöker piffa upp bostaden före försäljning med lite nya tapeter, färg, blommor osv. Att under de förutsättningarna, förutsätta att sista sekundenjobb är gjorda med samma noggrannhet som om man själv skulle bo i huset många år framöver, är väl naivt.
Ett korrekt målat klinkergolv är sannerligen ingen "extrem nödlösning" eller "allvarligt dolt fel". Som säljare hade jag möjligen tänkt "hoppsan. höll det inte längre", och därför kunnat tänka mig att bidra med pengar till ny färg. Men skulle köparen börja babbla om allvarliga dolda fel och stämningar, hade jag stängt dörren!

Karl
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om ett klinkergolv är målat, syns det direkt. Ser det dessutom nymålat ut, skall köparens varningsklockor ringa för fullt, på samma vis som om fönster och dörrar står på vid gavel vid visningen. De flesta säljare försöker piffa upp bostaden före försäljning med lite nya tapeter, färg, blommor osv. Att under de förutsättningarna, förutsätta att sista sekundenjobb är gjorda med samma noggrannhet som om man själv skulle bo i huset många år framöver, är väl naivt.
Ett korrekt målat klinkergolv är sannerligen ingen "extrem nödlösning" eller "allvarligt dolt fel". Som säljare hade jag möjligen tänkt "hoppsan. höll det inte längre", och därför kunnat tänka mig att bidra med pengar till ny färg. Men skulle köparen börja babbla om allvarliga dolda fel och stämningar, hade jag stängt dörren!

Karl
För oss som kan sånt så är det klart att det syns direkt och att det är uppenbart fuskfixat, men för en ovan köpare så kanske sådant inte är det första man tänker på. Men allt handlar ju om hur det presenterats till köparen. Har det presenterats som ett "nyrenoverat badrum" till exempel så är det ett solklart dolt fel, i min bok åtminstone. Är det däremot lika uppenbart i hela bostaden att det är lite "hemmafixat" samt att det framgått tydligt att badrummen inte renoverats på länge och att golven är målade så finns det ju inte mycket att bråka om, förutom att säljaren borde ta ansvar för sitt väldigt uppenbara misstag eller fusk. Men det kanske är en fråga mer om hur hen ska kunna sova på nätterna om kännedomen når denne om hur hen avsaktligt eller oavsiktligt vilselett köparen än juridiska definitioner av dolda fel. ‍♂️
 
Ser tyvärr inte detta som man skall dra det till Dolt fallet skulle blivit så så är vi alla Riiiiktigt ute med allt.
jag som snickare är i många kunders hus där dom grejat själva.
Ser ärligt talat illa ut för det mesta.
Är detta dolda fel då att man ej klarat av att gira lister rätt, bänkskivan ej i våg, pannorna på taket ligger ej rakt, bubblor i tapeten och snett skuret mm mm.
och många sv dessa ynkliga små punkter som finns i massor på ett hus/lgh är alltså dolda fel?

Har man lagt nytt tak precis och inte lagt dit pappen lr man skitit i dräneringsrören vid en dränering mm mm mm.
Det är dolda fel.

en fråga till TS: Hur ser resten av huset ut?
Gammalt?

Med vänlig hälsning,
Estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.