Vad har varit viktigt / avgörande för er när ni valt er tomt? Vädersträck m.m.?
 
Med risk för att vara tjatig och bara repetera vad andra har redovisat är det viktigaste
- läget (om "tomten" ligger på Grönland :D är det kanske inte lika praktiskt som om den ligger i Sverige och kanske i rätt landskap.)
- läget (om "tomten" ligger på dagsreseavstånd eller veckopendlingsavstånd från din familjs liv i övrigt är också en sådan sak som man lägger i bedömningen.)
- läget (om "tomten" ligger i rätt stadsdel så att det finns en möjlighet att vid förändrad tillvaro kunna sälja den igen är något som man inte heller bortser från.

Oavsett väderstreck eller tekniska förutsättningar kan man inte gärna flytta tomten från en plats till en annan; därför är de första och viktigaste omständigheterna läget, läget och läget.

Därefter kommer alla andra omständigheter som man kan värdera på många olika sätt.
 
Instämmer ang. läget.

Vi har köpt en helknasig tomt med en enorm lutning som dessutom är ganska skuggig, men den har sjöutsikt och ligger i ett trevligt område nära kommunikationer och relativt nära (1,5 mil) Stockholm.
 
Läget! hellre ett mindre och sämre hus i ett attraktivt område än en "herrgård" i gettot! Lite hårt uttryckt kanske men huset kan du alltid påverka genom att rusta upp, bygga till etc men läget (dvs tomten) ligger där den ligger. I alla fall för mig är ett attraktivt läge det viktigaste, den klassiska tumregeln är ju läge, läge läge.
 
Hej!
Håller absolut med om att läget är viktigt! MEN det går ju även mode i vad som är det rätta läget. I min stad var under lång tid stan ett läge som inte uppskattades av barnfamiljer mm. Husen var billigare mitt inne i stan än en halvmil utanför ... men nu har det vänt! En sak som kan ha stor betydelse är var det bor många barn!
Om det byggs nytt i ett område blir det ofta mycket barn, och huspriserna ökar ...

Men om din fråga handlade om vad man bör tänka på när man väljer tomt inom ett område kan jag berätta hur jag tänker när vi tittar på tomt...

Jag vill inte ha en entre bredvid garaget och hoppas därför på en hörntomt - jag vill ha en del av trädgården som mest bara är gräs och kanske såsmåningom en bitteliten pool, den delen vill jag då att den ska vara möjlig att få avskild (kanske garaget kan hjälpa till?) och i söder/västerläge. Jag vill dessutom ha en köksträdgård - gärna med direktutgång från kök där jag ska kunna härja ifred ... ett arbetsområde ... kanske med ett enkelt växthus. Var ska man äta sin frukost någonstans utomhus? (morgonsol i öster) Hur ska man skydda sig från den starka middagssolen?
Har jag tur hittar jag en tomt där alla dessa frågor får svar och där jag därmed får en bild av ett trivsamt hus ...
Kanske är allt detta fullständigt självklart för dig, men utöver läget på området så kan man ju "pröva" tomten man tittar på mot sina ideer ...
MVH Fiddeli
 
Tänk även på tomtens markbeskaffenhet, dvs berg? svackor? lutning?
Det är ju inte bara priset på tomten man kan titta på utan även vad det kommer att kosta att få till tomten för ett hus, detta beror ju även på vilket hus man vill ha på just den tomten.
Markarbetet kan skilja flera 100 000 från tomt till tomt.
 
Förutom att markbeskaffenheten förstås är en mycket viktig faktor vid ett tomtköp, så ser jag egentligen ingen skillnad på att köpa tomt eller hus när det gäller värdering; läget är det absolut viktigaste.

Och visst är det så att det är svårt att göra något åt ett läge rent geografiskt, men ofta är omgivningen i form av infrastruktur etc. inte statisk, vilket innebär att ett halvtaskigt läge idag snabbt KAN bli ett kanonläge inom några år - eller tvärtom!

Särskilt i områden där det säljs många tomter kan infrastrukturen ändras snabbt: En ny pendeltågsstation, ett nytt dagis eller några nya affärer i närheten kan t ex snabbt ändra bilden från halvtaskigt läge till hyggligt eller t o m bra. På samma sätt innnebär t ex ett gäng nya hyreshus vid din tomtgräns om 5 år sannolikt att din fastighet blir mindre attraktiv.

Kommunernas hemsidor brukar vara ett bra ställe att börja på att söka information. Särskilt kommunernas enheter för plan- och byggfrågor brukar ge mycket matnyttig information om vad är "på gång" inom 1 -10 års sikt i området man funderar på - såväl vad gäller planerad nybyggnation som vägar/leder, affärer, dagis och skola.
 
Som för alla andra: Läget!

Och även priset såklart. Men läget var _mest_ avgörande..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.