Tag kontakt med arkitekten, och försök nå kunden via SMS eller liknande.
 
Håller med tidigare skribent att den här typen av mönster tidigare varit förbehållet keramiska plattor. Jag antar att vattenskärning gjort det möjligt att göra i marmor. Och 2-3 mm är den normala fogbredden när man lägger natursten. Det är (var förr iallafall) normalt med viss variation i storlek på naturstensplattor men då pratar vi betydligt större plattor där den procentuella skillnaden blir relativt liten. Här där plattorna ser ut att vara max ca 10x10 cm blir 1 mm ett stort fel. Men att fogbredden skiljer där de sitter på näten är ju ett (relativt) litet problem, det är ju inte svårt att lossa dem och sätta dem rätt, om det inte är många på varje nät. Jag har för mig att det inte är ovanligt att några halkat snett när man lägger mosaik eller andra småplattor som sitter på nät.

Kantstötta plattor (sten eller keramik) från leverantör är helt orimligt att acceptera. Eller jo, ett fåtal, man måste ju som regel ändå kapa en del... Ett "vanligt" marmorgolv skulle aldrig läggas med kantstötta plattor. Den obehandlade stenen skulle jag kunna tänka mig ligger upp och ner...
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
Tag kontakt med arkitekten, och försök nå kunden via SMS eller liknande
Och skicka massor med bilder om möjligt! SMS kan i vissa fall dra ner på upplösningen så kolla om ni har möjlighet att maila bilderna så detaljerna blir tydliga. Kontakta först arkitekten och samordna förslag.

Min bror driver en renoveringsfirma och brukar ofta stöta på förhinder när det gäller olika typer av material-leveranser som inte fungerar estetiskt eller funktionellt. Då är bra underlag nästan ett måste för att kunna ta beslut om kunden inte själv kan närvara. Facetime eller liknande är också bra hjälpmedel.

Ps..
Det finns arkitekter med mer eller mindre byggkunskap. Arkitekter med fokus på estetik brukar i bland benämnas som "moln-arkitekt" pga tendensen att snurra högt i det blå. Om man råkat anlita en moln-arkitekt utan större erfarenhet eller insikt av byggkunskap handlar det mer om regel än undantag att den här typen av problem uppstår.
 
Redigerat:
Av den sats plattor du har, och den sats du har returnerat, kan kanske affären, arkitekten eller du plocka ihop tillräckligt många oskadda plattor som kan läggas lösa (utan nät) och som en skicklig kakelläggare kan lägga med korrekt stora fogar? Det borde ligga i affärens intresse att lösa det här så smidigt som möjligt.
 
Hej du har fått kina/ indisk tillverkade plattor .

de kör på dålig kvalitet och mycket imitation av andra märken
 
D Daaaaaniel skrev:
Har i detta fall inte mycket till saklig grund att komma med, vet tex om det finns några villkor i produkten som stipulerar om att avvikelser om X mm eller dyl kan förekomma. I ett sådant fall har man ju accepterat en viss toleransnivå och att man därför får räkna med vissa avvikelser.
Ibland kan ju ett köpavtal (kvitto) hänvisa till butikens allmänna villkor som i sin tur hänvisar till de tekniska föreskrifterna för respektive inhandlad produkt.

Men att en sådan toleransnivå borde ge utrymme för den obehandlade plattan känns dock väldigt tveksam.

Men magkänslan jag har är att jag hade stått på mig och reklamerat detta.

Ett argument till butiken är ju att om de värnar om kunden (få butiker säger nej till att de värnar om kunden), och de anser att produkten faktiskt är felfri, så borde det vara möjligt för dem att återta dem. Plattorna, dess färg eller form, är på intet sätt direkt anpassat till dig (värre om du bett dem gravera in ditt namn i var 10:e platta).
Med ett sånt resonemang, att måla in dem i ett hörn, är min erfarenhet att man oftast kan komma till en lösning. Försök släta över det hela när du pratar om dem "ibland blir det rätt, ibland blir det fel, låt oss skiljas som vänner"

Lycka till.
AMA har ju specificerade toleranskrav men allt beror ju på hur upphandling skett!
 
Alti Alti skrev:
Av den sats plattor du har, och den sats du har returnerat, kan kanske affären, arkitekten eller du plocka ihop tillräckligt många oskadda plattor som kan läggas lösa (utan nät) och som en skicklig kakelläggare kan lägga med korrekt stora fogar? Det borde ligga i affärens intresse att lösa det här så smidigt som möjligt.
Är inte meningen med att montera plattor på nät att spara arbete och få noggrannhet?
 
  • Gilla
se38006 och 2 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Är inte meningen med att montera plattor på nät att spara arbete och få noggrannhet?
Naturligtvis har du rätt, men mitt förslag är ett sätt att komma vidare utan allt för stor tidsspillan. Fast någon måste förstås betala för det extra arbetet.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
J -JST- skrev:
Stenen som valdes, kommer från en butik i Stockholm som utger sig för att ha lång och god kunskap. Bland materialen de säljer, har vi valt. En, enligt dem själva exklusiv sten av mycket hög kvalitet.
Med denna information så beställde vi och förväntade oss såklart en produkt av högsta klass.
Plattsättaren reagerade dock direkt vid leverans på stenens oregelbundna kvalitet och vi beslöt att ifrågasätta butiken om detta verkligen var toppklass eller om det skett något misstag med denna leverans.
Inte en chans att detta är hög kvalitet. Kanske att stenen i sig är av "god eller hög" kvalitet men att döma av bilderna är monteringen på nät bedrövligt dålig och hanteringen ser ut att varit våldsam med alla flisor aom gått ur.

Jag hade aldrig accepterat denna kvalitet på produkten, VAR har den inhandlats?
Ser ju nästan ut dom butiken beställt på Wish och levererats av Post Nord...
 
  • Gilla
-JST-
  • Laddar…
J -JST- skrev:
Jag tycker lite i det här läget, att de borde ta sina plattor tillbaka och ersätta oss som kund.
Du har råkat ut för något som 25% av alla de som anlitar hantverkare råkar ut för. Att levererad vara/tjänst inte stämmer överens med det som beställdes och inte få någon rättelse.
 
  • Gilla
se38006 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer, goda råd och invändningar. Många av era tankar stödjer vad vi känner som ansvariga hantverkare. Om det ändå vore så att det bara var en liten del stenar som var skadade så hade plattsättaren inte ställt sig emot att skära loss någon sten från ett eller två ark. Heller inte ett problem att välja att skära bort en flisa som gått i en eller två plattor. Tyvärr så handlar det om merparten sten i leveranserna.

Den stora frågan för oss kvarstår dock. Kan/Får denna sten verkligen klassas som en exklusivt naturstens produkt.? För oss känns det som att butiken utger sig för att sälja exklusivt och "top of the line" material. Fast sanningen kanske är att de har en undermålig leverantör och gömmer sig bakom bra reklam och fina bilder. Är det någon som vet var man kan få korrekt information om hur marmor och natursten bör "klassas" ? Hur skall man egentligen veta om man har fått marmor av 1: klass ?

Rådet med att ta stenen till en annan leverantör skall verkligen följas, vi skall ta ett antal prover till en erkänd stenleverantör i Stockholm så vi får en 2:a bedömning.

Jag är också ganska övertygad att kunden kommer ställa sig bakom oss hantverkare i detta. Tyvärr så blir ju dessa personer som blir drabbade av den ekonomiska biten i allt. Tyvärr så tror jag det är långsökt att butiken ersätter det stillestånd som skapats pga vare detta.
 
  • Ledsen
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
J -JST- skrev:
Jag står som arbetsledare vid en renovering av ett skärgårdshus i lyxmodell. Kunderna är bransch-medvetna individer som kräver en otrolig slutfinish av arbetet. De väljer ofta att betala lite mer för både hantverkare och produkter för att bli nöjda.
...
/
Verkligen flera varningsklockor här!
Påståendet om att det är en exklusiv, kräsen och kunnig kund.
Att du som projektledare ska välja material åt kunden, wtf...
Och att fina butiken på fina gatan i fina huvudstaden skulle borga för något.
 
Deleted! :)
 
Redigerat:
Verkligen flera varningsklockor här!
Påståendet om att det är en exklusiv, kräsen och kunnig kund.
Att du som projektledare ska välja material åt kunden, wtf...
Och att fina butiken på fina gatan i fina huvudstaden skulle borga för något.
 
Det tror jag alla håller med om. Några tip för att förbättra sitationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.