Jag tror jag har koll på det här med vilka olika skikt/funktioner som skall ingå i väggen, så nu börjar jag komma ner på lite "mindre frågor:
1) kortlingar - finns det nån regel för vilket avstånd de skall monteras på?
2) vilka rör kan man dra i en yttervägg - Centraldammsugare, vatten, värme (spirorör?)
3) det här med köldbryggor låter ju trist. Det verkar också vara svårt att undvika vid fönster och dörrar, så hur gör man där - låter det bli vad det blir eller hittar man på något klurigt?
4) om man har en liggande regel 45x45 som skall bära en panel utanpå en stående regel - fäster man den med byggbeslag eller bara genom att skråspika?
 
Ibland kanske du inte behöver kortlingar. Bl.a. om du har både OSB/Plank och gips på insidan. Annars räcker det med 1-2 kortlingar per fack.

Om du skall dra rör i ytterväggen så är det ett måste att de hamnar på "den varma sidan", och det är så långt in mot insidan som möjligt. Detta beroende på att om du ex. har ett spirorör för ventilation där du skall ventilera ut varm luft. Kommer den då till den kalla sidan så får du resultatet att vatten kondenserar.

Köldbryggor vid fönster/dörrar. Vi gjorde såhär: Först ytterregeln 45x175, sedan plast, sedan en ram runt fönstret som lyftes ut mha klossar i hörnen. På så sätt blev det ett fack mellan plast och denna nya regel där vi isolerade. Vi har alltså endast köldbryggor i hörnen vid klossarna. Mer jobb såklart men mindre köldbrygga.

Den sista frågan vet jag inte om jag förstår riktigt. Du menar att den liggande 45x45 regeln är den sk spikregeln? Den spikas i såfall i underlaget som är regelstommen men utegips eller vindpapp på.
 
dabac skrev:
4) om man har en liggande regel 45x45 som skall bära en panel utanpå en  stående regel - fäster man den  med byggbeslag eller bara genom att skråspika?
Skråspika räcker. ;)
 
Immobil skrev:
Skråspika räcker. ;)
Ååh, enkelt, billigt, snabbt... Mums!
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Ibland kanske du inte behöver kortlingar.
Gäller väl att man har ganska raka reglar i så fall för att inte c/c måttet skall börja driva mitt på väggen...
Bl.a. om du har både OSB/Plank och gips på insidan.
Några speciella fördelar med OSB kontra spånskiva? Eller funkar bägge? Plyfa blir ju stöddigt dyrt...


Om du skall dra rör i ytterväggen så är det ett måste att de hamnar på "den varma sidan", och det är så långt in mot insidan som möjligt.
Jo, det kan man ju förstå. Finns det nån skala över vad man kan komma undan med? D.v.s. hur tjockt är minsta "tillåtna" kvarvarande isoleringstjocklek mellan rörets och väggens yttersida?

Köldbryggor vid fönster/dörrar. .. sedan en ram runt fönstret som lyftes ut mha klossar i hörnen.
Hur långa och hur väl förankrade måste de klossarna vara för att säkert kunna bära fönstren?

Du menar att den liggande 45x45 regeln är den sk spikregeln?
Japp, räcker det med att skråspika den, eller måste den fästas med byggbeslag/vinkeljärn?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.