Detta är inget som kommer ske det närmaste året, men jag går ändå ständigt runt och tänker på hur skönt det hade varit med ett uterum! Därför funderar jag ofta kring hur det skulle se ut och hur stort det skulle bli.

Det som tyvärr är ett problem är ju att vi redan maxat byggytan på 250kvm med ett enplanshus och garage. :(

Vad jag förstått så kan man dock bygga ett uterum enligt ”attefallstillbyggnad” om 15kvm. Stämmer det?

15kvm är ju dock väldigt litet och hade önskat en 20-30kvm ist.

Finns det någon väg att gå för att utöka tillbygganden?

Är synd att man inte får lov att bygga ihop ett attefallshus med befintligt hus och då nyttja det som uterum! Hade varit en perfekt lösning eftersom vi ändå aldrig skulle få plats med ett attefallshus på ett vettigt sätt på vår tomt!
 
  • Gilla
Linjuh
  • Laddar…
Ingen? :)
 
Dina möjligheter är som jag ser det:

- Bygg ett 15 kvm uterum (bättre än inget alls?)
- Ta i anspråk en del av de 250 kvm du redan har byggt och bygg om till ett uterum.

Om du lägger upp en bild på huset så kanske det är lättare att få idéer till hur du skulle kunna klämma in ett uterum.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Kan du inte bygga ett attefallshus väldigt nära huset? Två dörrar för syns skull? De måste ju inte sitta ihop
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Det kanske går att få bygga lite uterum med bygglov, som en mindre avvikelse. Sedan ev bygga ut det med 15 kvm attefallsutbyggnad.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Du tänker att söka bygglov för ett uterum a 5-10kvm och hoppas dom kan godkänna det som en mindre avvikelse, sedan ”bygga ut” detta med dom 15kvm man har möjlighet enligt attefall?
 
Ja, det är ofta möjligt att få bygga 8 - 10% mer än detaljplanen tillåter, det kan vara lite lättare att få igenom om det är ett uterum. Kan man dessutom argumentera för att det blir diskret och inte ökar den upplevda volymen eller liknande, så kanske du tom. kan få igenom drygt 20 kvm som mindre avvikelse.

Det förenklar om du kan lita på att dina grannar är positivt inställda.
 
Intressant, hur kontrollerar jag detta? Ringer och frågar rakt upp och ner, eller skickar in en bygglovsansökan och hoppas på att dom godkänner den? Och hur märker jag det på ritningen isf, bara skriver en text att man avser att bygga uterummet med 15kvm attefall och resterande som en mindre avvikelse?

Uterummet hade hamnat på baksidan av vårt hus, mot skogen till. Så ingen hade ens sett det. Grannarna på mina två övriga sidor kan jag garantera att dom godkänner det, hade kunnat lösa skriftligt godkännande från dem om det skulle hjälpa till vid en ansökan.

Tack för era förslag!
 
M
  • Gilla
TorbjornP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.