Hej på er!

Jag har ritat och tänkte skapa min första byggkonstruktion, en förvaringshylla till förrådet där jag ska förvara flyttkartonger.

Är väldigt osäker på vilka skruv man bör ha när man sätter ihop reglarna (450 x 950 och 450 x 450) samt bräderna (eller vad det nu heter på snickarspråk).

Finns det någon hjälpsam som kan ge mig lite tips.
 
  • Ritning av en förvaringshylla med måttangivelser för reglar och hyllplan anpassade för flyttkartonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde inte öppna filen, det är nog bättre du bifogar en bild.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kunde inte öppna filen, det är nog bättre du bifogar en bild.
Nu är bilden synlig. Kanske skruvar med måtten 6 mm x 70 mm är lämpliga.
 
45mm tjocka reglar skruvar du med 5x90 eller 6x90 mm skruv om du kan leva med att en liten spets ibland sticker ut. Klipp till eventuell spetsar med hammaren om de stör.

Vill du ha garanterat spets-fritt så får du köra på 5x80 eller 6x80. Det drar inte riktigt lika bra. Synd att det inte finns typ 6x87 eller något sådant.

Hyllplanen likadant - skruvar som är något kortare än det som ska skruvas ihop.

Det blir nog en rejäl hylla. Det lär hålla med betydligt smäckrare virke. Kolla på Ikeas hylla Ivar.
 
Så här ser min hylla ut.
Du behöver varken ha regel 45 eller rejäla skruv på tvärregeln då det inte blir några krafter att tala om. Som du ser på bilden är mina tvärreglar 18 mm och sitter med 4 klena spik.
Hyllplanen behöver ju endast fästas minimalt så dom inte ’vandrar’
 
  • Trähylla i hemmiljö med tunna tvärreglar fästa med spik, inga tunga belastningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PNO PNO skrev:
45mm tjocka reglar skruvar du med 5x90 eller 6x90 mm skruv om du kan leva med att en liten spets ibland sticker ut. Klipp till eventuell spetsar med hammaren om de stör.

Vill du ha garanterat spets-fritt så får du köra på 5x80 eller 6x80. Det drar inte riktigt lika bra. Synd att det inte finns typ 6x87 eller något sådant.

Hyllplanen likadant - skruvar som är något kortare än det som ska skruvas ihop.

Det blir nog en rejäl hylla. Det lär hålla med betydligt smäckrare virke. Kolla på Ikeas hylla Ivar.
Tack för svar.
Det får bli 5x80 eller 6x80 skruvar då.
Hyllan kanske är överdimensionerad.
 
tttomten TomasJor skrev:
Så här ser min hylla ut.
Du behöver varken ha regel 45 eller rejäla skruv på tvärregeln då det inte blir några krafter att tala om. Som du ser på bilden är mina tvärreglar 18 mm och sitter med 4 klena spik.
Hyllplanen behöver ju endast fästas minimalt så dom inte ’vandrar’
Tack för svar.
Kanske min hylla är överdimensionerad.
Smart lösning med tvärregeln på din hylla. Ligger hyllan löst och är fastnypt mellan två tvärreglar som är spikade?
 
S Skattespiken skrev:
Tack för svar.
Kanske min hylla är överdimensionerad.
Smart lösning med tvärregeln på din hylla. Ligger hyllan löst och är fastnypt mellan två tvärreglar som är spikade?
Hyllan täcker en hel vägg i förrådet så mina hyllplan ligger bara löst på reglarna. Låst av främre stolpen.

Jag har 18 mm på hyllplanen och ser en lätt tendens att bågna under dom tyngsta kartongerna, så om jag gjort idag hade jag valt 22 mm istället.
 
tttomten TomasJor skrev:
Hyllan täcker en hel vägg i förrådet så mina hyllplan ligger bara löst på reglarna. Låst av främre stolpen.

Jag har 18 mm på hyllplanen och ser en lätt tendens att bågna under dom tyngsta kartongerna, så om jag gjort idag hade jag valt 22 mm istället.
Tack för tipset.
Jag får nog räkna och rita om min ritning.
Är det 45 x 95 reglar du har?
 
Stående är 45/70, den behöver ju inte ens vara så kraftig eftersom den inte kan vrida sig då tvärreglarna stoppar det.
Hyllan är råspont 18eller20/120 hade jag byggt idag hade jag valt 20-22
Tvärregel är spillbitar av råsponten.
 
Kollade på din ritning igen och insåg att eftersom du har ett fack så måste nog dina tvärreglar vara grövre än 18 så du kan skruva hyllplanen ordentligt. Du har nog valt helt rätt med 45/45 men 28/45 funkar säkert det med.
 
Magnus E K
Fördelen med överdimensionerat är att den även kommer fungera som byggnadsställning! (Fast i min senaste version av byggnadsställning har jag använt genomgående 10 mm vagnsbult istället för att skruva med träskruv; ett par skruvar gick av förra året.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fördelen med överdimensionerat är att den även kommer fungera som byggnadsställning! (Fast i min senaste version av byggnadsställning har jag använt genomgående 10 mm vagnsbult istället för att skruva med träskruv; ett par skruvar gick av förra året.)
Nja, verkar sådär....krävs ju minst två snesträvor så den inte viker sig.
O hur gör du med räcke?
 
Magnus E K
tttomten TomasJor skrev:
Nja, verkar sådär....krävs ju minst två snesträvor så den inte viker sig.
O hur gör du med räcke?
Snedsträvor är ju enkelt att sätta dit i efterhand, men du har rätt i att bästa sättet att få till ett stabilt räcke är att stolparna är betydligt högre än översta hyllan/plattformen.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fördelen med överdimensionerat är att den även kommer fungera som byggnadsställning! (Fast i min senaste version av byggnadsställning har jag använt genomgående 10 mm vagnsbult istället för att skruva med träskruv; ett par skruvar gick av förra året.)
Tack för tipset.
Bra med flera användningsområden men den här blir nog enbart en lagerhylla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.