Har precis fått hem mitt nya kök som levererades hem till dörr inkl. vitvaror och allt. Allt emballage är helt och fint vid leverans.
Men det visar sig att diskmaskinen har blivit hoptryckt utan att det synts på emballaget. Främre delen av diskmaskinen och främst luckan har tagit stryk.
Anmälde detta till köksleverantören som i sin tur anmälde detta till Siemens. Så nu ska det komma ut en tekniker som ska byta ut de trasiga delarna.
Vis av erfarenhet så brukar det aldrig bli riktigt bra efter reparationer. Ser framför mig efter 1 veckas användning hur det väller ut vatten på nya köksgolvet och så har man än större problem.
Kan man kräva en ny diskmaskin istället för reparation?
Men det visar sig att diskmaskinen har blivit hoptryckt utan att det synts på emballaget. Främre delen av diskmaskinen och främst luckan har tagit stryk.
Anmälde detta till köksleverantören som i sin tur anmälde detta till Siemens. Så nu ska det komma ut en tekniker som ska byta ut de trasiga delarna.
Vis av erfarenhet så brukar det aldrig bli riktigt bra efter reparationer. Ser framför mig efter 1 veckas användning hur det väller ut vatten på nya köksgolvet och så har man än större problem.
Kan man kräva en ny diskmaskin istället för reparation?
Har du handlat på distans borde du väl kunna anvädna ångerrätten om inte annat.M Martin.ke skrev:Har precis fått hem mitt nya kök som levererades hem till dörr inkl. vitvaror och allt. Allt emballage är helt och fint vid leverans.
Men det visar sig att diskmaskinen har blivit hoptryckt utan att det synts på emballaget. Främre delen av diskmaskinen och främst luckan har tagit stryk.
Anmälde detta till köksleverantören som i sin tur anmälde detta till Siemens. Så nu ska det komma ut en tekniker som ska byta ut de trasiga delarna.
Vis av erfarenhet så brukar det aldrig bli riktigt bra efter reparationer. Ser framför mig efter 1 veckas användning hur det väller ut vatten på nya köksgolvet och så har man än större problem.
Kan man kräva en ny diskmaskin istället för reparation?
Dock finns ju risken att du får stå för returfrakt vilket kan bli riktigt dyrt om man har otur. Har man tur kan man lämpa av den på närmaste elgiganten eller liknande och sen köpa en ny.
Men är det så att fronten ska vara helt böjd eller är det skadan? Alltså hela maskinen är hoptryckt? Inte bara nån liten buckla?
Känns som att den maskinen skulle jag aldrig lita på att den håller tätt i längden i så fall.
Men är det så att fronten ska vara helt böjd eller är det skadan? Alltså hela maskinen är hoptryckt? Inte bara nån liten buckla?
Känns som att den maskinen skulle jag aldrig lita på att den håller tätt i längden i så fall.
Det stämmer inte riktigt. Detta ändrades i början på 90 talet. Utgångspunkten är att du som konsument har rätt att fritt välja om du vill kräva avhjälpande eller omleverans. Säljaren måste då visa att han har oskälig kostnad för att göra en omleverans. (detta ska ställas mot olägenheten för säljaren) . Är det en lagerförd vara och inget specialtillverkat så är det väl lite svårare att motivera merkostnaden.TomasJor skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 331 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 331 inlägg
Det är nog inga problem med att byta den skadade delen, troligtvis kommer inget att synas efter bytet
Är emballaget oskadat så har förmodligen något hänt före inpackningen, kanske till och med något känt problem eftersom de skickar reparatör för utbyte direkt
Är emballaget oskadat så har förmodligen något hänt före inpackningen, kanske till och med något känt problem eftersom de skickar reparatör för utbyte direkt
Korrekt. Var visst ett tag sen jag läste KKL Så här står det ordagrant i 26e paragrafen.M MangeH skrev:Det stämmer inte riktigt. Detta ändrades i början på 90 talet. Utgångspunkten är att du som konsument har rätt att fritt välja om du vill kräva avhjälpande eller omleverans. Säljaren måste då visa att han har oskälig kostnad för att göra en omleverans. (detta ska ställas mot olägenheten för säljaren) . Är det en lagerförd vara och inget specialtillverkat så är det väl lite svårare att motivera merkostnaden.
”.... Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas....”
Saxat ur konsumentköplagen:M MangeH skrev:Det stämmer inte riktigt. Detta ändrades i början på 90 talet. Utgångspunkten är att du som konsument har rätt att fritt välja om du vill kräva avhjälpande eller omleverans. Säljaren måste då visa att han har oskälig kostnad för att göra en omleverans. (detta ska ställas mot olägenheten för säljaren) . Är det en lagerförd vara och inget specialtillverkat så är det väl lite svårare att motivera merkostnaden.
Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
Har nu tänkt begära omleverans efter konsumentköplagen. Håller också inne de 14000kr som maskinen kostade.
Får se hur det går.
Har en truck tryck i sidan av maskinen så att luckan börjat bula sig utåt hade jag krävt en ny maskin direkt!
Hela maskinen lär ha blivit vind och komponenter på insidan kan ha fått skador som förkortar livslängden.
Så när ett plaströr går sönder och det står l pumpar vatten hela helgen lär man inte se röken av hjälp från säljaren.
Hela maskinen lär ha blivit vind och komponenter på insidan kan ha fått skador som förkortar livslängden.
Så när ett plaströr går sönder och det står l pumpar vatten hela helgen lär man inte se röken av hjälp från säljaren.
Exakt så känner jag. Även om dom lyckas byta luckan och allt borde fungera som det ska och 1 månad senare så är halva köket förstört pga vattenläcka.L Lutte skrev:Har en truck tryck i sidan av maskinen så att luckan börjat bula sig utåt hade jag krävt en ny maskin direkt!
Hela maskinen lär ha blivit vind och komponenter på insidan kan ha fått skador som förkortar livslängden.
Så när ett plaströr går sönder och det står l pumpar vatten hela helgen lär man inte se röken av hjälp från säljaren.
Känns inte bra alls....