Äntligen skall vi börja med renoveringen av vårat kök! Allt är utrivet & VVS:en är fixad... Skönt!
Men det är sååå svårt att få till allt - vilket kakel, spiskåpa, bänkskiva ska vi välja... Ingen aning!!!
Behöver råd & tips från Er :)!

Köket vi valt heter "Ståt" (vit) från IKEA. Taket i köket är målat med "Trip Trap" eftersom det satt lackade furubrädor som gulnat i taket. Resultatet blev bra, dvs lite vitgrått! Vi har trägolv i köket (liksom i hela huset) som vi vill ha som i övriga huset dvs vitsåpat. Hur behandlar man det så att det tål lite mer än vitsåpat fast får samma utseende...? Betsat eller vaxat?

Kom med tips!
 
Absolut inte betsat, det blir fult efter ett tag när man har slitit bort betsen på de ställen där man går mycket. Tycker ni ska kolla om inte tripptrapp har nån bra lösning även för golven. Man skulle kanske kunna tänka sig en avlutning av nåt slag och sen en mattare lack, jag tror att det är hopplöst med såpade golv i kök, det räcker med lite tomatsås eller vin på golvet så får man slipa...

 
Mmm, ingen hit med vitsåpat golv i köket då alltså... Men abolut inte vitlackat; för vi vill ha en naturlig känsla precis som vitsåpat. Tack för tipset - jag skall kolla med färgaffären nästa vecka!
 
Vi har oxå valt IKEAs kök Ståt :) Fast vi ska vänta en månad innan vi börjar med det projektet, har precis avslutat en badrumsrenovering.
vi tänkte ha en ekbänkskiva, brunt eller vitt kakel 10*10. Vi har vit målad pärlsponttak. Tänkte lägga furugolv som resten av nedanvåningen, idag ligger det ett fult o slitet laminatgolv. Furugolvet vi har idag har förr ägaren lackat, ser för jäkligt ut. Vi tänkte slipa ner det när vi har gjort köket och såpa det eller nåt liknande. Vi vet inte heller hur vi ska behandla golvet i köket men jag tänkte hör med min farbror eller kusin som har en golvläggningsfirma de kanske har nåt bra tips.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.