Vi har efter att ha tittat på många husleverantörer nu valt en leverantör för att bygga efter egen ritning och är i fas att göra avrop. Nu framkom det att de stora fönster vi har ritat in i planlösningen med storlek 10/20 är placerade 10 cm ovan golvnivån medan fönsterdörrarna med måtten 10/21 ligger kant i kant med golvet.

När vi tittat på andra ritningar, där även fönster går ned till golv, har de storlek 10/20, hur går det ihop?

Vår leverantör säger nu också att det inte går att ha Elitfönster som är fönsterleverantören om man vill ha fönster ända ned till golv, stämmer det?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Med de begränsade uppgifter som du har lämnat går det bara att gissa. Spontant skulle jag säga att om fönstren är 10x20 och fönsterdörren 10x21 bör fönstren sitta 10 cm över golvet så att fönster och fönsterdörr får jämn överkant. Allt annat ser tokigt ut om inte avvikelsen görs betydligt större. Vill du att fönstren ska gå ner till golv bör de alltså också vara 10x21. För att förstå eventuella tekniska begränsningar måste man veta mer om bjälklaget och väggarnas utförande.
 
Hej igen och tack! Ser ut som ett mycket matnyttigt forum.

Förstår att det är otydligt. Bifogar bild från ett hus hos Trivselhus som vi inspireras mycket av, där de angett samma fönstermått som vi men där det linjerar med glasdörren som har annat mått.

Om enda sättet nu är att byta till 10/21, vet ni hur det blir med bygglov som alldeles nyss blev beviljat?
 
  • Ritning av husplan där fönster och glasdörrar linjerar, med angivna mått och rumsetiketter som kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern inredning av ett hus med synlig takstom, öppen planlösning, vitmålade väggar, och en tänd öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I detta och liknande fall är naturligtvis en extra tröskel på 10 cm irriterande. Jag skulle sätta ihop fönstren så mycket det går. Trivselfaktorn och möblerbarheten ökar väsentligt. Jag skulle inte bry mig om bygglovet, detta är finlir.
 
Själv när jag satte min altandörr, rev jag ut den och sänkte syllen under dörren nästan 30 mm så den smyger precis ovanför altangolvet.
Men det är viktigt att foder sitter i linje.
 
Jag håller med, jag hade inte heller brytt mig om lovet när det redan är godkänt. Men när jag själv sökte lov för fönsterbyte var storleken av extremt stor betydelse för handläggaren, 10x8 var inte ok men 10x7 gick igenom så det kan ju finnas en liten risk att ni får backning om någon kommer på er men som sagt, jag hade kört på ändå i ett fall.
J justusandersson skrev:
I detta och liknande fall är naturligtvis en extra tröskel på 10 cm irriterande. Jag skulle sätta ihop fönstren så mycket det går. Trivselfaktorn och möblerbarheten ökar väsentligt. Jag skulle inte bry mig om bygglovet, detta är finlir.
A AnnaSundis skrev:
Hej igen och tack! Ser ut som ett mycket matnyttigt forum.

Förstår att det är otydligt. Bifogar bild från ett hus hos Trivselhus som vi inspireras mycket av, där de angett samma fönstermått som vi men där det linjerar med glasdörren som har annat mått.

Om enda sättet nu är att byta till 10/21, vet ni hur det blir med bygglov som alldeles
 
richardtenggren
Jag var i en liknande situation, men i mitt fall vår egna renovering, som ännu pågår då vi har insidan kvar.

Vi har kombinerat 2st 18x20 fönster med en 10x21 dörr, då fönstren är fasta så kommer glaslinjen ändå inte linjera med dörren. Så kommer det bli för dig med om du inte kör Velfac eller något annat trevligt märke. Det finns fönster som istället minskar glasytan på de fasta för att kompensera, men det kändes fel för oss med tanke på utsidans utseende.

Vi kände att vi ville ha en fönsterbänk istället för att dra ut golvet i fönsternischen, samtidigt som vi såg ett ”problem” med eventuell golvlist då vi ska köra utan foder och med salningar som livar med ”glaset”.
Nu är planen att skippa även golvlist men det skapar bara lite mer jobb.
(”Frun” ville även ha en fönsterbänk för enstaka lampa/kruka osv)
 
Tack för all input. Låter bra om det går att byta fönster utan att behöva börja om från början med bygglovet.

Men jag hänger fortfarande inte med på hur ex trivselhus och andra får fönster och dörrar att linjera både upptill och nedtill trots olika mått . Kan det bero på fönstertyp eller fönsterleverantör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.