Hej,

Nyligen flyttat till ett hus med en kyl som inte blir tillräckligt kall. Vid start jobbar kompressor ner mot de fyra grader jag satt den på. Runt 10 grader anser den ha uppnått det och den tidigare blinkande lampan börjar lysa varpå inte mycket mer händer. Blir inte klok på fläkten i skåpet heller, går ibland men vet inte hur ofta den ska gå?

Skåpet är ett KS34K.

Kan det var något enkelt som termostat, NTC-givare eller vad det nu är som sitter i det. Mao, kan det gå att laga för en rimlig kostnad eller är det mer troligt att det läcker någonstans?

Tack på förhand!
 
K klasses skrev:
Hej,

Nyligen flyttat till ett hus med en kyl som inte blir tillräckligt kall. Vid start jobbar kompressor ner mot de fyra grader jag satt den på. Runt 10 grader anser den ha uppnått det och den tidigare blinkande lampan börjar lysa varpå inte mycket mer händer. Blir inte klok på fläkten i skåpet heller, går ibland men vet inte hur ofta den ska gå?

Skåpet är ett KS34K.

Kan det var något enkelt som termostat, NTC-givare eller vad det nu är som sitter i det. Mao, kan det gå att laga för en rimlig kostnad eller är det mer troligt att det läcker någonstans?

Tack på förhand!
Termostaten är nog billigast och enklast att testa iaf.
 
A
för lite information om modellen behöver fler nuffror

men det ser ut som ett termostatskåp vilket gör att termostaten är huvudmisstänkt men vad kommer då den blinkande lampan ifrån?

vrider du fram inställningen för temperatur eller trycker?
hur ser du att det är inställt 4C?
 
Hej,

Fulla numret är KS34K452SD/01 och skåpet ser ut som nedan. Är ju några analoga knappar där man ställer in önskad kyla. Så de blinkar tills skåpet anser sig ha nått den önskade kylan. Den gick igång nyss och kompressor och fläkt gick tills det var 8 grader, sen tyckte den det räckte och slog av. Knapparna är de man ser i överkanten på skåpet, du har en knapp du trycker för att flytta önskad temperatur mellan 2,4,6,8,10 grader och en lampa för varje enskild temperatur.

Just nu slits jag väl mellan om jag ska ta hit en reparatör eller inte. Kylen är 175cm hög och står under fasta skåp och att hitta en 175:a är inte så enkelt.
19983357_2.jpg
 
A
8C på displayen eller din lösa termometer?
 
Jag mäter det som lägst till 7-8 med egen termometer, det står inställt på att hålla 2 grader. när skåpet slutar är det normalt en 6-7 graders diff mellan inställd och uppmätt. Sen kan den låta bli att göra något och låta temperaturen gå upp till 12-13.

Jag vill ju tro att det är en sensor men föregående ägare har inte upplevt problem enligt sig. Kan en sensor ge upp efter att ha varit avstängd ett tag och börjar användas igen eller hur dör en sådan vanligtvis?
 
A
Enda sättet att veta vilken temp det är i skåpet är att sätta ner en kalibreras termometer i ett Klas med vatten mitt iskåpet.
När sensorer dör såbrukar det bli för kallt. En del skåp går över i limphome mode och det blir vad det blir
 
Hej,

Ja mjölken blev dålig, var så det uppdagades.

Nej termometern kanske inte är en optimal lösning som jag kör med.

Det känns som att jag kanske borde passa på att flytta upp köksskåpen och sätta dit några i fullhöjd om jag nu måste byta ut grejerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.