Men mitt råd: Rid ut stormen, sitt kvar ett tag. Försök att med lite sublima metoder få en opinion mot styrelsen, utan att någon kan komma på var det kom ifrån. Det låter på flera sätt som att detta är en styrelse som bör bytas ut. Det är fullt tänkbart att de i någon mån har rätt i sak. Men man får ju välja vad man skall lägga energi på om man sitter i styrelsen.

Och framförallt, om man NU börkar skärpa reglerna och tillämpningen av reglerna, så kan man inte börja bråka om installationer som gjordes för flera år sedan. Finns det ett väldigt tydligt regelverk, som man på ett bra sätt informerar om, och en medlem väljer att "utmana" reglerna, ja då kanske, föreningen gör rätt i att försöka beivra regelbrottet, fast iom. att reglerna troligen inte håller för en rättslig prövning, så är det ändå väldigt tveksamt. Men att börja bråka med medlemmar som "brutit" mot en regel för 3 år sedan, när informationen om vad som gäller var en annan, eller iallafall otydlig, det är ju helt vansinnigt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nu låter de ju mer som om lägenheten lagts ut och då har någon reagerat på bilderna och ifrågasatt ifall de utförts korrekt.
Låter som väldigt väll investerade pengar och ta ditt någon som kan skriva ett intyg om de säkrar upp en försäljning.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nu låter de ju mer som om lägenheten lagts ut och då har någon reagerat på bilderna och ifrågasatt ifall de utförts korrekt.
Låter som väldigt väll investerade pengar och ta ditt någon som kan skriva ett intyg om de säkrar upp en försäljning.
Jag vet ju inte varför ni vill sälja, men om ni har en ny bostad och riskerar dubbelt boende så kan det bli dyrbart med en försening. Om jag förstår rätt har ni redan haft kostnad för en annons på Hemnet i onödan. Om ni vill komma vidare utan problem kanske ni kan svälja förtreten och göra en besiktning av elinstallationer som styrelsen ifrågasätter. I så fall är ni av med problemet och kan sälja i lugn och ro. Alternativet är väl att ta strid, vilket ni bör vinna, men det kan ändå koßta tid och resurser, kanske även pengar.
 
T topmount skrev:
Nu låter de ju mer som om lägenheten lagts ut och då har någon reagerat på bilderna och ifrågasatt ifall de utförts korrekt.
Låter som väldigt väll investerade pengar och ta ditt någon som kan skriva ett intyg om de säkrar upp en försäljning.
Det kommer en som har behörighet och som ska titta på alla elinstallationerna. Vi kommer då få intyg .
 
K klimt skrev:
Jag vet ju inte varför ni vill sälja, men om ni har en ny bostad och riskerar dubbelt boende så kan det bli dyrbart med en försening. Om jag förstår rätt har ni redan haft kostnad för en annons på Hemnet i onödan. Om ni vill komma vidare utan problem kanske ni kan svälja förtreten och göra en besiktning av elinstallationer som styrelsen ifrågasätter. I så fall är ni av med problemet och kan sälja i lugn och ro. Alternativet är väl att ta strid, vilket ni bör vinna, men det kan ändå koßta tid och resurser, kanske även pengar.
Vi har bra tid på oss faktiskt innan vi flytter till andra hus. Typ 6 månader , och om vi skulle få vårt såld då skulle vi flytta på direkten
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte situationen här riktigt. Ni verkar ju inte direkt komma överens med styrelsen, samtidigt vill de "jävlas" och försvåra för er att sälja. Satt jag i styrelsen och en "jobbig" medlem ville sälja skulle jag göra allt för att underlätta detta och bli av med "problemet".

Har styrelsen motiverat på något sätt varför de vill försvåra försäljningen?
Nej , de har inte motiverat nåt. De vill bara göra det jobbigt för oss, vår förening består av 10 hus och de andra i styrlsen gör inget än att bara nika till hon som vi har problem med
. Jag var själv med i styrelsen men klarade inte och vara med mer än 3 månader
 
Om jag inte missminner mig så är föreningen ansvarig för elen fram till proppskåpet. Och därmed är bostadsrättsinnehavaren ansvarig för elen i bostaden och föreningen har inget med den att göra. Om inte resten av föreningen påverkas av problem som härrör sig från den bostaden, vilket vare sig verkar vara fallet eller är enkelt att bevisa.
 
BirgitS
B Bossesv skrev:
Om inte resten av föreningen påverkas av problem som härrör sig från den bostaden, vilket vare sig verkar vara fallet eller är enkelt att bevisa.
Det är ju så att föreningen förstås vill förebygga problem, t.ex. brand som drabbar fler lägenheter än den där felet har gjorts, och därmed anser att det är rätt att ha regler i föreningen som ska minimera sådana problem.
 
I vissa föreningar, framförallt äldre så ansvarar föreningen för all el inne i väggar o tak. I det fallet gör man alltså "åverkan" på föreningens ansvarsområde när man ändrar någonting i den fasta anläggningen. Där är det också rimligt att föreningen kan ställa krav på "kvalitet" i arbeten som föreningen kan bli ansvariga för att åtgärda senare.
 
Just kravet att visa att elarbeten utförs på ett lagligt sätt kan man se på olika sätt.

Å ena sidan så är det ju olagligt att hempula eller anlita någon "obehörig" för elarbete. Gör du det så begås en kriminell handling. Föreningen har all rätt att kräva att du inte begår kriminella handlingar i din bostadsrätt.

Att kräva att du visar att elen utförts lagligt, blir att bevisa sin oskuld, vilket man normalt inte behöver göra. Det ligger på "andra parten" att bevisa att du är skyldig normalt sett.

Det blir ju lite som att om du haft din flickvän hemma över natten, så skulle styrelsen kräva att du visar att hon inte är mindreårig.
 
  • Gilla
Bossesv
  • Laddar…
Hade TS delat med sig bilder på spottar och duschväggen hade diskussionen varit mer intressant. Själv är jag i alla fall nyfiken på vad lekmännen i styrelsen har reagerat på.
 
H hempularen skrev:
Å ena sidan så är det ju olagligt att hempula eller anlita någon "obehörig" för elarbete. Gör du det så begås en kriminell handling.
Vilket brott menar du skulle begås av den som anlitar en obehörig för att utföra elinstallationsarbete?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju så att föreningen förstås vill förebygga problem, t.ex. brand som drabbar fler lägenheter än den där felet har gjorts, och därmed anser att det är rätt att ha regler i föreningen som ska minimera sådana problem.
T topmount skrev:
Hade TS delat med sig bilder på spottar och duschväggen hade diskussionen varit mer intressant. Själv är jag i alla fall nyfiken på vad lekmännen i styrelsen har reagerat på.
Vad skulle bilder tillföra?
 
Redigerat:
J
Stilla nyfikenheten enligt bisatsen ovan, förutom att tillföra ev intresse då. Jag är också nyfiken.
 
B Bossesv skrev:
Vad skulle bilder tillföra?
Ja, själv bedöma ifall de finns fog för föreningens misstanke om att de inte gjorts rätt.
Tycker huvudfrågan styrs rätt mycket av hur ”illa” det ser ut.

Många trådar lider av för lite information, vilket leder till spekulationer som bara gör svaren dimmiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.