P PFA skrev:
Tack för svaret, vectrex.

Vad grundar du det på, dvs att direktverkande el inte är speciellt mycket dyrare driftskostnadsmässigt än vattenburen värme?

Ja, jag kan nog inte koppla på ett vattenburet system i uterummet till den befintliga vattenburna golvvärmen i huset, därav hade det fått bli ett separat vattenburet system till uterummet. Varför ingen fördel alls menar du?
Läs svaren här ovan.

Men det verkar ha uppstått något sorts missförstånd hos gemene man att vattenburen värme är billigare än direktverkande elvärme. Det stämmer om vattnet värms med en värmepump (och möjligen också med ved eller pellets) men värmer man vattnet med direktverkande elektricitet så är det naturligvis inte så.

Det är lite billigare att värma med direktverkande el eftersom du inte har några förluster i slangar och pumpar och ingen tröghet i vatten som skall värmas upp. Skillnaden i driftskostnad är dock liten och troligen nästan försumbar i ett korrekt installerat system. Skillnaden i investeringskostnad är dock inte försumbar.

Var tänker du att energin skulle komma ifrån i fallet med vattenburen värme som gör att det blir billigare?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur tänker du själv att det på något magiskt sätt ska vara billigare att värme med elektriskt uppvärmt vattenburet system.
Självklart är det inte det, trögheten i det systemet gör att det blir mindre effektivt än direktverkande eluppvärmning.
Peter2400,

Du har säkert helt rätt, det kan säkert vara en ren missuppfattning, eller som vectrex skriver "inbillning". Jag har inte själv några belägg för det. Det är ju därför jag också frågar er experter. Eftersom jag inte kan koppla på mitt existerande fjärruppvärmda vattenburna system som finns i huset så blir det ju de facto ett separat vattenburet system som trots allt blir eldrivet. Jag antar att du syftar på driften av cirkulationspumpen t ex? Som exempel har jag kikat på https://www.lksystems.se/sv/produkt...olvvarme/golvvarmeartiklar/golvvarme-i-uterum men har alltså inte en aning om hur det står sig mot elslingor rent driftskostnadsmässigt.
 
V vectrex skrev:
Läs svaren här ovan.

Men det verkar ha uppstått något sorts missförstånd hos gemene man att vattenburen värme är billigare än direktverkande elvärme. Det stämmer om vattnet värms med en värmepump (och möjligen också med ved eller pellets) men värmer man vattnet med direktverkande elektricitet så är det naturligvis inte så.

Det är lite billigare att värma med direktverkande el eftersom du inte har några förluster i slangar och pumpar och ingen tröghet i vatten som skall värmas upp. Skillnaden i driftskostnad är dock liten och troligen nästan försumbar i ett korrekt installerat system. Skillnaden i investeringskostnad är dock inte försumbar.

Var tänker du att energin skulle komma ifrån i fallet med vattenburen värme som gör att det blir billigare?
Hej,

Se mitt svar ovan till Peter2400. Jag kan alltså inte använda husets fjärrvärmesystem (och fjärrvärme är ju förvisso inte heller vidare billigt) utan måste då ha ett separat vattenburet system, t ex https://www.lksystems.se/sv/produkt...olvvarme/golvvarmeartiklar/golvvarme-i-uterum
Men ett sådant system blir kanske inte vidare billigt att driva det heller? Dessutom med effekten med att systemet blir mer trögt, som även Peter2400 indikerar.

Vad tror ni om Martin C2's idé (som han redan verkställt) att köra med elslingor, men samtidigt förbereda med att gjuta in vattenslangar för att eventuellt någon gång i framtiden installera ett vattenburet system (som lär bli ett separat system även för min del) om man av någon anledning skulle vilja?
 
  • Gilla
Rotor2000
  • Laddar…
P PFA skrev:
Vad grundar du det på, dvs att direktverkande el inte är speciellt mycket dyrare driftskostnadsmässigt än vattenburen värme?
/QUOTE]
Kortfattat svar.
Grundläggande fysik.
Det är för det första tvärtom, direktverkande el är lite billigare än vattenburen värme i driftskostnad (om vattnet värms med direktverkande el).
P PFA skrev:
Hej,

Se mitt svar ovan till Peter2400. Jag kan alltså inte använda husets fjärrvärmesystem (och fjärrvärme är ju förvisso inte heller vidare billigt) utan måste då ha ett separat vattenburet system, t ex [länk]
Men ett sådant system blir kanske inte vidare billigt att driva det heller? Dessutom med effekten med att systemet blir mer trögt, som även Peter2400 indikerar.

Vad tror ni om Martin C2's idé (som han redan verkställt) att köra med elslingor, men samtidigt förbereda med att gjuta in vattenslangar för att eventuellt någon gång i framtiden installera ett vattenburet system (som lär bli ett separat system även för min del) om man av någon anledning skulle vilja?
Har du inga planer på att i framtiden koppla in dig på husets vattenburna system så ser jag heller ingen som helst anledning att lägga pengar på att lägga ner rör för vattenburen värme i plattan. Sen är det ju alltid svårt att veta vad som händer framöver. Varför är det uteslutet att koppla in sig på husets vattenburna system?

Alla är överens här, det är väldigt enkel fysik: Det blir marginellt dyrare driftskostnad att värma ditt uterum med vattenburen värme på det sätt du tänkt än att göra det med elslingor i plattan (eller ovanpå). Förutom driftskostnaden så blir det rejält högre investeringskostnad.
 
(y)(y)
V vectrex skrev:
Har du inga planer på att i framtiden koppla in dig på husets vattenburna system så ser jag heller ingen som helst anledning att lägga pengar på att lägga ner rör för vattenburen värme i plattan. Sen är det ju alltid svårt att veta vad som händer framöver. Varför är det uteslutet att koppla in sig på husets vattenburna system?

Alla är överens här, det är väldigt enkel fysik: Det blir marginellt dyrare driftskostnad att värma ditt uterum med vattenburen värme på det sätt du tänkt än att göra det med elslingor i plattan (eller ovanpå). Förutom driftskostnaden så blir det rejält högre investeringskostnad.
Det är vad jag hört från en granne (samma hustyp) som gjort ett liknande uterum och kopplat in separat vattenburen värme.
Stort tack för all din input! (y)
 
P PFA skrev:
Eftersom jag inte kan koppla på mitt existerande fjärruppvärmda vattenburna system som finns i huset så blir det ju de facto ett separat vattenburet system
Varför kan inte du koppla på fjärrvärmen ???
Jag har mitt uterum kopplat på fjärrvärme utan någon som helst kontakt med övriga huset!
Till fjärrvärmecentraler finns POOL-KIT att köpa med tempreglering c:a 3000 kr + en värmeväxlare med isolering 1200 kr som matar golvvärmen. Dessutom värme denna sekundärslinga min mini-pool med 39°C året runt.
Fjärrvärmecentral med mätare, rör och ventiler för golvvärme och pooluppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Varför kan inte du koppla på fjärrvärmen ???
Jag har mitt uterum kopplat på fjärrvärme utan någon som helst kontakt med övriga huset!
Till fjärrvärmecentraler finns POOL-KIT att köpa med tempreglering c:a 3000 kr + en värmeväxlare med isolering 1200 kr som matar golvvärmen. Dessutom värme denna sekundärslinga min mini-pool med 39°C året runt.
[bild]
Bra fråga, Leif. Rent tekniskt vet jag faktiskt inte, men jag tror det har att göra med uterummets placering i förhållande till hur värmeslingorna i huset går. Men om man kan koppla en separat slinga från fjärrvärmecentralen så skulle det ju förvisso kunna vara intressant. Saken är bara den att vi har fjärrvärmecentralen i motstående hörna i huset. Inget problem kanske?

En aspekt i det är att vi har haft mycket strul med värmen i huset. Beror naturligtvis inte på fjärrvärmen i sig, men själva systemet. Trots många besök av företaget som levererar fjärrvärmen och en duktig rörmokare (med utbyte av en hel del komponenter) så har vi aldrig riktigt kunna komma fram till vad det beror på. Nu har vi lyckats få hyfsad värme i huset i alla fall och även en balans i värmen mellan de tre våningarna. Problemen kan möjligen ha med just den tredje våningen att göra som inreddes i efterhand, även den med vattenburen värme. Vi har två cirkulationspumpar. Jag är lite rädd för att börja mixtra med systemet på grund av detta, men blev samtidigt nyfiken eftersom vi även planerar att ha ett Spabad. Kan du vara snäll och ge mer detaljer kring detta? Exakt vad är det för system och hur sker inkopplingen. Har du någon länk att hänvisa till vad gäller pool-kit'et? Är värmeväxlaren för värmen till uterummet en egen "uppfinning"? Har du någon uppfattning om hur mycket fjärrvärmekostnaden har ökat sedan inkopplingen? Hur stort uterrum har du (och hur är det isolerat) och hur stor "mini-pool" (Spabad?) har du?

Alla detaljer mottages med tacksamhet. Tack på förhand!
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Kolla i denna tråden från 2017 Inlägg #10 och #30
[länk]

Jag har köpt alla delar på Rinkaby inkl. isolerade rör i rör 25mm PEX totalt 70 m som hänger i krypgrunden, då värmecentralen är i ena hörnet av garaget och poolen i andra hörnet av huset samt uterum däremellan.
[länk]
Har tyvärr ingen krypgrund under huset utan betongsula, så jag antar att det inte blir helt enkelt att lösa - ja om det nu inte finns slanglös överföring nuförtiden vill säga. Saker och ting utvecklas ju med raketfart :)
 
Redigerat:
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mitt uterum är ca 42m2 och har 8 meter vinterträdgårdspartier. Taket är 50mm kanalplast. Jag lade både elgolvvärmeslingor från Ebeco ( inga frusna fötter på vintern) samt satte in en Daikin luftvärmepump.
I somras var det behagliga 22 grader i uterummet tack vare kylan från llvp’en.
Nu kör jag 19 grader mån till tors och 22 resterande dagar. Bor i skåne så har faktiskt knappt använt golvvärmen alls. Installation av elgolvvärmeslingor på ett betonggolv i ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av kakelgolv med orange distanser i ett uterum med stora glaspartier och utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum med vinterträdgårdspartier upplyst på kvällen, med synlig kanalplast på taket och belysning längs marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt uterum med kakelgolv, kanalplasttak och vinterträdgårdspartier med synlig luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person sitter i ett modernt uterum med soffgrupp, glaspartier och vit kanalplatstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt och rymligt uterum med grått klinkergolv, vita tak med kanalplast och ljusgrå väggar med stora fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum med öppna glasdörrar, tak av kanalplast, och skymt av elgolvvärme samt möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt uterum med ljus inredning, stor hörnsoffa och öppna vinterträdgårdspartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JabrAlRefai och 2 till
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Mitt uterum är ca 42m2 och har 8 meter vinterträdgårdspartier. Taket är 50mm kanalplast. Jag lade både elgolvvärmeslingor från Ebeco ( inga frusna fötter på vintern) samt satte in en Daikin luftvärmepump.
I somras var det behagliga 22 grader i uterummet tack vare kylan från llvp’en.
Nu kör jag 19 grader mån till tors och 22 resterande dagar. Bor i skåne så har faktiskt knappt använt golvvärmen alls.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Hej och tack för ditt svar!

Fint bygge! Är det en byggsats köpt från någon känd tillverkare?

Ja, en luftvärmepump som komplement är kanske ingen dum idé. Var det just för att komplettera värmen i golvet som var främsta syftet att installera en luftvärmepump? Blir det totalt sätt mer kostnadseffektivt i längden? Vilken modell har du installerat och vad kostar en sådan i runda slängar? Hur effektiv är den, dvs hur mycket ström förbrukar den ungefär?

Vi bor också i Skåne (västra vid kusten) och kommer att bygga ett uterum snarlikt er i utformning, dvs med pulpettak och anslutet mot huset. Vi kommer dock att köra med helisolerat tak med takfönster, två väggar med skjutpartier och en helisolerad vägg, dvs så välisolerat det nästan kan bli. Nu står vi i valet mellan vilka skjutdörrspartier vi ska välja, från Willab Gardens eller Schüco. Vilket fabrikat och modell har ni installerat? Nöjda?

Är er tanke att använda uterummet året runt?
 
P PFA skrev:
Hej och tack för ditt svar!

Fint bygge! Är det en byggsats köpt från någon känd tillverkare?

Ja, en luftvärmepump som komplement är kanske ingen dum idé. Var det just för att komplettera värmen i golvet som var främsta syftet att installera en luftvärmepump? Blir det totalt sätt mer kostnadseffektivt i längden? Vilken modell har du installerat och vad kostar en sådan i runda slängar? Hur effektiv är den, dvs hur mycket ström förbrukar den ungefär?

Vi bor också i Skåne (västra vid kusten) och kommer att bygga ett uterum snarlikt er i utformning, dvs med pulpettak och anslutet mot huset. Vi kommer dock att köra med helisolerat tak med takfönster, två väggar med skjutpartier och en helisolerad vägg, dvs så välisolerat det nästan kan bli. Nu står vi i valet mellan vilka skjutdörrspartier vi ska välja, från Willab Gardens eller Schüco. Vilket fabrikat och modell har ni installerat? Nöjda?

Är er tanke att använda uterummet året runt?
Tack

Nej det är ingen byggsats. Byggde allt av lösvirke.
Samlat på mig olika delar under ca 2 års tid. Skjutpartier (Vinter Izo) kanalplasttak 50mm samt fönster köpte jag på Skånska byggvarors fyndlager i Helsingborg (stängt nu tyvärr) Golvvärmepaketet köpte jag på någon rea.
Luftvärmepumpen är den primära uppvärmningskällan i rummet. El-golvvärmen är endast för den extra komfortens skull.
Bara igång vid enstaka tillfällen.
Kostnadseffektivt vet jag inte om det är. En luftvärmepump med installation kostar en slant. I ett uterum med kanalplasttak får man mycket strålningsvärme på sommaren och den är svår att kyla bort. Det behövs en ganska effektiv maskin. Ett kanalplasttak är också svårt att få helt lufttätt på vintern.
Det blir betydligt bättre komfort med ett riktigt tätt tak. Nackdelen är att man då inte får in ljuset i huset, samt att man inte får gratisvärmen tidig vår och sen höst. Med kanalplasttak värms det upp snabbt om solen tittar fram.
En kompis till mig jobbar med luftvärmepumpar och jag fick en daikin Caldo rxh40 ( en stor maskin) till oförskämt bra pris. Den är fantastisk på att kyla också, och det märktes i somras. Tror annars den ligger på ca 22.000 med installation.
Om jag skulle betalt 22.000 för pumpen, samt anlitat hantverkare för att lägga in golvvärmen så skulle det blivit många kronor över till att bara köra vanliga oljefyllda radiatorer.
Men nu gjorde jag allt själv, och ville inte snåla.
Luftvärmepumpen ångrar jag absolut inte (än om inomhusdelen är fruktansvärt ful) Att kunna köra ac på sommaren, samt att snabbt kunna justera temperaturen tycker jag är en lyx jag vill unna mig.
Jag bygger för mig själv, inte för att tjäna på det om jag en dag säljer.
Sedan i Maj har pumpen dragit 652 kWh totalt med både kyla och värme, och jag tror man kan räkna ca 1,50 per kWh
Förra veckan drog den 75 kWh
I ditt fall med tätt tak så behöver du inte en lika effektiv maskin som jag (om du nu inte får jättebra pris av en kompis) Min är överdimensionerad.

Uterummet är en vinterträdgård. Så det är egentligen tänkt att hålla 15 grader för att förvara växter där ute.
Men med det milda vädret vi har i skåne (bor också på västkusten) så har det hitintills inte varit några problem att hålla värmen.
Pumpen arbetar knappt, men det kan ju även bero på effektiviteten på den.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
M Martin C2 skrev:
Har gjort ett liknande tillbyggnad på ca 20 m2 men där bara två av fyra väggar består av glas samt med ”riktigt tak”.
Gjöt in golvvärmeslang i plattan för att kunna koppla in vattenburen värme i framtiden. Kör hittills bara med elslingor.

Första året är ännu inte avklarat, men vid konstant uppvärmning på 22 grader ser årsförbrukningen ut att landa runt 1000-1500 kWh vilket inte motiverar ytterligare investeringar.
Hej Martin!

Vi går i tankar att bygga uterum med golvvärme i samma storlek som ni har gjort ca 20kvm. Detta kommer bli vårt första egna "stora" bygga förutom trall:)
Vilken golvvärme valde ni? Och gjöt ni platta själva eller la på reglar/trä? Har läst att några lägger på redan befintligt trallgolv och några tar bort och gjuter platta. Mer jobb, men gissar att det blir bättre resultat. Samt något vi bör tänka på?
 
T Therese74 skrev:
Hej Martin!

Vi går i tankar att bygga uterum med golvvärme i samma storlek som ni har gjort ca 20kvm. Detta kommer bli vårt första egna "stora" bygga förutom trall:)
Vilken golvvärme valde ni? Och gjöt ni platta själva eller la på reglar/trä? Har läst att några lägger på redan befintligt trallgolv och några tar bort och gjuter platta. Mer jobb, men gissar att det blir bättre resultat. Samt något vi bör tänka på?
Vi valde vattenburen golvvärme, från huset. Funderade på att gjuta platta men det var för mycket luft så det blev bjälklag av konstruktionsvirke med isolering 200 mm. Sen klinker överst. Funkar jättebra. Ska du ha ett vår/höst eller mer så är det bra att åtminstone isolera golvet på något sätt för att slippa kondens och kunna värma upp det till en rimlig kostnad när solen inte lyser. Kan skicka bilder på bygget om intresse finns.
 
  • Gilla
Therese74
  • Laddar…
T Therese74 skrev:
Hej Martin!

Vi går i tankar att bygga uterum med golvvärme i samma storlek som ni har gjort ca 20kvm. Detta kommer bli vårt första egna "stora" bygga förutom trall:)
Vilken golvvärme valde ni? Och gjöt ni platta själva eller la på reglar/trä? Har läst att några lägger på redan befintligt trallgolv och några tar bort och gjuter platta. Mer jobb, men gissar att det blir bättre resultat. Samt något vi bör tänka på?
Vi gjöt en platta med 300 mm isolering och passade på att lägga ner slang för eventuell framtida vattenburen värme. På betongplattan flytspacklade vi ca 15-20 mm i vilket vi la T2 Blå 1800 W. Detta har funkat utmärkt för oss - inga problem att hålla värmen under vintern och en årlig förbrukning på 1000 kWh vid 22 grader. Snarare är problemet att det blir för varmt på sommaren så vi har kompletterat med en luftkonditionering.

Hur det fungerar med golvvärme vid andra grundtyper/bjälklag kan jag inte uttala mig om, men om ni börjar med ett blankt papper är det nog klokt att isolera ordentligt.
 
  • Gilla
Therese74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.