Hej.

Litet mini projekt på när jag byggde en barnsäng till vår son. Dom sängarna min sambo kollade på låg rätt högt upp i pris. Så valet blev till att bygga en egen med dom mått vi själva önskade.

Virket som används är köpt på beijer. Går att få billigare på byggmax osv men den servicen beijer har så betalar jag gärna någon krona extra. Total kostnad ca 1000sek.

Innermått på sängen 1650mm x 800mm

Stomme 45x95mm
Ben 45x70m
Ram runt sängen 45x45
Trästav 21mm
Sängbotten Glespanel 28x70mm

Virkets dimensionen kan har överdrivits något :rolleyes:. Men om någon av oss skulle behöva sova jämte honom så behöver vi inte oroa oss att den ger vika.

Axplock av bilder nedan. Laddat upp via mobil så vet ej hur det blir.

Opackade träplankor köpta på Beijer för att bygga en anpassad barnsäng, liggande på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av barnsäng i trä på byggbänk, stomme och längsgående brädor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ihopsatt trästomme till en barnsäng på arbetsbänk omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvfärdig hemmagjord barnsäng i trä under konstruktion på ett arbetsbord i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en egenbyggd barnsäng i trä med sidostaket uppsatt på bockar i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram och stomme till en hembyggd barnsäng under konstruktion i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd träbarnsäng i verkstad med stomme och ribbotten, verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd barnsäng i trä under konstruktion i ett garage med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd robust barnsäng i vit med gula sängkläder, leksaker och teddybjörn i ett barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gemmaeo och 21 till
  • Laddar…
Vilka fina uttag du har i garaget. Måste vara ett riktigt proffs som varit där.
Ps. Fin säng. Ds
 
Kempa_swe
Snyggt. Byggde själv spjälsäng till den förstfödde. Som tur är så kunde jag köra ut hålen till alla spjälorna i CNC fräsen.
 
Har du ett tak på sängen mht till de höga stående reglarna i hörnen?
 
O olotor skrev:
Har du ett tak på sängen mht till de höga stående reglarna i hörnen?
Jag undra det också. Varför så höga stående reglar :thinking:?
 
O olotor skrev:
Har du ett tak på sängen mht till de höga stående reglarna i hörnen?
Hej jajjemän, det är två st takstolar bara, missade givetvis detta på sista bilden ser jag nu :seenoevil:
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Snyggt. Byggde själv spjälsäng till den förstfödde. Som tur är så kunde jag köra ut hålen till alla spjälorna i CNC fräsen.
Kanske skulle önska mig en fräs i julklapp :rofl:
 
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Litet mini projekt på när jag byggde en barnsäng till vår son. Dom sängarna min sambo kollade på låg rätt högt upp i pris. Så valet blev till att bygga en egen med dom mått vi själva önskade.

Virket som används är köpt på beijer. Går att få billigare på byggmax osv men den servicen beijer har så betalar jag gärna någon krona extra. Total kostnad ca 1000sek.

Innermått på sängen 1650mm x 800mm

Stomme 45x95mm
Ben 45x70m
Ram runt sängen 45x45
Trästav 21mm
Sängbotten Glespanel 28x70mm

Virkets dimensionen kan har överdrivits något :rolleyes:. Men om någon av oss skulle behöva sova jämte honom så behöver vi inte oroa oss att den ger vika.

Axplock av bilder nedan. Laddat upp via mobil så vet ej hur det blir.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [video] [bild]
Väldigt snyggt blev det! Var köpte du tygremsan till ribbotten?
 
  • Gilla
Scsi
  • Laddar…
A88HA A88HA skrev:
Väldigt snyggt blev det! Var köpte du tygremsan till ribbotten?
Hej.

Ursäkta för sent svar.

Men jag köpte den på biltema (Juteband art nr 14-1934)

Vh Alexander
 
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Ursäkta för sent svar.

Men jag köpte den på biltema (Juteband art nr 14-1934)




Vh Alexander
Tack för svar! Byggde en till sonen i veckan och blev så här! :) vi inväntar beställd madrass. Måtten blev 80x160 och sonen älskar att sova i den. Tack för inspirationen!
 
  • Hemmagjord barnsäng i form av ett litet hus utan madrass, med kuddar och färgglada sängkläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använde monteringsbeslag för att lättare flytta den när det väl behövs.
 
  • Trähustak-konstruktion inomhus under uppbyggnad med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Såhär kan man också göra det, taket ej färdigt dock. 90x200 säng.
 
  • Oavslutat hemmagjort träspjälsängsprojekt för en 90x200 säng i ett rum med grå väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Vilken fin säng! Jag är totalt novis när det kommer till snickeri så undrar hur du gjorde för att montera spjällen, dvs rundstaven? Någon annan skrev om en CNC fräs men förstod det som att du inte använt en sådan?
 
J Jiezzy skrev:
Hej! Vilken fin säng! Jag är totalt novis när det kommer till snickeri så undrar hur du gjorde för att montera spjällen, dvs rundstaven? Någon annan skrev om en CNC fräs men förstod det som att du inte använt en sådan?
Kvistborr (forsnerbit) är nog enklast. Ta en ett hack under nominell diameter på rundstaven, skär en ren skuldrelinje runt staven med rakbladskniv och karva ner diametern tills den passar. Du kan i allmänhet räkna med att diametern på köpt rundstav inte stämmer.
 
  • Gilla
Jiezzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.