Hejsan!

Äger ett fritidshus sedan ett drygt halvår tillbaka. Vi dras med ganska kraftig ”sommarstugeluft” som sätter sig i kläder och annat. Har tagit luktprover och lokaliserat luktkällan till framförallt bärlinorna i golvet som är kraftigt behandlade med sannolikt cuprinol (se bild). Även syllen är behandlad, dock inte lika stark lukt.
Håller på att förbättrar både ventilation i huset och i krypgrunden och tänker även pröva med sorptionsavfuktare i grunden som nästa steg. RF i grunden pendlar mellan 70-80%under november och december månad.

Mina fråga är om någon har tidigare erfarenhet av att avfuktare kan hjälpa mot lukt från behandlat virke? Eller om det enda alternativet för att få bukt på problemet är att bryta upp och byta allt behandlat material och övrigt material i dess närhet?

Tacksam för svar och idéer!:)

Info huset:
-byggt tidigt 60-tal
-50kvm
-krypgrund
-Uppvärmning= nyinsatt luftvärmepump
-Ventilation= ”självdrag” . Dock kompletterat med köksfläkt som går i princip kontinuerligt som provisorisk lösning.

Vidtagna åtgärder:
-tätad grund, plast på marken och frånluftfläkt som går kontinuerligt(knappt märkbar skillnad i lukt)
 
  • Mörkt behandlade träbärlinor under ett ljust innertak, synliga i en krypgrund med spån och flisor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cuprinol i kombination med fukt luktar inte "sommarstuga", det har en mer kemisk lukt...

Jag har själv haft cuprinol-behandlad blindbotten på mitt hus, vilket i kombination med fuktig krypgrund gjorde att jag fick riva ut rubbet, inklusive isoleringen...

Avfuktaren torkar ju ut, och cuprinolen luktar inte "mer" då, men däremot sitter ju lukten kvar i andra material, speciellt isolering...

Har du en ventilation som skapar undertryck i grunden (som i mitt fall, självdrag med för få friskluftsventiler) kan du ha luktsmittad isolering i väggarna med... Jag rev bort allt cuprinolbehandlat i grunden för 7 år sen, och det tog nog fem år innan lukten från vägg isoleringen började släppa....

Edit: läste ditt inlägg igen, och ser att du har köksfläkten igång konstant... Har du inte tillräcklig med friskluftsventiler kommer detta göra att det luktar mer...

Att sätta in en avfuktare som har kontinuerlig avluftning (tex Anticimex favorit corroventa) gör att du minskar lukt på sikt... Men det tar tid...
 
Tack för snabbt svar!
Ok, det sitter tilluftsventiler i samtliga rum. Problemet är att det inte kommer in en gnutta friskluft så länge jag inte har någon mekanisk frånluft på. Har prövat en kortare tid för att få lite större luftomsättning i bodelen och på så sätt ventilera bort dålig luft men det kanske är fel väg att gå?
Har tagit luktprover även från väggarna och upplever inte samma elaka lukt där. Har även framtidsplaner på att tilläggsisolera väggar och tak så då kommer även det att bytas
 
Finns Badrumsfläkt ? Annars sätt in en som går kontinuerligt på lågvarv.
 
Bäst vore att byta ut de behandlade reglerna tänker jag.
 
ja det sitter en pax-fläkt i badrummet som går kontinuerligt men känns inte som den har så stor effekt för övriga delar av huset? Har haft lite tankar på att sätta en i köket också på som kan stå och gå istället för köksfläkten.
 
Ok. Det sitter säkert lukt i ytskikt och möbler mm också tyvär.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Det sitter säkert lukt i ytskikt och möbler mm också tyvär.
Ok, ja det är väl tyvärr så :/
 
J jakesnake007 skrev:
Ok, ja det är väl tyvärr så :/
Kanske man kan måla väggarna i rummen ovanför med den specialfärg som man använder i inrökta rum?
 
Yes. Det slutade med att vi bytte syllar, golvreglar, trossbotten, isolering och golv i somras. Den elaka lukten har försvunnit helt vilket är skönt. Dock tror vi kanske att isoleringen i väggarna har tagit lite lukt efter alla år. Kanske lägger upp lite bilder på arbetet inom kort
 
  • Gilla
smh och 2 till
  • Laddar…
J jakesnake007 skrev:
Yes. Det slutade med att vi bytte syllar, golvreglar, trossbotten, isolering och golv i somras. Den elaka lukten har försvunnit helt vilket är skönt. Dock tror vi kanske att isoleringen i väggarna har tagit lite lukt efter alla år. Kanske lägger upp lite bilder på arbetet inom kort
Oj vilket stort jobb. Kunde ni få ut allt material genom nån ingång utifrån då? Hos mig måste jag isåfall ta upp allt genom lucka i golvet o sedan ut. Vilket stök.
Gjorde ni allt själva? Hade ni mask på er?
Bytte ni allt golv, eller bara över det fuktiga?
Ja gärna bilder.
 
P
J jakesnake007 skrev:
Yes. Det slutade med att vi bytte syllar, golvreglar, trossbotten, isolering och golv i somras. Den elaka lukten har försvunnit helt vilket är skönt. Dock tror vi kanske att isoleringen i väggarna har tagit lite lukt efter alla år. Kanske lägger upp lite bilder på arbetet inom kort
Spännande! Kollar på ett fritidshus med samma problem och försöker förstå hur mkt jobb detta är. Gjorde ni det själva eller hyrde ni folk? Tidsåtgång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.