Har i min källare i ett 30-talshus roat mig med att bila bort två lager med kalkputs och är nu inne på betongsuggorna. Har skrapat betongsuggorna rena med stålspackel, kört med stålborste, vatten och skrubb. Källarväggen är till 70 % under mark. Källaren är inte direkt fuktig men den ska ändå dräneras om inom ett år. Rummet ska bli tvättstuga med kakel från golv till tak. Betongsuggorna är något ojämna så jag behöver putsa/spackla suggorna ca 5 mm innan kakelsättning. Vad använder jag? Spackel typ husfix? Eller putsbruk av nåt slag? Eller?
 
Jag rodnar... :-[
Då det är betonghålsten skulle jag för att försäkara mig om bra vidhäftning och bra hållfasthet grundat väggen tunnt med ett A-bruk (2-4kg/kvm) och sedan putsat 10mm (20kg/kvm) med ett C-bruk - 5mm är för tunnt, du riskerar krackelering av ytan.
Förvattna ordentligt och håll det fuktigt 3-5 dagar.
Mitt förslag är att du putsar nu och sätter kakel när du gjort omdräneringen...
Jag hoppas detta hjälper dig! ;)
//Klas
 
Tack! Antar att du menar att jag ska slamma med A-bruk (Cementbruk A) och sedan lägga på putsbruket. Vilket putsbruk rekommenderar du för en i o f icke oerfaren men ändå inte en murare?
 
Det går bra med vilket putsbruk C som helst... det finns de putsbruk som kallas "putsbruk C Hand" vilka inte är pumpbara och därmed kanske enklare att lägga på för hand. Annars kommer du säkert att träffa på "mur och putsbruk C" hos din handlare och det går också alldeles utmärkt.
Lycke till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.