Hej,

Funderar på att köpa en nybyggd vindsvåning i en bostadsrättsförening som är ganska nybildad (alla lägenheter är inte sålda, belåning på c. 10k/kvm).

Lägenheten har legat ute i c. 3 månader, så är lite skeptisk att jag missat något i förhållande till att det är en nybildad bostadsrättsförening? I centrala Stockholm går lägenheterna oftast inom en vecka.

Har bifogat länken till bostaden och föreningens årsredovisning samt ekonomiska plan. Jag har bokat in ett samtal med ordföranden i styrelsen (tillsatt tillsvidare under övergångsperioden för föreningen).

Stort tack!

https://www.nomad.se/till-salu/beskrivning/OBJ10740_1729415580
 
C
T Tarkl skrev:
Lägenheten har legat ute i c. 3 månader, så är lite skeptisk att jag missat något i förhållande till att det är en nybildad bostadsrättsförening? I centrala Stockholm går lägenheterna oftast inom en vecka.
Har bekanta som bor i hus där det byggts till vindslägenheter, men de har varit svårsålda trots bra lägen och en betydligt hetare marknad än nu.
Nu har det inte drabbat dessa föreningar då de upplåtit råytan till en exploatör som tar hela risken.
Men jag får känslan av att det är kombinationen av de nackdelar som präglar vindsvåningar (tänker snedtak, uppvärmning, m.m) och optimistiska utgångspriser. Vindsvåning anses ju "premium" på många sätt, men många väljer nog bort det när det kommer till kritan.
 
Redigerat:
Jag tycker det ser ok ut ang ekonomin i föreningen, avgifter mm. Priset är väl ok eller ska ni försöka pruta?
 
  • Gilla
Thesa313
  • Laddar…
BirgitS
Folk är försiktiga med att köpa lägenheter i föreningar där inte alla lägenheter är sålda eftersom osålda lägenheter kan göra att föreningen tvingas höja avgiften rejält.
 
Problemet är ju uppenbart, det är ett comhem hus, alla har väl som krav att kunna kolla på tv4 via kabel ? ;)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Det är en viss risk att köpa i nybildat utan historik. Det finns fördelar, allt bör i teorin vara god standard. Men det kan vara slarv under ombyggnad som krånglar till saker. I en vanlig förening kan man utläsa mycket av historiken, här vet man inget. Det kan fungera utmärkt men kan bli även det motsatta. En notering är att man tillåter andrahandsuthyrning. Det kan av många ses som en fördel, men ger också en risk att bostäder köps för spekulation snarare än boende. Om det är en stor andel som bor i andra hand försvinner ansvarstagandet så det riskerar att bli ett stökigt hus.
 
Fairlane
En anledning kan ju vara den usla annonsen.
Det finns usla bilder på sovrummen. Ingen bild på vardagsrum, kök eller badrummet. De är säkert fina, men man drar ju inte intressenter om man inte visar objektet.

Fri uthyrning ser jag personligen som något negativt, om jag vill ha det som bostad, men det är nog många som tycker annorlunda.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
En anledning kan ju vara den usla annonsen.
Ja, det var faktiskt bland det sämsta jag någonsin sett. Känns som att fotografen bara hade 2 minuter till godo och glömt vidvinkelobjektivet hemma.
 
Hissen går till våning fem och lägenheten ligger på våning sex. Kan vara lite jobbigt om man har små barn med barnvagn eller om man skadar sig och får problem att gå.
 
Du behöver nog åka dit och titta, och ta med något att mäta med. För jag blir lite misstänksam på texten "55 kvm (enligt uppmätning)". Har de mätt enligt reglerna, eller har de mätt golvytan? Delar av ytan under snedtaket ska ju inte räknas in, varför en vindsvåning i allmänhet känns större än de kvadratmeter som står, men av det lilla man ser här känns det som om de mätt fel, när jag jämför med min dotters helt vanliga trea på 63 kvm.
 
BirgitS
Den andra lika stora vindslägenheten såldes för 6,1 miljoner i september efter budgivning: https://www.booli.se/annons/3438483
Där står det 55 kvm + 18 kvm biyta.
Det borde finnas ett protokoll från uppmätningen.
 
Efter ha bott i en vindsvåning några år så kändes skönt att lämna. Våra snedtak var för branta så biyta är nog där det inte är tillräckligt i takhöjd.
Det blev svårt att möblera och när vi skulle sälja blev det ett hinder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.