Niklasloow Niklasloow skrev:
Hej! Som sittande ordförande får man många klagomål som jag skulle anse tramsiga men hade jag sett detta hade jag blivit tokig på hantverkarna. Genuint bedrövlig rördragning.

Kan du lägga upp en bild på hela dragningen dock? Så kan du nog få tips på hur en snygg dragning kan göras
Visst är det hemskt, är inte i lägenheten nu ska dit på fm, dom är där och jobbar men har mejlat till Rörbolaget och ska kontakta styrelsen idag

Niklasloow Niklasloow skrev:
Hej! Som sittande ordförande får man många klagomål som jag skulle anse tramsiga men hade jag sett detta hade jag blivit tokig på hantverkarna. Genuint bedrövlig rördragning.

Kan du lägga upp en bild på hela dragningen dock? Så kan du nog få tips på hur en snygg dragning kan göras
 
T-kopplingen är för att kunna lufta installationen.

Sitter radiatorerna lågt kan man dra rören bakom men här borde det gå att dra dem under vilket är snyggare.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Du ska nog inte låta dom göra det sista innan detta är utrett.....
Ser ut som rör som sticker upp under det vänstra elementet, varför används inte redan befintlig kanalisation?
Varför t-kors, ska dom dra rören vidare? Om inte så borde det varit bockade hörn men å andra sidan skulle rören dragit nedanför elementen.
Har mejlat Rörbolaget att dom får se över detta.. gör om gör rätt
 
Som en strategi, skulle jag nog börja med att försöka få dem att dra om rören på något vettigare sätt. Och när du har accept på den delen, ta upp frågan om vem som skall återställa ytskikten där de borrat för rörfästen. I princip skulle jag nog vilja ha väggen ommålad/tapetserad medans radiatorerna inte kopplats in igen. Blir snyggare om man kan lyfta av radiatorerna vid målningen.

Det ser ut som man har skippat de öldre rören som kommer igenom golvet. Vi kan väl gissa att man ville byta både radiatorer och rör, av någon anledning. Då blir det enda rimliga att rören går mer utanpå än tidigare. Men det här är ju löjligt.
 
När jag tittar på bilderna blir jag lite fundersam. Finns det möjligen en balkongdörr som vi inte ser?

Rören kommer ju upp till vänster om ett fönster, men det ser inte ut att vara samma fönster som man ser den högra delen av på första bilden?

Det ÄR ju ett problem att få utanpåliggande rör förbi en dörr.
 
A
Ni missar poängen att bostadsrättsföreningen gör hur dem vill med värmen då detta endast förvaltas av föreningen.

Lång/ful/synlig/onödig dragning eller inte.

Men om styrelsen (föreningen) beställt såhär. Lär ju inte boende ha något att sägs till om
 
N noupe skrev:
Det var bland det sjukaste jag sett. Detta är alltså en bostadsrätt? Varför har de gjort så? De har egenhändigt minskat värdet på din lägenhet med 20%.
Knappast, kostar förmodligen inte 20% av värdet att åtgärda. Om det inte ligger i nån håla.
 
Henrik Nordlander skrev:
Ni missar poängen att bostadsrättsföreningen gör hur dem vill med värmen då detta endast förvaltas av föreningen.

Lång/ful/synlig/onödig dragning eller inte.

Men om styrelsen (föreningen) beställt såhär. Lär ju inte boende ha något att sägs till om
Fast vår lama föreningen vet nog inte hur dom gjort för dom vet inget när man frågar, det är precis som det är obekvämt, ingen säger nåt om nånting varken försäkringsbolaget eller byggföretaget som ansvarar och styrelsen vet inget säger dom för dom får inte vet nåt heller från försäkringsbolaget och byggföretaget

H hempularen skrev:
Som en strategi, skulle jag nog börja med att försöka få dem att dra om rören på något vettigare sätt. Och när du har accept på den delen, ta upp frågan om vem som skall återställa ytskikten där de borrat för rörfästen. I princip skulle jag nog vilja ha väggen ommålad/tapetserad medans radiatorerna inte kopplats in igen. Blir snyggare om man kan lyfta av radiatorerna vid målningen.

Det ser ut som man har skippat de öldre rören som kommer igenom golvet. Vi kan väl gissa att man ville byta både radiatorer och rör, av någon anledning. Då blir det enda rimliga att rören går mer utanpå än tidigare. Men det här är ju löjligt.
Hej! Tydligen har dom tagit åt sig och ska snart träffa dom för en diskussion om detta i min lägenhet, jag visste om bytet men
 
M Mikasw skrev:
T-kopplingen är för att kunna lufta installationen.
Rimligtvis, men vad är det för fel på en luftningsnippel? Det är ju trots allt bostadsutrymme.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Knappast, kostar förmodligen inte 20% av värdet att åtgärda. Om det inte ligger i nån håla.
Det var givetvis inte ett allvarligt tal utan ett överdrivet sätt att illustrera att det såg väldigt fult ut och att en eventuell spekulant skulle höja på ögonbrynen när man steg in i vardagsrummet och beundrade lägenheten.
 
Har pratat med Bolaget t enligt dom så gör dom så nu för tiden, att jag inte kan ha via golvet är pga balkongdörren och dom kan inte dra rören upp och ner pga luftbubblor, tydligen ska alla andra lägenheter här få så inom två år vid stambyten.. trist få köpa målarfärg
 
Redigerat:
Henrik Nordlander skrev:
Ni missar poängen att bostadsrättsföreningen gör hur dem vill med värmen då detta endast förvaltas av föreningen.

Lång/ful/synlig/onödig dragning eller inte.

Men om styrelsen (föreningen) beställt såhär. Lär ju inte boende ha något att sägs till om
Fast det finns en skyldighet hos styrelsen att väna om bostadens samt medlemmars bästa intresse. Sedan får inte en förening göra något som kan anses förändra levnadskvalité eller värde på bostaden utan skäliga anledningar. Och här kan man argumenterat säga att denna rördragning kan förändra värdet på lägenheten väsentligt.

Z Zanbruz skrev:
Fast vår lama föreningen vet nog inte hur dom gjort för dom vet inget när man frågar, det är precis som det är obekvämt, ingen säger nåt om nånting varken försäkringsbolaget eller byggföretaget som ansvarar och styrelsen vet inget säger dom för dom får inte vet nåt heller från försäkringsbolaget och byggföretaget
Glöm inte bort att detta är ett publikt forum som dessutom är Sveriges populäraste forum för byggnads och bostadsrelaterade frågor. Oddsen att din styrelse läser här är relativt hög. Onödigt att smutskasta dom. Tänk också på att detta är människor som ofta gör detta nära på kostnadsfritt för föreningen.

Skulle jag slå ut mina arbetstimmar mot arvode så tror jag att jag högst uppkommer till en tredjedel av mitt ordinarie arbete.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast det finns en skyldighet hos styrelsen att väna om bostadens samt medlemmars bästa intresse. Sedan får inte en förening göra något som kan anses förändra levnadskvalité eller värde på bostaden utan skäliga anledningar. Och här kan man argumenterat säga att denna rördragning kan förändra värdet på lägenheten väsentligt.



Glöm inte bort att detta är ett publikt forum som dessutom är Sveriges populäraste forum för byggnads och bostadsrelaterade frågor. Oddsen att din styrelse läser här är relativt hög. Onödigt att smutskasta dom. Tänk också på att detta är människor som ofta gör detta nära på kostnadsfritt för föreningen.

Skulle jag slå ut mina arbetstimmar mot arvode så tror jag att jag högst uppkommer till en tredjedel av mitt ordinarie arbete.
Fixar det!
 
Sicket skitsnack!
Naturligtvis går det att utan större besvär sätta de vertikala rören närmare fönster så de kan döljas bakom gardiner.
 
hscn hscn skrev:
Sicket skitsnack!
Naturligtvis går det att utan större besvär sätta de vertikala rören närmare fönster så de kan döljas bakom gardiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.