Hej, sitter och funderar på kommande grind till infarten på tomten. Här är lite detaljer s kan vara bra att ha i beakt innan jag presenterar resten
Infartens bredd: 3.63m
Nivåskillnad mellan sidorna:13cm
Ungefärlig höjd på grinden :80-100cm
Grinden kommer vara motordriven
Fundament kommer gjutas i berg

Nu till mina tankar!
Jag och min sambo prata på att gånggrind hade kanske varit bra så man slipper öppna hela grinden som troligtvis inte är så snabb. Den blir runt 80-85cm bred (en pall är ju 80 så de kan vara bra vidare tex leveranser att komma igenom smidigt)
-
- Min oro kring konstruktionen är om hela grinden kommer vrida sig när gåbggrinden öppnas åt något av hållen.
Gånggrinden blir med motordriven då den inte kan lämnas öppen om hela grinden ska öppnas.

-Hur mycke kraft kan de tänkas bli på stolpen som håller grinden för stödhjul blivit väl svårt med fallet på infarten(grinden lär ju väga sina kg)


Styrning osv har jag inte utrett än men de blir nog en egen styrning mot home assistant
 
Bilderna va de med
 
  • 3D-rendering av en utomhusterrass med räcke och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trädgård med staket, grusgång och gräsmatta i designprogram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en altan med räcke intill en gräsmatta, visas på en datorskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser inte lätt ut att få till. Tänker att man måste få ut kraft till lillgrinden på något sätt, utan att lägga till någon vikt eftersom konstruktionen redan är väldigt vek utan någon snedslå. Det kan ju hjälpas upp med hjul under lillgrindens svängpunkt. Annars får du köra två grindar, en från vart håll, de behöver inte vara lika stora för det.
 
Måste grinden täcka hela infarten? Annars kanske den kan var lite kortare så det blir en öppning lagom för gångpassage.
 
Det första man bör tänka på är nog syftet med grinden? Hur ser det ut i övrigt? Flera meter höga staket så obehöriga verkligen ska hållas utanför eller ska det bara vara ett synligt hinder? Isåfall är det nog smidigare med en fällbar bom som brukligt?

Eller är det djur som ska hållas innanför eller vad?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren
Du har inte kollat på en skjutgrind?
Spontant känns det som grinden kanske behöver stödhjul eller förspännas.

Jag har själv kollat på skjutgrindar då det är vårt enda alternativ, det var dock ett tag sedan, men det finns en tråd om en automatiserad grund här på forumet någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.