S
L Luha skrev:
Badrummet såg fint ut och besiktning gjordes. Bara en liten gästtoalett men ändå tråkigt när färgen lossnar innan man knappt hunnit flytta in. Känns som att säljaren ”bättrat” på precis innan inflyttning också. Antagligen inget dolt fel, men lika bra att fråga?

Nu får man stå ut med eländet, alternativt ”bättra” på skavankerna eller renovera hela skiten. Jäkligt fult när man gör så här kan tyckas. I källarens badrum har man lagt nytt kakel, men valt att måla klinkersen... så samma visa där om man vill få ordning på det.
Jag tar för givet att du såg på visningen och besiktningen att golvet var målat. Då är inte felet dolt...

Målat kakel är nog den största varningsflaggan man kan hitta i ett badrum, skulle misstänka att allt som blivit renoverat av den ägaren som målade golvet är fullständigt fuskbyggt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Först och främst är det (troligen) inte något "fel" att måla golvet... Om det målat med en vattentät färg kanske man kan hävda att man lagt dubbla tätskikt vilket är ett direkt fel men eftersom ju färgen lossnar och spricker lär den inte vara tät...

Som de andra sagt så går det bra att måla klinker om man gör på rätt sätt och använder rätt grejer!
Gå till en bättre måleributik, ta med några bilder och fråga råd av dem.
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Första problemet här är väll att bli av med den färgen som sitter där nu. Stålborsten och sen slipa.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
L Luha skrev:
Badrummet såg fint ut och besiktning gjordes. Bara en liten gästtoalett men ändå tråkigt när färgen lossnar innan man knappt hunnit flytta in. Känns som att säljaren ”bättrat” på precis innan inflyttning också. Antagligen inget dolt fel, men lika bra att fråga?

Nu får man stå ut med eländet, alternativt ”bättra” på skavankerna eller renovera hela skiten. Jäkligt fult när man gör så här kan tyckas. I källarens badrum har man lagt nytt kakel, men valt att måla klinkersen... så samma visa där om man vill få ordning på det.
"...Jäkligt fult när man gör så här kan tyckas...". Ja det kan jag lugnt hålla med om. Om det är ok eller ej med målat golv överlåter jag till de som är mer kunniga i området. Jag kan bara återigen kostatera att vissa människor borde få ett rejält kokt stryk! Är så jä*** trött på alla dessa oärliga människor som går runt å duttar på lite färg här och där för att luras.
Dra ner byxorna på dem å ge dem ris :mad:.
Hoppas det löser sig för dig TS!
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Det är absolut inte fel att måla klinkers! Förra ägaren ledsnade på färgen och målade om för att det ska passa i smaken bättre.
Målningen har dock gjorts dåligt, troligtvis har man slarvat med rengöringen av plattorna innan målning och färgen släpper då. Något som absolut syns på visning.

Detta är inget att gå till säljaren med utan endast en estetisk defekt. Stålborste/färgborttagning, slipa rent. Tvätta ordentligt med målartvätt/syra och måla om med en bra färg som sitter. En 2k epoxy lär sitta lite bättre..
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Jag målade mitt hudfärgade/beiga badrum i källaren med vit våtrumsfärg. Dock bara väggarna.
Jag använde någon oljebaserad häftgrund som farsan hade hemma på hyllan. Den luktade apa i 2 veckor men sen började lukten från den lägga sig. Sen målade jag med nordsjös våtrumsfärg på det. Blev mkt mer slitstarkt än vad jag oroade mig för innan. Dock vågar jag inte lova att det är tillräckligt starkt för golv. Men det lär ju vara milsvid bättre än din nuvarande situation. Kostar ju inte jättemånga 100 lappar att testa iaf.

Men färgbutiken kan såklart hjälpa dig med vad du borde köpa för primer och färg. Tidigare ägare ser ju bara ut att köpt billigaste billigaste som han kunde hitta för att försöka lura/glädja någon spekulant om att golvet har en snygg färg. Trist beteende men det lurade säkert någon.
 
Tack för alla svar och tips.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är absolut inte fel att måla klinkers! Förra ägaren ledsnade på färgen och målade om för att det ska passa i smaken bättre.
Målningen har dock gjorts dåligt, troligtvis har man slarvat med rengöringen av plattorna innan målning och färgen släpper då. Något som absolut syns på visning.

Detta är inget att gå till säljaren med utan endast en estetisk defekt. Stålborste/färgborttagning, slipa rent. Tvätta ordentligt med målartvätt/syra och måla om med en bra färg som sitter. En 2k epoxy lär sitta lite bättre..
@Johannes Carlsson
Blir det inte massa fula märken om jag går loss med stålborsten?
 
Det finns ju risk för det, testa i ett hörn och se, det är inte säkert att det biter jättebra heller
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är absolut inte fel att måla klinkers! Förra ägaren ledsnade på färgen och målade om för att det ska passa i smaken bättre.
Målningen har dock gjorts dåligt, troligtvis har man slarvat med rengöringen av plattorna innan målning och färgen släpper då. Något som absolut syns på visning.

Detta är inget att gå till säljaren med utan endast en estetisk defekt. Stålborste/färgborttagning, slipa rent. Tvätta ordentligt med målartvätt/syra och måla om med en bra färg som sitter. En 2k epoxy lär sitta lite bättre..
Det är fel att måla om det lagret blir tätt, då får du dubbla tätskikt och fukt i mellan.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
L Luha skrev:
Badrummet såg fint ut och besiktning gjordes. Bara en liten gästtoalett men ändå tråkigt när färgen lossnar innan man knappt hunnit flytta in. Känns som att säljaren ”bättrat” på precis innan inflyttning också. Antagligen inget dolt fel, men lika bra att fråga?
Nu får man stå ut med eländet, alternativt ”bättra” på skavankerna eller renovera hela skiten. Jäkligt fult när man gör så här kan tyckas. I källarens badrum har man lagt nytt kakel, men valt att måla klinkersen... så samma visa där om man vill få ordning på det.
Dolt är det inte men man kan tycka att säljaren ska stå för något när dom gjort på detta sätt.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Hemmakatten
L Luha skrev:
Gästtoalett på första bilden.

Badrum på andra (värst), det här rummet är i princip oanvändbart. Här kunde jag faktiskt inte ens ana att golvet målats, lurades väl av det nya kaklet.

Befarade som du skrev, att det sannolikt inte är ett dolt fel, så nu får man väl pynta 200 papp för att få ordning på det här
Att ett badrum är "i princip oanvändbart" på grund av att golvet är målat är en grov överdrift. Självklart är badrummet varken bättre eller sämre, om än kanske fulare.

Säljaren har förstås försökt piffa upp den terrakottafärgade klinkern med ny färg inför försäljningen. Men tyvärr använt fel färg.

Möjligtvis kan man tycka det är ett fult knep. Det är dock lätt, även för en lekman, att se att golvet är målat eftersom det är samma täckande färg på både fog och klinker.

Alla försöker väl fräscha upp sina hus och lägenheter inför en försäljning. Spackla igen hål och skavanker, måla väggar, bona golv mm.

Golvet går säkert utmärkt att fixa till. Fråga i en måleributik. Om man behöver använda en stålborste, så blir det möjligtvis små repor. Kan inte se att det gör något, golvets yta är ju ändå lite ojämn.

Det viktigaste är om ni gjort en besiktning för att bedöma badrummens ålder, golvbrunn och tätskikt. Det är bra mycket viktigare än lite flagnad färg. Framförallt badrummet med badkaret ser väldigt gammalt ut.
 
  • Gilla
Premolar och 4 till
  • Laddar…
L Luha skrev:
Tack för alla svar och tips.



@Johannes Carlsson
Blir det inte massa fula märken om jag går loss med stålborsten?
Skulle det göra något om det blir märken? Om du ska på med x lager färg och primer?

Om det blir märken eller inte har jag ingen aning om. Frågan borde snarare vara om eventuella märken syns efter ommålning.

Sen tror jag absolut att det går att åtgärda det där relativt billigt, så håll humöret uppe (y)(y)
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Ytskikt ett dolt fel? NEJ
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Själva genomförandet kan dock vara dolt fel om man fuskat och blaskat på första bästa färg innan försäljningen.
Dock är det så lite pengar det handlar om så det är oklart om det är värt att driva vidare.
Kontakta säljaren med ett formellt klagomål och se vad du får för svar.
 
useless useless skrev:
Själva genomförandet kan dock vara dolt fel om man fuskat och blaskat på första bästa färg innan försäljningen.
Dock är det så lite pengar det handlar om så det är oklart om det är värt att driva vidare.
Kontakta säljaren med ett formellt klagomål och se vad du får för svar.
Nej det är det inte, det går att undersöka.
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.