Humlo
Hej! (Snälla, posta inte detta på FB eller i nyhetsbrevet!)

1. Om man äger ett hus tillsammans med sin partner och tänker skilja sig nästa år. I vilken ordning ska man då göra allt?

2. Är det "lättare" om man gör alla bankärenden, övertag av lån och diskussion om vem som ska ha vad innan man ansöker om skilsmässa.. eller ansöker man först och sen sätter gång med det andra?

3. Vad händer om vi säljer huset som gifta vs. efter vi ansökt om skilsmässa?
(även om vi ansöker så tar det minst 6 månader pga. barn)

4. Vi har ca 2 år kvar på bolånet i sommar. Vad händer om vi säljer bägge två och får lösa in bolånet i förtid? Blir det nån straffavgift eller är skilsmässa och försäljning ett giltigt skäl så man slipper "böta"?
 
Det är betydligt enklare att dra igenom skilsmässan om det bara är en hög med pengar att fördela, prylar och husdjur brukar det kunna bli bråk om. Sälj av så mycket som möjligt, det är också svårt att värdera bohag.

Banken skiter i vilket, bolånet löses vid försäljning oavsett. Med avgifter enligt avtal.
 
Har ni enbart 2 år kvar på bolånet så har ni ju säkert inte speciellt mycket kvar i lån?
Det ni får betala är en ränteskillnadsersättning.
Men är inga stora summor i erat fall
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
1. Om man äger ett hus tillsammans med sin partner och tänker skilja sig nästa år. I vilken ordning ska man då göra allt?
Spelar ingen större roll, men varför vänta med att ansöka om skilsmässa, gör det med en gång.

Humlo Humlo skrev:
2. Är det "lättare" om man gör alla bankärenden, övertag av lån och diskussion om vem som ska ha vad innan man ansöker om skilsmässa.. eller ansöker man först och sen sätter gång med det andra?
För att banken ska kunna hjälpa till med övertag av lån och hus, så kräver de ett bodelningsavtal, och för att kunna göra ett sådant, så krävs det att ni ansökt om skilsmässa.

Humlo Humlo skrev:
3. Vad händer om vi säljer huset som gifta vs. efter vi ansökt om skilsmässa?
(även om vi ansöker så tar det minst 6 månader pga. barn)
Inget särskilt händer, det räknas precis som att ni vore skilda.

Humlo Humlo skrev:
4. Vi har ca 2 år kvar på bolånet i sommar. Vad händer om vi säljer bägge två och får lösa in bolånet i förtid? Blir det nån straffavgift eller är skilsmässa och försäljning ett giltigt skäl så man slipper "böta"?
Inga stora pengar i sammanhanget.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
T
Humlo Humlo skrev:
Hej! (Snälla, posta inte detta på FB eller i nyhetsbrevet!)

1. Om man äger ett hus tillsammans med sin partner och tänker skilja sig nästa år. I vilken ordning ska man då göra allt?

2. Är det "lättare" om man gör alla bankärenden, övertag av lån och diskussion om vem som ska ha vad innan man ansöker om skilsmässa.. eller ansöker man först och sen sätter gång med det andra?

3. Vad händer om vi säljer huset som gifta vs. efter vi ansökt om skilsmässa?
(även om vi ansöker så tar det minst 6 månader pga. barn)

4. Vi har ca 2 år kvar på bolånet i sommar. Vad händer om vi säljer bägge två och får lösa in bolånet i förtid? Blir det nån straffavgift eller är skilsmässa och försäljning ett giltigt skäl så man slipper "böta"?
Bästa är om ni kan skilja er som vänner, sedan huset ska värderas ifall någon av er vill lösa ut den andra och ta över lånen. efter värdering så ska den andra makan ha hälften av vinsten(efter avdrag för lån och sådant)

Vad jag förstår av två år kvar av lånen så menar du lånen är låsta? för att lösa dessa lån i förtid gör banken en uträkning på ränte skillnaden för dessa två år, dessa får ni betala vid inlösen av lån, om inte den nya ägaren vill ta över lånen.

Kan ni göra bodelningen själva så är det bästa lösningen annars begär ni bodelning.
Sedan om ni är gift eller skild spelar ingen roll, bodelning kan man begära upp till 10 år efter skilsmässan ifall den inte är gjord. vissa fall ännu längre tid tillbaka, finns inte riktigt någon övre gräns även om domstol ibland tyckt att 20 år äktenskapsskillnad kan vara för mycket.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Försök få till bodelning så fort som möjligt, värdet på allt skall beräknas på den dagen skilsmässoansökan registrerades hos tingsrätten. Pengar inklusive bankkonton är lätt att dela, hus, bilar, andra kapitalvaror, ju längre tid som förflyter ju svårare blir det att värdera rätt. Bodelningen kan göras när som efter att ansökan om skilsmässa är inlämnad, alltså man behöver inte vänta till 6 månader betänketid är över. Är ni eniga behöver den bara registreras hos tingsrätten.
 
Humlo
U Urban J A skrev:
Försök få till bodelning så fort som möjligt, värdet på allt skall beräknas på den dagen skilsmässoansökan registrerades hos tingsrätten. Pengar inklusive bankkonton är lätt att dela, hus, bilar, andra kapitalvaror, ju längre tid som förflyter ju svårare blir det att värdera rätt. Bodelningen kan göras när som efter att ansökan om skilsmässa är inlämnad, alltså man behöver inte vänta till 6 månader betänketid är över. Är ni eniga behöver den bara registreras hos tingsrätten.
Nu förstår jag inte riktigt? Bodelningen ska vi göra så fort som möjligt för den ska beräknas på dagen skilsmässoansökan reggas hos tingsrätten? Sen skriver du att bodelningen kan göras när som efter att ansökan är inlämnad?
Förklara för mig som om jag vore seg i skallen. :)
 
Den skall baseras på värdet den dag ansökan lämnas in. Men själva handlingen kan upprättas långt senare.

Det försvårar givetvis värderingen om man väntar. Men så länge man är övverens så är det inte så petigt med värdering. Du kan mycket väl skriva en bodelning där bilen som du skall få "värderas" till 90% av nypriset, fast den är 10 år gammal. Och fastigheten som andra parten skall köpa loss värderas till 1000 kr. Bara man är övverens om värdet så kan man sätta vad man vill.
 
Humlo
H hempularen skrev:
Den skall baseras på värdet den dag ansökan lämnas in. Men själva handlingen kan upprättas långt senare.

Det försvårar givetvis värderingen om man väntar. Men så länge man är övverens så är det inte så petigt med värdering. Du kan mycket väl skriva en bodelning där bilen som du skall få "värderas" till 90% av nypriset, fast den är 10 år gammal. Och fastigheten som andra parten skall köpa loss värderas till 1000 kr. Bara man är övverens om värdet så kan man sätta vad man vill.
Så säg att vi ansöker om skilsmässa den 3 januari så kollar man bankkonton och sånt det datumet?
Ska man låta en mäklare värdera huset i samma veva där då? Eller kan vi värdera den själva och skriva att vi är överens om värdet på huset?
 
Hemmakatten
Man får en redogörelse från banken, pensionsföretagen (SPP, Alecta mfl), kapitalförvaltarna mm. Det kan man begära i efterhand.
 
Humlo Humlo skrev:
Så säg att vi ansöker om skilsmässa den 3 januari så kollar man bankkonton och sånt det datumet?
Ska man låta en mäklare värdera huset i samma veva där då? Eller kan vi värdera den själva och skriva att vi är överens om värdet på huset?
Om du tror att ni kan få fram en värdering som båda tror på, på egen hand. Då behöver man inte anlita en mäklare/värderingsman.

OM det är meningen att en av er skall behålla huset, så kan det behövas en riktig värdering när banken skall räkna på att den av er kan få låna det som behövs. OM en av er skall behålla huset, så är det oftast fördelaktigt att skifta ut fastigheten i bodelningen, det ger uppskjuten reavinstskatt och mycket lägre lagfartsavgift. Jämfört med att en av er köper huset. Rent ekonomiskt blir det ingen skillnad för den som inte skall bo kvar. Givet att man räknar korrekt på lösensumman.
 
Humlo
H hempularen skrev:
OM en av er skall behålla huset, så är det oftast fördelaktigt att skifta ut fastigheten i bodelningen, det ger uppskjuten reavinstskatt och mycket lägre lagfartsavgift. Jämfört med att en av er köper huset.
Vad menas med skifta ut?
 
Tack hempularen, du förklarar bättre än jag gjorde. Skifta ut: den som bor kvar löser ut den andre ur huset. Man behöver inte betala reavinstskatt (nu) och lagfartsavgiften är låg. Jag gjorde detta hos banken utan mäklare. Banken gjorde pappersarbetet med att flytta ägandet till bara mig. I mitt fall var det rätt noga med värdet, vi pratade med 3 mäklare som gjorde oberoende värderingar, sedan använde vi medelvärdet. Fick räkna ut vad reavinstskatten skulle bli om vi sålt för värderingen. Som sagt hur noga det är med alla kalkyler beror på hur man kan enas.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
U Urban J A skrev:
Tack hempularen, du förklarar bättre än jag gjorde. Skifta ut: den som bor kvar löser ut den andre ur huset. Man behöver inte betala reavinstskatt (nu) och lagfartsavgiften är låg. Jag gjorde detta hos banken utan mäklare. Banken gjorde pappersarbetet med att flytta ägandet till bara mig. I mitt fall var det rätt noga med värdet, vi pratade med 3 mäklare som gjorde oberoende värderingar, sedan använde vi medelvärdet. Fick räkna ut vad reavinstskatten skulle bli om vi sålt för värderingen. Som sagt hur noga det är med alla kalkyler beror på hur man kan enas.
Kostar det något att ta kontakt med 3 olika mäklare för värderingen? Om inte kalkylen håller så får en av dem sälja huset åt oss?
 
Humlo Humlo skrev:
Kostar det något att ta kontakt med 3 olika mäklare för värderingen? Om inte kalkylen håller så får en av dem sälja huset åt oss?
Nä, det kostar inget, om det räcker med en muntlig värdering, om ni vill ha det skriftligt så brukar det kosta några tusen.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.