Vad är den bästa grunden för ett garage?
jag hade tänkt bygga 8,4*4,8m för att få ett förråd till bakom garaget. Blir inte en platta till ett sådant garage väldigt dyrt? eller ska man inte kompromissa med nåt annat halvdant utan lägga pengarna på en betongplatta?
 
Hej

Jag byggde ett garage med de måtten för två år sedan. betongen till plattan gick på ca 8500:- sen gick arbetet på ca 1000:-, och då kom han tillbaka senare och stålslipa plattan när det var lagom torrt. Resultatet blev en kanon fin och slät platta. Sen beror det på hur mycket man behöver schakta i marken innan, det kan man få ganska billigt om det finns någon grävare i området.
/N
 
Det lät billigt det, en polare till dig eller ?

en 40kvm platta har jag fått pris på 50.000 isolerad dock med allt arbete osv, brunn i garage o vatten. 1250:-/kvm är det pris jag fått.
 
En entrepenör ville ha 40.500 kr för en platta på ca 7x5m.

Jag gjorde det själv med en erfaren betongarbetare som gav mig råd och anvisningar.
Hyrde en kille som grävde bort ca 16-17 kubik sandjord med spade och skottkärra.

I med 20cm singel, sen 10cm frigolit a´90 kr/m2, dyrt jag vet men, det var innan jag förstod bättre.

Armeringsjärn 5 cm från frigoliten och sen i med 10-12cm betong och jobba den slät med stor "fläkt" som man kör för hand.

Resultatet blev bra inte riktigt slätt och jämnt som ett proffs gör men det duger åt mig.

Totalkostnad ca 10-11 tusen kr, går att kapa lite om man köper billigare frigolit.

Det går att göra mycket billigare om man gör det själv, frågan är om man törs och det blir jävligt dyrt om det blev fel...
 
MÅSTE väl inte ens ha frigolit??!!! Om man inte skall göra ett varmgarge förstås... eller har jag fel!? Går väöl lika bra och gjuta på singeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.