Hej,

Jag håller på att dra nätverkskabel i gamla teledosor. Dosan på bilden är av märket torsmann från 70-talet. Jag behöver utnyttja alla studsar. Men den lediga är inte öppen in i dosan, plasten är gjuten över öppningen till studsen. Hur gör man på bästa sätt hål så man kan använda studsen? Det kommer bli riktigt trångt så om någon kan ge tips hur man gör gradfria hål - och tyvärr har jag inga specialverktyg.

Och en sak till, jag har köpt en rulle flexslang, det gå att trycka in den i stosen om man tar i, och det sitter bra. Är det ok att göra så åeller behövs ytterligare infästning?

Gammal grå Torsmann teledosa från 70-talet med ej öppnad studse och flexslang intill trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Man använder en DOSKNIV eller en vanlig kniv från insidan av dosan och lite tålamod.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Den dosan är säkert gjord för VP rör 15,2 mm.
Idag är rören 16 mm därför det går trögt med slang.
Nu när du har väggen öppen är det klart läge att byta dosan till en ny.
VP slang i all ära men de har mindre innerdiameter än VP rör och därmed trängre för kablarna.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Och om du mot förmodan inte visste det så är det OK att göra precis som du vill vad gäller både telekabel och nätverk. Du kan även dra nätverkskabeln löst inne i väggen om du skulle vilja det.

Men nu när väggen ändå är öppen hade jag bytt till ny dosa och använt vp rör om det är praktiskt möjligt, annars slang, men klamra den ordentligt i så fall.

Själv drog jag nätverk runt i hela huset för 5 år sen när jag bytte panel på utsidan av huset och tilläggsissolerade. Drog allt på utsidan och via kattvindarna. Jag använde VP 20 rör och drog i i 2 Cat 5e i dem.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Tack för bra svar. Det är precis så, vp rör får jag inte in i dosan. Jag vill helst köra vp-rör. Får se om jag klarar av ett dosbyte, men jag vill behålla de gamla rören där teleledningen legat, så då måste 15,2-rör passa i en ny dosa.

Jag skall prova att trycka i 2 st cat 6e-slim. Mycket glidmedel. Får se om det går. Det ska gå i ett 16 rör. 15.2 vet jag inte än.

Om studsarna inte har låsbleck, hur kan jag fixera rör/slang i dem? Originalmontaget verkar gjort utan infästning av rör i studsar, dom är bara lagom spända för att sitta på plats.
 
Slå in en spik i träregeln och naja fast röret nära dosan. Där kan du även kapa 15mm röret och sätta en skarva mot ett 16mm. En muff med låsfjäder funkar för både 15 och 16 mm och som sagt naja fast skarven.
 
Linda några varv eltejp utanpå 15.2 VP-röret så kommer du upp i 16mm.
Sedan gäller det att se till att röret inte hoppar ur. Det funkar nog nu, men om 10 år har tejpen nog åldrats.

Egentligen behöver du nog inte göra något, det räcker med att stoppa in 15.2 röret i 16mm doshålet och sedan fixera VP-röret ordentligt.
 
En stegborr kan vara toppen att ha i bakfickan. Den billigaste du kan hitta brukar räcka gott att göra fina hål med konsekvent diameter i mjuka material som plast.
 
Tack alla som svarat, det är helt fantastiskt med så många bra råd.

Skall prova alla knep och avlägger rapport.
 
C camelspin skrev:
Får se om jag klarar av ett dosbyte, .

Jo jag tror du klarar av att dra ur två fyrtums spik och fästa den nya på samma sätt.
Måste det vara dubbla kablar/uttag i varje rum?
Behöver man flera datorer så sätt en switch.

Protte
 
Hej

Tack, det är svårt att förklara, men det behövs bitvis två för att få till koppling mellan olika routers och våningsplan. Det är lite knäppt, men jag måste gå in från sidan i befintligdosa, genom regeln och sen böja ned i en ränna i golvregeln, sedan genom en vägg till en rum med an annan golvnivå, men där finns en ränna i betongen att lägga rör i. Jag provar att borra genom den dosa jag redan har så får vi se hur det slutar.
 
Liten uppdatering - det var lätt att ta upp hål i 70-tals-dosan men en vanlig mattkniv. Vidare upptäckte jag att en 16-flexslang går utmärkt att trä i en stos för 15,2 rör. Värm med hårtork, på med lite smältlim och tryck i, satt som berget.

Ännu bättre, två cat6e nätverkskablar går att dra i slang eller 15,2-rör utan problem, även i snäva böjar.

Slutsats: Med rätt nätverkskabel går det att dra i mer än man tror, användning av smörjmedel underlättar men är inte nödvändligt. Nya flexrör är mer kompatibla med gamla 70-tals dosor än nya 16-vp-rör. Min lösning blev att köra flexrör i dosstudsarna, och gå över till rör vid raksträckor via skravmuffar med låsbleck. Körde alla böjar i flexrör. Smältlim och spik för att fixera alla skarvar. Drog alltihop själv, utan medhjälpare, över 20 m och tre våningsplan.

Lycka till med era nätverksrör och tack alla som bidragit med råd i tråden!!!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Skaffar du dosor med dragavlastning (metallflärp i doshålet) så kan du boka den metalldelen med tex majsel. Då passar det gamla röret i den nyare standarden.
 
Rättelse, det var inte cat 6e utan cat6 jag drog
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.