Byggarna lyckades placera huset flera meter fel och bygglovshandläggaren krävde flytt eller rivning. Vi tog därför in en husflyttare som vi känner väl och med goda vitsord från tidigare husflyttningar.

Exakt hur det gick till vet vi inte riktigt men hela fasaden har spruckit på ena långsidan :(.

Varesig byggare eller husflyttaren visade sig ha försäkringar som täcker detta så vi får försöka fixa detta bäst vi kan själva. Frågan är bara hur? Behöver man stämpa under tiden?

Skadad pepparkakshusmodell med sprickor och godisdekorationer, gestaltar ett byggfel och diskussion om husflytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Tamazin och 88 till
  • Laddar…
T
Du kan ringa och höra om din drulleförsäkring täcker:) tror chansen är ganska stor att du får ut en ny, spec när självrisken är 100 gånger dyrare är själva skadan.
 
  • Gilla
  • Haha
dedvall och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att vi betalat allt arbete svart :oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
T
mexitegel mexitegel skrev:
Problemet är att vi betalat allt arbete svart :oops:
Då kan du bara tillkalla ett nytt byggmöte, ta in alla entreprenörer på krismöte, skadan måste fixas innan jul.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 263386 och 4 till
  • Laddar…
Kan du inte hävda dolt fel och stämma materialleverantören?
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Ja, kanske. Pratade med Trygg Hansa men de ville inte befatta sig med detta överhuvudtaget när de fick reda på att de som byggde huset är barnarbetare och husflyttaren får betalt ”in natura”.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
tommib och 26 till
  • Laddar…
Skyll er själva när ni köpt prefabricerat, nä lösvirke ska det va!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Rekasta och 8 till
  • Laddar…
Detta är ju brunt mexitegel begriper du väl :D
 
  • Gilla
  • Haha
afSchinken och 4 till
  • Laddar…
Har KA kollat så egenkontroller för K-proj är ifyllda och proj är korrekt? Tycker det ser klart tveksamt ut med tanke på den extra takvikt A lagt till.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, kanske. Pratade med Trygg Hansa men de ville inte befatta sig med detta överhuvudtaget när de fick reda på att de som byggde huset är barnarbetare och husflyttaren får betalt ”in natura”.
Ja men om det är frun som är husflyttaren kan du dra av halva priset på naturan , hon får resten när hon fixat skadan.
 
  • Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
Det där taket ser överdimensionerat ut. Kommer klara sig fint utan långvägg och behöver inte stämplas. Men ta inte bort väderskyddet. Huset måste stå torrt.

Jag hade ersatt den trasiga väggen med ett tunt skikt av grishud. Dessa kan köpas med fina diamantformade spröjs. I folkmun kalas produkten gelatin.

Lycka till.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Svinbra tips!
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Fulkemisten
Solklart fall av dolt fel. Driv frågan mot den som sålde tomten. Eller dennes barn.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis som Takläggarn säger kan du hålla inne en del av betalningen. 10% får man lov att hålla inne och det är en rätt så väl avvägd siffra. Jag skulle t o m vilja påstå, då jag har stor erfarenhet av naturabetalningar, att du kan betala 95%. Då har du visat din goda vilja att betala och min erfarenhet säger mig att de är oftast väldigt intresserade av att få de där sista 5 procenten. De är nästan mer intresserade av de sista 5 procenten än av de 50 om du bara hade betalat hälften.
Du skall se att det ordnar sig. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Karl.s och 12 till
  • Laddar…
Du kanske kan få en ok skarv på väggen med spritsad fog, kräver nog dock en stadig hand och alla tillgängliga resurser. Förstärk på insidan med elfirmans manualer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.