Hej, har kollat runt för skojs skull på en tomt utanför Värnamo för 350 000 kr.

Har också kollat upp en Smålandsvillan (Villa Kalmar) som gick på 2 025 000(inklusive garage osv)

Hur myket tror ni allt skulle gå på? Kommer huset färdigbyggd eller måste man anlita snickare?
Vad kostar det att dra vatten/avlopp/el i Värnamo kommun?
Allt som allt alltså. Självklart vet jag att det är nästan omöjligt att svara på men om ni skulle gissa.

Väg finns i anslutning ser det ut som på bilden.
 
Lite exempelkostnader:

Tillval: 300.000
El: 100.000
Markarbeten: 300.000
Platta: 150.000
VA och avlopp: 200.000
Bygglovshandlingar mm. 70.000
KA : 15.000
Besiktning: 15.000

Sen kommer inte huset färdigt, exakt vad som igår i vet jag inte utan det får du kolla närmre på.
 
Såhär står det på
J Johan456 skrev:
Lite exempelkostnader:

Tillval: 300.000
El: 100.000
Markarbeten: 300.000
Platta: 150.000
VA och avlopp: 200.000
Bygglovshandlingar mm. 70.000
KA : 15.000
Besiktning: 15.000

Sen kommer inte huset färdigt, exakt vad som igår i vet jag inte utan det får du kolla närmre på.
Såhär står det på Smålandsvillans hemsida:
En Smålandsvilla byggs inomhus i torra varma lokaler utan påverkan av regn, vind och kyla. Det gör att tidplanen alltid håller och att skiftande klimat inte kan skada bygget.

Det enda som sker utomhus är själva monteringen. Allt annat gör yrkesskickliga hantverkare klart under tak i Vrigstad eller Sundsvall där vi har våra fabriker.


När huset levereras är det redan grundmålat, golv och innertak är på plats, all el är dragen, skåp, vitvaror och sanitetsporslin sitter där de ska. På byggplats återstår montaget av volymerna på grunden. Vi ska även lyfta taket på plats. Montaget styrs av våra erfarna projektledare som ser till att allt går enligt plan och i linje med de krav vi ställer.
 
Markarbeten kan vara en rätt stor kostnad beroende på hur tomten ser ut. Är sällan speciellt mycket markarben ingår även om ni skulle köpa villan på helentreprenad.
 
Mysch Mysch skrev:
[länk]

Det här är tomten
Had det varit jag så skulle jag satsat på en av de större tomterna, dem har dels legat ute i 1 1/2 år så borde gå att få ner en hel del
 
Mysch Mysch skrev:
På byggplats återstår montaget av volymerna på grunden. Vi ska även lyfta taket på plats. Montaget styrs av våra erfarna projektledare som ser till att allt går enligt plan och i linje med de krav vi ställer.
Som de skriver kommer huset i volymblock där de är i princip färdiga. Tänk containerstorlek som lyfts på plats.
Ang tomten så är det svårt att säga utifrån bara bilder, blir någon gissning mest, den tomten ni tittat på ligger ju också i mitten av andra tomter. Det verkar vara plats på kartan för en väg till tomten men den måste ju anläggas.
 
Vi har relativt nyligen byggt ett SMV Kalmar, vi landade på cirka 2,8 milj utan garage, ovanvåning, trädgård och stenläggning. Beräknar vi kommer landa på strax under 4 milj när vi har gjort allt det större arbetet (garaget gick på 600-700.000, 85kvm).
Vår tomt var relativt billig om man jämför 370.000 för 1000kvm (som är med i priset ovan). Skulle anse vi nog har relativt normal standard på tillval (cirka 230.000), ingen öppen spis och sådant. Men vindskupa på ovanvåning.
 
Hemmakatten
Tomten ser trevlig ut. Alltid positivt att det finns lite träd på/runt tomten.

Förutom kostnaderna som Johan456 räknade upp, tillkommer kostnader för målning av huset, pantbrev, byggkreditiv, lån, anläggning av väg ( om inte säljaren bekostar det). Finns det kommunalt vatten och avlopp?

Ta kontakt med husföretaget. De hjälper dig med att ta fram en total kalkyl.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bottenvåningen är färdig, det som kostar extra är Markarbete 300? Det är ändå en plan tomt
Grund 200?
Anslutning VA 200?
Anslutning EL & internet 50?
Bygglov 50?

Ta in en offert för totalentrepenad från Smålandsvillan men jag tror ni kommer kunna hamna strax under 3500' totalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.