Hej. Jag bor i en hyresrätt och har plastmatta i hall, kök och ett litet sovrum. Skulle vilja lägga nytt klickgolv då plastmattan är svart och blir mörkt samt hatar plastmattor. Är detta möjligt och hur gör man med lister?

Tänkte även i vardagsrummet är det ett fult brunt golv, vet inte vad det kan tänkas heta. Kan man lägga över ett klickgolv där också? Skickar med bilder.

Mvh rebecka 26år som inte kan någonting gällande sånt här!
 
  • Svart plastmatta i ett kök med vita skåp och svarta stolar som reflekterar ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust träklickgolv i ett rum med vitmålade väggar och skuggor i hörnet, angående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
En hel och slät plastmatta är ett jättebra underlag, jag har lärt mig att man bör använda lumppapp när man lägger på plastmatta, varför vet jag inte men det har aldrig felat för mig.

Trägolvet går också att lägga på men då tycker jag du lägger en golvfoam under.

Listerna demonterar du innan och monterar igen ovanpå det nya golvet.

Jag la klickgolv i alla rummen (utom toan såklart) i min 3:a enligt ovan och det blev skitbra.
 
Ja men perfekt, verkar inte vara allt för svårt alltså! :D tack snälla!
 
BirgitS
Beroende på vad det är för väggmaterial kan delar av väggen lossna när man tar bort golvlisterna och i så fall kan det i en hyreslägenhet vara bättre att lägga golvet så att det blir 1 cm springa mot befintliga golvlister och sen täcka över springan med en ny list (kvartslist brukar vara bra då).
 
Dra loss listerna, lägg klickgolv enligt golvets instruktioner och sätt tillbaka listerna ovanpå det nya golvet.

Trägolvet skulle nog räcka med att slipa och olja in
 
BirgitS
Det ser ut som att listerna är skruvade (åtminstone i vardagsrummet) och ska man skruva in dem 1,5 cm högre upp (eller hur tjockt golvet är) tillkommer, förutom risken för att väggputsen rasar, att listerna måste spacklas och målas eftersom man knappast kan skruva in dem på nytt bara 1-2 cm ovanför.
 
Tänk bara på att när du flyttar har du skyldighet att återställa golvet.
 
Tack snälla för alla svar! Tänk vad mycket man lär sig av era kunskaper :) Det låter som att det bästa är alltså att lägga golvet så att det blir 1cm springa mot befintliga golvlister och sedan lägga en kvartslist över springan. Då borde det ju gå att återställa den dagen man flyttar!?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I vardagsrummet ser det ut att vara någon modern parkett redan. Vad finns under den? Är den redan lagd på nån gammal plastmatta eller liknande så är det bästa kanske att ta bort den och lägga nåt ni vill ha? Med lite tur är det en gammal sliten fiskbensparkett i riktigt trä under...
 
Tänk på att du kan få problem med att öppna dörrar, när du ”höjer” golvet med ett nytt ovanpå. Enkelt att mäta sig till att de går fria innan dock. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.