Jag har en liten stuga som saknar vatten och avlopp. Nu är jag i tankarna att bygga till stugan så jag får ett badrum. Kök finns, men det saknas som sagt var vatten och avlopp.
För tillbyggnaden tänker jag mig en betongpplatta med vattenburen värme.
Mina frågor är:
1. Vad gör jag först?
Gjuter betongplattan eller ser till att det finns vatten och avlopp anordnat först?
Helst skulle jag vilja dela dessa två stora kostnader över ett årsskifte så jag kan nyttja rotavdrag på bägge kostnaderna.
2. Hur länge kan plattan stå innan byggnationen påbörjas?
Tacksam för goda råd

//Irwingen
 
I Irwingen skrev:
Jag har en liten stuga som saknar vatten och avlopp. Nu är jag i tankarna att bygga till stugan så jag får ett badrum. Kök finns, men det saknas som sagt var vatten och avlopp.
För tillbyggnaden tänker jag mig en betongpplatta med vattenburen värme.
Mina frågor är:
1. Vad gör jag först?
Gjuter betongplattan eller ser till att det finns vatten och avlopp anordnat först?
Helst skulle jag vilja dela dessa två stora kostnader över ett årsskifte så jag kan nyttja rotavdrag på bägge kostnaderna.
2. Hur länge kan plattan stå innan byggnationen påbörjas?
Tacksam för goda råd

//Irwingen
Är det ingen som kan svara på åtminstone en av frågorna? Tacksam för något svar...
 
Du kan ju förbereda vatten och avlopp i plattan när du gjuter den, gissar att du tänkt dra in både avlopp och vatten i nya delen.

Vi borrade brunn först, sen gjorde vi tillbyggnaden med förberedelse för avlopp, sen la vi in avloppet så det hamnade på rätt sida årsskiftet, dock så gjorde vi våran på plintgrund och gjorde nästan allt själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.