K koolla skrev:
Fast kolla förra årets tråd. Knappast snyggaste eller häftigaste huset som vann då...
ok då, kanske vågar återkomma med mitt bidrag ändå då... :D
hoppas det blir färdigt i veckan! :thinking:
 
Detta vart årets pepparkakshus till minne av min ängla dotter som inte finns kvar hos oss. Hon var super duktig på att baka så därför vart det ett bageri, nästan allt är ätbart förutom ljus och lite ståltråd till eldkorgen och limmet på staketet.
Detaljerat pepparkakshus som föreställer ett bageri, med glasyrfönster, hjärtdekoration och skylt med texten "Edins Bakverk". Detaljrikt pepparkakshus formad som ett bageri, med konstgjord snö, glittrande dekorationer och belysning. Pepparkakshusbageri med dekorationer, skyltar som säger "God Jul 2019" och "Välkommen in i värmen". Detaljerat pepparkakshus formad som ett bageri med dekorativa inslag och staket, intill en eldkorg och med texten "Evelinas Eko-Bageri". Detaljerat pepparkakshus formad som ett bageri med dekorationer, hjärtan, och "God Jul 2022" text. Pepparkakshus formad som ett bageri med dekorationer, texten "God Jul 2019", och ätbara detaljer. Handgjort pepparkakshus gestaltat som ett bageri, belyses med varmt ljus, dekorerat med glasyr och omgivet av blommor. Detaljerat pepparkakshus formad som ett bageri med frostingdekor och synliga godisdetaljer inuti. Detaljerat pepparkakshus föreställande ett bageri med dekorativt glasyr och skylt "Evelinas Eko Bageri".
 
  • Gilla
  • Älska
yonna och 15 till
  • Laddar…
En handgjord pepparkakshusreplika med färgglada dekorationer, glasyr, en pepparkaksgubbe framför, på ett träunderlag.

En replika av vårt hus.
 
Dagens makertips: Det går att göra egna sockerstavar och köra i en vanlig limpistol...
(Jag rekommenderar en separat limpistol för detta, inte en som körts limstavar i)
 
  • Gilla
Solrosen_anne
  • Laddar…
B Bombusk skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Årets pepparkakshus. Ett ganska stort hus som är helt ätbart sånär som på belysningen och granarna
I år ville jag ha mer belysning, både i och utanpå huset. Så det blev ett belyst staket, ledlampor under taken och snölyktor. Tegelfasaden var också något nytt och kul att testa:))
Skulle verkligen vara intressant med bilder får själva bygget, hur har du gjort grunden och staketen
 
  • Gilla
Tomas Eklund
  • Laddar…
Svart limspistol med en genomskinlig, gul sockerstav insatt på en träyta.
Sockerrör görs genom att linda aluminiumfolie runt en riktig limstav, sen dra ut den och hälla i smält socker i ”mallen”
 
  • Limstav i form av ett sockerrör sticks ut ur en limpistol på ett träbord.
  • Gilla
Jakke och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! (y):D
 
Som vanligt missade jag ArkDes pepparkakshustävling på Arkitekturmuséet (jag brukar inte ha kommit i pepparkakshumör redan i oktober) men i år hade deras tema, ”hett”, passat mig!

Årets bygge är nämligen rejält bränt, men det är meningen, för det är ju förlagan också... ;)
Några foton under och efter bygget:
Bränt pepparkakshus med detaljer till pepparkakshustävling på bord. Bränt pepparkakshus med torn och fönster imiterande glas, står på ett vitt fat. Ett bränt pepparkakshus med dekorationer och "glasfönster" gjort av krossade Vicks blå. Bränt pepparkakshus med vita sockerdekorationer och fönsterglas av krossad Vicks på ett bord. Handgjort pepparkakshus med detaljerad dekor, kristallfönster och bränt utseende på ett köksbord.
I år fick jag också chans att testa det knep jag hittills bara läst om, men inte provat; krossa Vicks blå och lägg smulorna i hålen där man vill ha fönsterglas under gräddningen. Det fungerade alldeles utmärkt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Hemgjort pepparkakshus med ljus inuti, snöeffekt och juldekorationer mot en fönsterbakgrund. Mitt pepparkakshus bygge
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Årets bygge blev inte mycket till hus, utan ett käpphäststall med tillhörande käpphästar och hinder. Alla hinder fick inte plats på banan utan några står i hinderförrådet bredvid. Vi hoppas att domarna ser hur vi har anammat temat "byggahusigaste" pepparkaksbygge.

Pepparkakskäpphäststall med figurer, hinder och vit käpphäst med rosett på ett "snö"täckt bord.
Hela bygget

Pepparkaksfigur som ryttare med käpphäst och vit prisrosett framför hinder av pepparkakor.
Käpphästryttaren

Pepparkakshus formad som ett käpphäststall med vit käpphäst och prisrosett, omgivet av bommar och snö.
Stallet med vit käpphäst och prisrosett på sidan.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Fjolårets bygge blev lite försenat, så det kommer här igen. Får man ha med mer än ett bidrag i den här tävlingen?

Pepparkaksstallet är gjort i modell efter det verkliga stallet. Lägg märke till plastremsorna i lösdriften och den grå hästen Shadow som håller på att gå ut. Den vita Poppe ser ju mer ut som ett får i pepparkaksmodell. Den bruna hästen heter Bugatti och den svarta (mörkgrå) heter Electra.

Konstruktörskan är nog en av gummorna med rosa tröja - fast i verkligheten brukar hon inte ha kjol i stallet...:giggle: och fotografen står nog och mockar inne i stallet.
Pepparkaksstall med färgglatt tak, figurer av grå häst, vit fårliknande häst och en konstruktör i rosa.

Pepparkaksmodell av ett stall med figurer föreställande hästar och människor, och detaljer som plastremsor.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Utanför tävlan. Var och tittade på luciatåget i kyrkan igår. Efter bjöds det på fika, jag köpte 5 lotter, vann, och fick med mig en kopia av kyrkan hem :)
Pepparkakskopia av en kyrka med vita dekorationer på bord mot växtbakgrund.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Årets skapelse Colosseum med tomtepublik och renrace.
 
  • Pepparkakskreation av Colosseum med juldekorationer, tomtefigurer och en renfigur.
  • Pepparkaksmodell av Colosseum med dekorationer och små figurer föreställande tomten och renar.
  • Pepparkaksmodell av Colosseum med små tomtar som åskådare och en ren med röd mule.
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Då var barnens årliga kreativitetsutlopp avklarat. Jag tror aldrig dom har släppt telefonen så länge tidigare...

Tomten på väg från nordpolen

Hemmagjort pepparkakshus med godisdekorationer som föreställer en kraschad släde i snö.


Enligt skaparen har den här tomten gett upp... Hoppas snön är mjuk där nere.

Hemmagjord pepparkakskonstruktion som föreställer tomten fastnat med benen upp, omgiven av fejkad snö.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Och då var det dags att utse en vinnare i årets Pepparkakshustävling!

Jag säger bara WOW vilka mästerverk ni bygger där hemma. Vilken tid det måste ta, vilket engagemang ni lägger ner och så otroligt imponerande fina de är.

Juryn har i år haft bidrag i form av prefab pepparkakshus, replikor av egna huset, egendesignade pepparkakshus, hela pepparkakshuskvarter, broar, Colosseum, stall och kyrkor att välja bland. Som ni förstår själva har var och en sin favorit och det blir i stort sett omöjligt att välja när alla bidrag är värdiga vinnare. Men ändå måste det göras, en vinnare ska utses.

Vinnaren i 2019 års pepparkakshustävling på Byggahus.se är medlemmen @silwer med sitt pepparkakshus från filmen Upp. Grattis @silwer! Se till att fylla i korrekta namn och adressuppgifter i profilen, så att vi kan skicka adventsljustaken till dig.

Pepparkakshus inspirerat av filmen Upp med färgglada väggar och ballonger av godis.
 
  • Gilla
Brasse22 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.